נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף הבוקר (יום ד') בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה, שם ספג קריאות מהקהל: "הבית בוער, החטופים בעזה ואתה שותק, תעשה משהו. תציל את החטופים והמדינה". הנשיא אמר בתחילה כי האמירות הן "דברי הבל", ובהמשך הרחיב: "אני הראשון שדיבר על מה שנקרא מצוות פדיון שבויים, אבל לבוא ולצעוק לשחרר חטופים מבלי להבין מה זה אומר? אתה צריך שהצד השני יסכים. יש פעולות שצריך לעשות, ולא נכון שנשיא המדינה יתבטא על כך".
הקריאות להרצוג ותגובתו, הבוקר
(צילום: כנס דגן במכללה האקדמית נתניה)

3 צפייה בגלריה
מיצג משפחות החטופים ליום ה-200 בשבי, כיכר הבימה, תל אביב
מיצג משפחות החטופים ליום ה-200 בשבי, כיכר הבימה, תל אביב
"צא לציבור ותגיד את האמת על המתרחש". צנגאוקר
(צילום: ליאור שגב)
3 צפייה בגלריה
הודעה ששלחה עינב צנגאוקר לנשיא המדינה יצחק הרצוג
הודעה ששלחה עינב צנגאוקר לנשיא המדינה יצחק הרצוג
ההודעה ששלחה צנגאוקר להרצוג
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר וממובילות מחאת המשפחות, זעמה על תגובת הנשיא בכנס - ושלחה לו הודעת וואטסאפ: "אתה חי בשלום עם עצמך לנוכח השתיקה שלך בעניין הפקרת האזרחים החטופים בשבי חמאס? הממשלה והעומד בראשה החליטו לוותר על החטופים, גם אתה כנשיא שלהם החלטת לוותר עליהם?".
עוד כתבה צנגאוקר: "תפקידך להיות המצפון של המדינה. אתה לא מקבל נקודות זכות על דיבור בעד 'מצוות פדיון שבויים'. אני דורשת ממך - צא לציבור ותגיד את כל האמת על המתרחש ועל הלא מתרחש בקבינט. חיי מתן והחטופים תלויים במנהיגות שלך. אני פה להזכיר לך שהאחריות לחטופים היא לא של חמאס אלא של הממשלה ושלך. אני מצפה ממך ליותר".
הרצוג אמר בריאיון בכנס: "חשוב לי לומר שמיכל ואני מלווים את כל המשפחות השכולות, הפצועים בגוף ובנפש, משפחות החטופים ומפונים. לאיפה שרק אפשר אנחנו מגיעים לכל מקום ומקום, ורואים המון כאב, צער ודאגה". כשנשאל לגבי הקריאות מהקהל, השיב: "אני רואה את המצוקות והאתגרים, ומנהל דיאלוג עמוק עם המערכת, אבל בסופו של דבר גם לכל החלטה יש תוצאה, ובשביל זה יש קבינט מלחמה ויש צוות מו"מ. אני מקווה ומייחל שאכן נראה תוצאות".
גורמים בבית הנשיא הוסיפו כי כבר יותר מחודש הרצוג ביקש לפגוש את צנגאוקר ולעזור לה, אך פניות גם ישירות וגם דרך מקורבים לא נענו.
3 צפייה בגלריה
שר הפנים משה ארבל, נפגש בלשכתו בכנסת עם הורי התצפיתניות החטופות: לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאל גלבוע ונעמה לוי
שר הפנים משה ארבל, נפגש בלשכתו בכנסת עם הורי התצפיתניות החטופות: לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאל גלבוע ונעמה לוי
משה ארבל עם הורי התצפיתניות
קרובי חטופים על סרטון החטוף אלכס טרופנוב: "כמה כוחות יש לבחור הזה"
(צילום: ליאור שרון)

הבוקר נפגש שר הפנים משה ארבל עם הורי התצפיתניות החטופות שהופיעו בסרטון שפורסם בשבוע שעבר - לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאל גלבוע ונעמה לוי. בפגישה אמר השר ארבל לבני המשפחות: "כל פגישה אתכם קורעת לי את הלב, אני הולך לישון וקם עם זה, הכאב שלכם מלווה אותי יום יום, שעה שעה. התפקיד שלכם הוא להמשיך להדהד את הכאב הזה שאף אחד לא ישכח לרגע. כחבר הממשלה יש לי ולכולנו אחריות ומחויבות להחזיר את כולם במהרה הביתה".
אלי אלבג, אביה של לירי, אמר לאחר הפגישה כי "ארבל דואג לחטופים וחושבים עליהם. ליבו איתנו. בקשתנו אליו הייתה שיהדהד לכולם שהמטרה העליונה היא השבת החטופים. הוא הסכים איתנו לדרישתנו שהפסקת הלחימה תביא את שחרור החטופים".

"אנשים לא יכולים להבין איך זה מרגיש"

בתוך כך, קרוביהם של חטופים שעדיין נמצאים בשבי, התייחסו הבוקר לסרטון של החטוף אלכס טרופנוב, שפרסם אתמול הג'יהאד האיסלאמי. בריאיון ל-ynet אמרה מירב לשם גונן, אמה של החטופה רומי גונן, כי "אנחנו שמים לב שהם (החטופים) מקריאים מתוך מה שמכתיבים להם, זה לא חדש לנו. זו לוחמה פסיכולוגית, הם מכניסים שם דברים שהם יודעים שיכאיבו לנו. הסרטון של אלכס מראה כמה כוחות יש לבחור הזה, ולמשפחתו שצריכה לראות את הסרטון".
כשנשאלה לגבי בתה, השיבה לשם גונן בדמעות: "אנשים לא יכולים להבין איך אנחנו מרגישים. אני לא יודעת איך היא נראית היום, אבל בטוחה שהיא מחייכת וחזקה. אני מכירה את הבת שלי. לא אוכל לדמיין אותה אפילו היום, כמה היא איבדה מהמשקל שלה, השיער שלה. הם נמצאים במנהרות כבר חודשים בלי לראות אור".
פרופ' יונתן דקל חן, אביו של שגיא דקל חן שחטוף בעזה, התייחס גם הוא לסרטון של החטוף אלכס טרופנוב, עימו יש לו היכרות אישית מקיבוץ ניר עוז. "אני מכיר את סשה מאז שהוא נולד, הוא חבר טוב של הבת שלי", סיפר בריאיון ל-ynet. לדבריו, העברית שדיבר סשה בסרטון אינה מאפיינת אותו. "סשה בחור חכם מאוד, זאת לא טעות, אלא אם הוא במצוקה נוראית. אני לא מסוגל לנתח את הסרטון ברמה מקצועית, האם זה הבן אדם עצמו? אין לי דרך לומר".
כשנשאל לגבי הדיבורים בממשלה על עסקה וקווים אדומים שמציבים חברי כנסת וגורמים בקבינט, השיב: "איש לא מדבר איתנו. אני רק יכול להודיע לשרי הליכוד האמיצים, שמסרבים לדון ברצינות עם חמאס, שהוא אויב אכזר, כי בעיניי זה סוג של פחדנות וניתוק מהמציאות. בדרך צבאית בלבד אין אפשרות להוציא חטופים חיים".