צעירים התפרצו לדיון ועדת החוקה בכנסת
(צילום: סיגל שהב)

המהפכה המשפטית שמתכנן שר המשפטים יריב לוין בממשלתו של בנימין נתניהו מעסיקה את הכנסת גם ביום הולדתה ה-74: כ-15 צעירים, בהם כמה סטודנטים, ניצלו הבוקר (שני) את ציון יום ההולדת של הרשות המחוקקת שנחגג בכל שנה בט"ו בשבט, ומחו בקולניות בדיון שנערך בוועדת החוקה של הכנסת נגד השינויים הצפויים במערכת המשפט.
הוועדה התכנסה כדי להמשיך את דיוניה בעניין חוק יסוד: השפיטה של היו"ר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית). מיד עם תחילת דבריו של רוטמן, החלו הצעירים לצעוק "דמוקרטיה" וטענו כי המהפכה המשפטית מאיימת לפגוע בדמוקרטיה בישראל.
אנשי משמר הכנסת הוציאו את המוחים מאולם הוועדה, והחרימו להם את השלטים שעליהם נכתב "הרס הדמוקרטיה". שאנה אורליק, אחת המוחים, אמרה: "אנחנו לא חלק מארגון כלשהו, הגענו כי אנחנו מרגישים שהאופוזיציה לא מספיק לוחמת מול הרפורמה הזו, ולכן באנו להשמיע את קולנו. אנחנו כצעירים רוצים לחיות במדינה דמוקרטית, החלשת מערכת המשפט מדאיגה אותנו. צריך לעשות עוד משהו חוץ מלהפגין כל מוצאי שבת".
6 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
המהומה בוועדת החוקה
(צילום: סיגל שהב)
6 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
הצעירים שהביעו מחאה בוועדת החוקה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"חוסר כבוד לדמוקרטיה". יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מטעם הצעירים שהביעו את מחאתם בדיון נמסר: "ביום הולדתה של הכנסת, הגענו לוועדת החוקה - שהפכה לזירת הפשע שבה עתידה להיהרס כליל הדמוקרטיה הישראלית - כי הגיע הזמן שקולם של מיליוני ישראלים יישמע ברור וחזק יותר בתוך המשכן.
"אנחנו קוראות וקוראים לממשלה לעצור את הריצה המטורפת הזו לריסוק מערכת המשפט, שתהפוך את ישראל מדמוקרטיה פגומה לדיקטטורה של ממש. זו מלחמה על הבית ועל העתיד שלנו. כאזרחיות ואזרחי המדינה, אסור לנו לעמוד מנגד. אסור שזה יהיה יום ההולדת האחרון של הדמוקרטיה הישראלית".
יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן אמר: "אין דבר שיותר מסמל הן את התנהלות האופוזיציה והן את התנהלות ה'דמוקרטיה' מאשר הצעקות שסותמות את הפה. אין דבר שיותר מסמל את חוסר הכבוד לדמוקרטיה וחוסר הכבוד לתרבות הדיון ממה שראינו עכשיו, ומהתמיכה הדי מפתיעה שההתנהלות הבריונית הזאת קיבלה מנציגי האופוזיציה".

רוטמן נגד המשנה ליועצת המשפטית לממשלה

במהלך הדיון עצמו תקף ח"כ רוטמן את המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד אביטל סומפולינסקי. "האם פעלתם בהתאם לתקנון עבודת הממשלה, ואם לא - האם אתם סבורים שהוא אינו מחייב אתכם? האם תקנון עבודת הממשלה, שחל על שרים ועל כלל עובדי המדינה, לא חל על הייעוץ המשפטי לממשלה?", שאל ח"כ רוטמן.
עו"ד סומפולינסקי השיבה: "העמדה שאנחנו מציגים היא עמדה משפטית של היועצת המשפטית לממשלה, לא מאמר דעה וגם לא עמדת הממשלה. אין עמדת ממשלה פורמאלית כי אין עדיין הצעת חוק. ביקשתם שנבוא לכאן כייעוץ משפטי לממשלה ונציג את האינפוט שלנו לסוגיה".
6 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
הדיון בוועדת החוקה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רוטמן קטע את דבריה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ואמר: "אתמול שאלתי בשם מי אתם מדברים והשאלה מתחדדת לאור הנחיית יועמ"שית העוסקת בחובה לייצג את עמדות הממשלה. לפי ההנחיה, שרים או נציגיהם המוזמנים להגיע לוועדות הכנסת יביעו את עמדת הממשלה ובאין עמדת ממשלה יגבשו עמדה משותפת. האם היועמ"שית פעלה בהתאם להנחיה לגבש עמדה משותפת של הממשלה ואם לא מדוע והאם כאשר את מדברת פה את מביעה את עמדת הממשלה בהתאם להנחיה".
עו"ד סומפולינסקי החלה להשיב בנושא סוגיות ההתערבות של בית המשפט בחוקי יסוד, ואז ח"כ רוטמן קטע שוב את דבריה: "אני מצטער. תסיימי את דברייך אחרי שתעני לשאלתי. המעמד המאוד מיוחד שמקבלים פה נציגי ממשלה הוא כנציגי ממשלה. התעלמת משאלתי האם היועמ"שית עשתה מהלך לגיבוש עמדה ממשלתית. הקראת טקסט ארוך שאני לא מבין מה הקשר שלו לשאלה, כשרוב הדברים נאמרו אתמול.
"מאוד לגיטימי שהיועמ"שית או נציגיה ישלחו מאמרים לוועדה אבל שאלתי אם העמדה הזו עומדת בהנחיית היועמ"שית או שההנחיות לא חלות עליה. את מרצה הרצאה ארוכה כשהיו"ר וחברי הוועדה לא מבינים אם זו עמדת הממשלה לגבי פסילת חוקי יסוד על-ידי בית משפט. כל עוד לא נקבל תשובה אני לא מבין איך את מתעלמת משאלת היו"ר ומהנחיית היועמ"שית ומדברת ברצף".
עו"ד סומפולינסקי: "לא התכוונתי להתעלם משאלת היו"ר אלא לענות עליה בסיום דבריי". לאחר שסיימה את דבריה בנוגע לביקורת השיפוטית, אמרה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה: "העמדה שאנחנו מציגים היא עמדה משפטית של היועמ"שית לממשלה. שר המשפטים ביקש מאיתנו התייחסות משפטית לתזכיר שרצה לקדם ובשלב זה לא חזרו אלינו עם הרצון לקדמו. העברנו לשר וגם לוועדה את חוות הדעת. להבנתי זה האופן שבו הוצגה גם עמדת הממשלה והייעוץ המשפטי לממשלה בעתירות".