3 צפייה בגלריה
מל"ט שנחשד להיות מתוצרת איראנית מעל שמי אודסה
מל"ט שנחשד להיות מתוצרת איראנית מעל שמי אודסה
מל"ט טס מעל שמי אודסה. הרשויות באוקראינה טוענות כי מדובר ב"שאהד-136" מתוצרת איראנית
(צילום: רויטרס)
אוקראינה הודיעה אתמול (שישי) כי תוריד את דרג היחסים הדיפלומטיים עם איראן בתגובה להחלטה לספק רוסיה מל"טים מתאבדים. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגדיר את המהלך האיראני כ"שיתוף פעולה עם רוע" וציין כי "יהיו לכך השלכות בהתאם", ואילו משרד החוץ האוקראיני קבע כי היחסים בין המדינות ספגו מכה קשה. "בתגובה לצעד כה בלתי-ידידותי, החלטנו לשלול מהשגריר האיראני את כתב האמנה שלו ולצמצם משמעותית את היקף הסגל הדיפלומטי בשגרירות האיראנית בקייב", נמסר ממשרד החוץ.
הצבא האוקראיני בדרום המדינה אמר כי הפיל אתמול באזור נמל אודסה ארבעה מל"טים מתאבדים מסוג "שאהד-136", ואילו זלנסקי אמר כי הצבא הפיל בסך הכול שמונה מל"טים מתוצרת איראנית. במקביל, העיתון "אוקראינסקה פרבדה" דיווח כי חיל האוויר האוקראיני אמר כי הפיל לראשונה מל"ט איראני גדול מסוג "מוהאג'ר-6". גם ארה"ב האשימה את טהרן באספקת המל"טים, אך האחרונה מכחישה זאת.
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
"אספקת המל"טים לרוסיה - שיתוף פעולה עם רוע". זלנסקי
(צילום: AFP )
מומחים אמרו כי "שאהד-136" יכול לספק לרוסיה "משקל-נגד רב עוצמה" למערכות הנשק המתקדמות שארצות הברית מספקת לאוקראינה, ובכלל זאת לרקטות "הימארס" לטווח בינוני. "הנוכחות של שאהד-136 במלחמה משנה בלי צל של ספק את התוכניות המבצעיות של קייב", אמר סקוט קרינו, מייסד חברה לייעוץ אסטרטגי. "הגודל העצום של שדה הקרב מקשה על התגוננות מפני שאהד-136". לדבריו, ניתן להשתמש בשאהד-136 כשיעד אחד המל"טים הוא מכ"ם, והיעד של השני - ארטילריה: "כששאהד-136 נועל על מטרה, קשה לעצור אותו".
קולונל רודיון קולגין, שמשרת ביחידת ארטילריה אוקראינית, אמר כי לפני תחילת השימוש הנרחב במל"טים, הרוסים ביצעו ניסוי בחודש שעבר, ופגעו עם ה"שאהד-136" בתותח הוביצר נגרר מתוצרת אמריקנית. קולגין אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי המל"טים האיראניים קטנים יחסית, וטסים בגובה נמוך - מה שמקשה על מערכות ההגנה האוקראיניות לזהות אותם. הוא אמר כי הוא מקווה שארצות הברית ובעלות בריתה יספקו לאוקראינים טכנולוגיה נגד מל"טים, או יסכלו את המשלוחים האיראניים לרוסיה.
3 צפייה בגלריה
מל"ט כטב"מ איראני ש אוקראינה טוענת כי שימש אטת רוסיה ושהופל באזור חרקוב
מל"ט כטב"מ איראני ש אוקראינה טוענת כי שימש אטת רוסיה ושהופל באזור חרקוב
המל"ט שאוקראינה הפילה בשבוע שעבר
השימוש ב"שאהד-136" מראה בבירור את הניסיון של טהרן להרחיב את השימוש בארסנל שלה אל מעבר למזרח התיכון, שם היא משתמשת במל"טים כדי ללחוץ על ארצות הברית ובעלות בריתה באזור. ישראל והמערב האשימו את איראן ואת בעלות בריתה במתקפות מל"טים על תעשיית הנפט של סעודיה, על בירת האמירויות, נגד חיילים אמריקנים בסוריה ונגד מכליות במפרץ הפרסי. איראן הפכה לאחת היצרניות המובילות בעולם של מל"טים, בין היתר בעקבות "הנדסה הפוכה" של מל"טים אמריקניים שנפלו בשטחה. מאז שאיראן חשפה מל"טים מתאבדים ב-2016, נעשה שימוש בגרסאות שלהם לא פעם במזרח התיכון.
רוסיה נאלצה לפי גורמים במערב לרכוש כלי טיס בלתי מאוישים מאיראן, בעקבות הידלדלות מאגר הכטב"מים שלה אחרי יותר מחצי שנה של קרבות – שבהם שני הצדדים עושים שימוש רב בכלי הטיס הללו. בחודש שעבר דווח כי משלוח ראשון של כטב"מים איראניים הועבר לרוסיה ושהיא החלה לעשות בו שימוש – אולם נטען שבאותם כטב"מים התגלו שורה של כשלים טכניים.
בניגוד לרוסיה, אוקראינה מפעילה גם צי של מל"טים שחמושים בטילים. המל"טים ביירקטאר מתוצרת טורקית השמידו טורי שריון רוסיים בימים הראשונים של המלחמה, וגם לאחר מכן המשיכו בקייב להשתמש בהם. הן רוסיה והן אוקראינה משתמשות גם במל"טים מתאבדים. רוסיה משתמש במל"ט קוב-בלה מתוצרת עצמית, ואוקראינה מטיסה מל"טים מתוצרת פולנית, וכן כאלה שייצרה בעצמה.