על רקע יום האישה הבינלאומי, שמצוין היום, עולה מנתונים חדשים שפרסם המשרד לשוויון חברתי כי המקום שבו נשים מרגישות את פערי השוויון המשמעותיים ביותר - הוא דווקא בבית. נתונים אלו, שמתפרסמים לצד נתוני אי השוויון במרחב הציבורי ובמקומות התעסוקה, הם הוכחה נוספת לכך שחוסר השוויון בין גברים לנשים בחברה הישראלית הוא בעיה חברתית עמוקה, שעל מנת לתקנה יש צורך בהרבה יותר מצעדים רגולטורים.
המחקר בוצע לבקשת השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, באמצעות הרשות לקידום מעמד האישה. מטרתו היא לחשוף את חוויית המגדר עבור נשים בישראל בשנת 2022, ולשמש כבסיס עבור תכנית פעולה לרשות לקידום מעמד האישה. "מהנתונים עולה תמונה שחשוב לדבר עליה ולטפל בה: נשים מרגישות "מתויגות" לפי מגדרן קודם כל בבית, והמסקנה המתבקשת מכך היא שאת השינוי עלינו לחולל מבפנים, מתוך חיק המשפחה", מסבירה השרה לשוויון חברתי מירב כהן.
על פי הנתונים, 50% מהנשים מעידות כי דווקא בבית – ופחות במרחב הציבורי או במקום העבודה – הן מרגישות שהיותן נשים באה לידי ביטוי משמעותי יותר. זאת ועוד, 44% מהנשים בישראל מרגישות כי חלוקת הנטל בתוך הבית מושפעת דווקא מהיותן נשים, כלומר כמעט מחצית מהנשים חשות שהנטל עליהן במטלות הבית כבד יותר רק בשל המגדר שלהן.
אחד מהממצאים המעניינים מצביע על יכולתן של נשים בישראל לשלב בין עבודה למשפחה. עם זאת, בנוגע לקשיים באיזון בין בית לעבודה בהשוואה לבני זוגן, 51.5% מהנשים חוות קושי רב יותר מבני זוגן באשר לאיזון של בית-משפחה, 20% חוות קושי דומה והיתר קושי מופחת. עוד עולה כי המעבר לעבודה מהבית, שתפס תאוצה לאחר פרוץ מגפת הקורונה, הקל על נשים לשלב בין קריירה ומשפחה, כאשר 46% מהנשים מרגישות שהעבודה מהבית הקלה עליהן בהיבט זה, לעומת 20% שהעידו שהדבר הקשה עליהן.
1 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
מירב כהן
(צילום: יוחאי צוברי )
בכל האמור לפתרונות המוצעים, 71.3% מהנשים בישראל מאמינות כי הסיכויים שלהן להתקדם בעבודה היו עולים לו בשוק העבודה הישראלי היו פתרונות והתאמות טובות יותר להורים. 48.3% מהנשים העידו כי התאמת ימי החופשה של הילדים לימי החופשה המקובלים במשק עשוי להוות את אחד הכלים המשמעותיים ביותר כדי לסייע להן להתקדם בעבודה ולפתח קריירה. 60% מהנשים העידו שאם היו עובדות במודל עבודה גמיש, סיכויי ההצלחה שלהן להתקדם בעבודה היו גדלים.
באשר לביטחון נשים ומוגנות, 42.5% מהנשים מרגישות לא בטוחות במרחב הציבורי. לעומת זאת, תחושת המוגנות של נשים בישראל במקום העבודה ובבית היא גבוהה יחסית.
"המהפכה הנשית תבוא מהכנסת הגברים לתוך המשוואה", מסבירה השרה כהן. "בואו נגרום לשוק התעסוקה להיות מותאם להורים, נשים וגברים כאחד. אם נייצר שוק תעסוקה שפוי יותר, פחות נשים יאלצו להקריב את הקריירה שלהן לטובת המשפחה, וגם אבות יקבלו את הזכות להיות מעורבים יותר בחינוך ילדיהם".
"בישראל שנת 2022, עדיין עולים מהנתונים פערים מהותיים במעמדן של נשים בהשוואה לגברים: רק 20% מהמנהלים של חברות במשק הן מנהלות נשים. בסגל הבכיר באקדמיה אנחנו מהוות רק 20%, למרות שיש באקדמיה יותר נשים מגברים. עם לידת הילד הראשון אנחנו משלמות מחיר כלכלי ותעסוקתי כאשר השכר שלנו צונח בכ-30%, ושכר של אישה לחודש מהווה רק 68% משכר של גבר, זהו פער בלתי נסבל".