"הוא ריגל? הוא האחרון שהייתי חושב עליו": השכנים בחיפה של החשודים בפרשת הריגול החמורה לאיראן, שבמסגרתה שבעה עולים מאזרבייג'ן חשודים שצילמו בסיסים צבאיים שהיו גם למטרות במתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בתחילת החודש, לא האמינו למשמע אוזניהם. שלושה מהשבעה נתפסו כשעקבו בדרום אחר בכיר ובנו, שבהם לפי החשד תכננו להתנקש.
ויצ'סלב (סלבה) גושצ'ין, אחד החשודים, התגורר בבית באחד הרחובות היפים בכרמל. "הוא גר פה לבדו כשנתיים. שתה הרבה בירות ועישן, עבד במכוני שטיפת מכוניות. בקושי היה לו כסף לאכול", סיפר השכן בקומה מעל. "הוא סיפר לנו שאשתו חיה בבלארוס. אמר שהגיעה לזמן קצר וגורשה, והוא הוציא הרבה כסף על עורכי דין כדי להביא אותה שוב. בקושי היה לו כסף למחיה, זה לא נתפס שהוא עסק בפרשיות ריגול. גם את שכר הדירה הוא לא תמיד שילם בזמן".
3 צפייה בגלריה
הבית באחד הרחובות בכרמל של אחד החשודים בפרשת הריגול החמורה - גרושצ׳ין סלבה
הבית באחד הרחובות בכרמל של אחד החשודים בפרשת הריגול החמורה - גרושצ׳ין סלבה
ביתו של גושצ'ין. "לא נתפס שהשכן עסק בריגול נגד המדינה"
(צילום: איתן גליקמן)
"לפני כחודש הוא נעצר כי הלך מכות עם בעל עסק פה. מאז לא ראינו אותו, ועכשיו הפרשה התפוצצה. זה לא נתפס שהשכן שלנו בשנתיים האחרונות עסק בריגול נגד המדינה", הוסיף. בעל הפיצוצייה שהתעמת איתו אמר: "לפני כחודש הוא הגיע לפה שיכור, אמרתי לו שיילך הביתה, שהוא מפחיד את הלקוחות. הייתה קטטה ואז המשטרה עצרה אותו. הוא ריגל? אלוהים, הוא האחרון שהייתי חושב עליו שירגל. אני בהלם".
בקומה השלישית בבניין דירות של אנשים קשיי יום התגוררו בארבע השנים האחרונות אזיז ניסנוב - שנחשב לראש החוליה - לצד בנו יגאל ניסן, שגם הוא מעצר. "לפני כשבועיים המשטרה הגיעה לכאן, פרצו את הדירה, היה פה בלגן גדול, עשו חיפושים בכל החדרים. לא הבנתי מה קורה כאן, ומאז לא ראיתי יותר את אזיז והבן", אמר אחד השכנים.
מדובר בפרשה נוספת שממחישה את היקף הפעילות האיראנית ואת היקף הסיכול של השב"כ אל מול אותה פעילות. גורמים בשב"כ אמרו כי ⁠החומרה בפרשה זו היא ההבנה של חברי התשתית שהם למעשה מבצעים משימות של איסוף מודיעין שנועדו לפגוע בביטחון ישראל ועלולים להביא לנזק ביטחוני וכלכלי. הם בעצמם העריכו שהתיעודים שהם העבירו לגורמים האיראניים ישמשו למתקפה על ישראל.
3 צפייה בגלריה
הכניסה לבניין של של אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן שנעצרו על ידי המשטרה בגין ריגול עבור גורמים איראנייים
הכניסה לבניין של של אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן שנעצרו על ידי המשטרה בגין ריגול עבור גורמים איראנייים
הכניסה לבניין של אזיז ניסנוב ובנו יגאל
(צילום: איתן גליקמן)
"⁠המפתח להתמודדות עם זה הוא קודם כל ענישה חמורה שתרתיע. שאנשים יבינו שזה בגידה, פגיעה בביטחון המדינה, שירות בשביל האויב בזמן מלחמה", הוסיפו אותם גורמים בשב"כ ואמרו כי "נכון לבחון סנקציות מנהליות וכלכליות לאותם אזרחים ישראלים שמשתפים פעולה עם איראן - בכלל זה שלילת אזרחות, חילוט כספים ורכוש".
על רקע זה, שר הפנים משה ארבל הנחה את הוועדה המייעצת לבחון את שלילת אזרחותם של אותם ישראלים החשודים בפרשת הריגול לאיראן. ארבל מסר כי "מדינת ישראל כמדינה חפצת חיים תפעל לצד החמרת האכיפה בעבירות הפרת אמונים אף להקיא ולהוקיע מקרבה את הפועלים כנגדה. כך ראוי לפעול וכך בעזרת השם נפעל".
גורמי הביטחון אמרו כי לאחרונה, בעקבות רצף המעצרים של חשודים בקשר עם איראן, עלתה המודעות הציבורית: "הפרסומים בנושא עוזרים. אנשים מבינים יותר, חושדים, מציפים". הם הדגישו את ההנחיות לציבור: לא ללחוץ על לינקים; לא להתכתב עם זרים חשודים; לא לענות למיילים לא מוכרים.
פרט לניסנוב, לבנו ולגושצ'ין, החשודים בפרשה - כולם תושבי חיפה והצפון - הם אלכסנדר סדיקוב, יבגני יופה ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם. ביום שישי צפויה הפרקליטות להגיש נגדם לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום בשורה של עבירות ביטחוניות חמורות.
בין היתר, הם חשודים בצילום ואיסוף מידע על בסיסים ומתקנים צבאיים, ובהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בתל אביב, אתרי סוללות כיפת ברזל, תחנת הכוח בחדרה ותשתיות אנרגיה נוספות. כמו כן, הם קיבלו מהמפעילים מפות של אתרים אסטרטגיים, ובהם בא"ח גולני, שבו נהרגו ארבעה חיילים מתקיפת כטב"ם בשבוע שעבר. לפי החשד, הם העבירו את המידע המודיעיני לאיראן.
"זה למעלה משנתיים ביצעו החשודים שורה של משימות ביטחוניות שונות עבור גורמי המודיעין האיראניים, וזאת בהכוונתם של שני סוכנים מטעם המודיעין האיראני – 'אלחאן' ו'אורחן', תוך שחברי התשתית מודעים לכך שהמידע שהם מעבירים לסוכנים פוגע בביטחון המדינה, ובחלק מהמקרים אף יכול לסייע לאויב לטובת מתקפת טילים", נמסר מדוברות המשטרה והשב"כ.
מעצרם של החשודים התבצע במהלך משימת צילום בדרום הארץ, שבה נתפסו שלושה מהם "על חם". סנ"צ בנימין תיאר: "זה נתן אות למעצר של עוד ארבעה שידענו על קיומם". הקשר עם איראן נוהל דרך מתווך טורקי, שלפי בנימין "קיבל את החומר מהאיראנים והעביר אותו לארץ". אותו מתווך טורקי נקשר גם בשמו של מוטי (מרדכי) ממן (72) מאשקלון, שהואשם בחודש שעבר במגע עם סוכן חוץ אחרי שגויס על-ידי איראן לקדם בין היתר התנקשות בראש הממשלה, בשר הביטחון ובראש השב"כ.