בכיר במשטרת ירושלים: מי שינסה להפר את הסדר - יפגע בעצמו
(צילום: משי בן עמי)

במשטרה נערכים למקבץ גדול של אירועים מרכזיים ונפיצים בחודשים אפריל ומאי. "צריך רק את הניצוץ הקטן כדי להבעיר את השטח באירועים רב-זירתיים ברחבי מדינת ישראל", אמרה הבוקר (שני) ראש אגף המבצעים במשטרה ניצב סיגל בר-צבי. ראש חטיבת המודיעין במשטרה תת-ניצב יעקב זריהן אמר: "גם היום יש התרעות על כוונות בודדים להוציא פיגוע".
אחרי שרשרת הפיגועים במרץ, שבמהלכם נרצחו 11 בני אדם ועוד עשרות נפצעו, מתמודדת המשטרה עם לוח זמנים צפוף ומאתגר עד סוף החודש הבא. הרמדאן ותפילות יום השישי, חג הפסח, חול המועד, "שבת האור" בכנסיית הקבר בעיר העתיקה בירושלים, ימי הזיכרון, יום העצמאות, ברכת כהנים בכותל המערבי, חג נבי שועייב של העדה הדרוזית, יום הנכבה, ל"ג בעומר ובכללו "מבצע מירון" לשמירה על משתתפי הילולת החג בהר מירון ומצעד הדגלים בירושלים.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
תיעוד מהפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
מעצר מתפרעים בשער שכם בירושלים
(צילום: AFP)
"בחודש הבא מציינים שנה לפרוץ הפרעות שליוו את מבצע 'שומר החומות', מבחינתנו זה מוקד אפשרי לפרוץ הפרות סדר או הפגנות", אמרה ניצב בר-צבי. "המשטרה במצב של דריכות גבוהה מאוד נוכח שורה של אירועים ומודיעין שהוא לא שלם ברמה הכללית. אנחנו מייצרים נוכחות מקסימלית ברחבי הארץ, בפרט בנקודות שהוגדרו 'אדומות' - מקומות בעלי פוטנציאל לחיכוך נפיץ, כדי לתת מענה לכל תרחיש. בנוסף, הפריסה של הכוחות בשטח אמורה לייצר מצב של תגובה מיידית של הכוחות לכל אירוע, כמו שראינו בפיגועים האחרונים".
הבכירה במשטרה אמרה עוד: "המדיניות שלנו כמשטרה היא לייצר כמה שפחות חיכוך במחאות ואפילו בהפרות סדר כמו בשער שכם. ההנחיה למפקדים בשטח היא להשתדל להכיל אירוע ולהימנע ממעצרים. אולם מנגד, למפקד בשטח יש את שיקול דעת ומלוא הגיבוי להחליט כיצד הוא מגיב לכל הפרת סדר כולל השלכת אבנים ובקבוקי מים כמו שהיה בשער שכם. המאמץ של המשטרה הוא להנמיך את גובה הלהבות מחשש שזה יצית תבערה בכל רחבי הארץ".
6 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
תיעוד מהפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
הפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
(צילום: עמית שאבי)
על ההיערכות לקראת הבערת השטח במלאת שנה למבצע שומר החומות בעזה וההתפרעויות שנלוו אליו בתוך תחומי המדינה, אמרה בר-צבי: "כרגע אנחנו יודעים שהטריגרים שהיו לפני שומר החומות, שהבעירו את השטח בפרעות בכל רחבי הארץ ובערים המעורבות, עדיין קיימים בשטח. כל שנדרש להתפרצות של 'שומר החומות 2' זה הניצוץ".
עם זאת, היא יודעת לומר כי בניגוד להתרחשויות בשנה שעברה, המשטרה הפיקה את הלקחים מהאירועים שתפסו אותה בלתי מוכנה ועם אדישות שארכה כמה ימים עד ההתעשתות. "היום אנחנו כמשטרה מוכנים וערוכים לקראת כל ניצוץ שיכול להבעיר את הרחוב הערבי ובערים המעורבות", אמרה ראש אגף המבצעים. "המשטרה מיפתה את כל נקודות החיכוך הפוטנציאליים ברחבי הארץ לקראת יום השנה ל'שומר החומות'. עדיין חסר לנו כוח אדם רב, נוכל להגיב לרוב האירועים אבל לא להכול".
6 צפייה בגלריה
סיגל בר צבי
סיגל בר צבי
"מוכנים וערוכים לקראת כל ניצוץ שיכול להבעיר את הרחוב הערבי ובערים המעורבות". ניצב בר-צבי
(צילום : משטרת ישראל)
6 צפייה בגלריה
ההפגנות בלוד
ההפגנות בלוד
התפרעויות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
(צילום: עוז מועלם )
סגר על הרשות הפלסטינית כרגע לא עומד על הפרק, והמשטרה מצטרפת לבקשתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לאזרחי ישראל לשאת נשק. עם זאת, ניצב בר-צבי מדגישה: "כל מי שנושא נשק, שיידע שיחד עם הנשק באה אחריות מלאה לשימוש בנשק על פי דין וברישיון ונדרש שיעשה רענונים כמו מטווחים והכרה של הוראות פתיחה באש וחשוב לציין שכשיש כוחות ביטחון בזירה לא להשתמש".
בר-צבי ציינה כי בחודשיים הקרובים מתמקדת המשטרה בכמה מאמצים מרכזיים. לדבריה, "המאמץ המרכזי הוא סדר ציבורי מול המחאות וההפגנות מכל המגזרים, לחימה מול פעילות חבלנית לצד מלחמה בפשיעה ברחוב הערבי". המשטרה עצרה את כל ההכשרות והקורסים, והעבירה את השוטרים לתגבור השטח. בנוסף, בכל מחוז יש מפקדות משימתיות שאמורות להגיב לאירועי הפרות סדר רב-זירתיים ולהתמודד עם פיגועים וסיכולים. לכל אלה מצטרפים מתנדבים, כוחות שיטור ופיקוח עירוני, פלוגות מג"ב ו-1,300 חיילים מיחידות קרביות בצה"ל.

"השוטרים הונחו לעבוד בזוגות בלבד"

לדברי בר-צבי, "המשטרה פועלת בשילוב זרועות עם כל גופי הביטחון. יש אבטחה סביב שווקים, קניונים, תחנות הסעה לאיסוף חיילים, רכבות, בתי ספר, אזורי בילוי ומקומות הומי אדם. לצד פעילות בשטח, המשטרה מנטרת את הרשת כדי לאתר מודיעין על קריאה להפרות סדר או סימנים מעידים של צעיר שיוצא לפיגוע של אדם בודד. יש הנחיה לשוטרים לעבוד בזוגות בלבד, כל כלי הרכב הדו-גלגליים נמצאים בפעילות האבטחה".
ראש חטיבת המודיעין תנ"צ זריהן ציין: "מבחינת התרעות, לאורך השנים ללא קשר לרמדאן, תמיד יש על השולחן כמה עשרות התרעות לגבי כוונות בודדים או ארגונים לפיגועי דקירה או ירי ביהודה ושומרון ובתחומי הקו הירוק. גם היום יש התרעות על כוונות בודדים להוציא פיגוע. מפת ההתרעות כיום היא מטבע הדברים תוצאה של אווירה שבה נמצאים אירועי טרום הרמדאן. אנחנו מקווים שחודש הרמדאן יעבור בשקט, נערכים לכל תרחיש - מירי תלול מסלול לירושלים, דרך מחבל שחודר לקניון וגם לפיגוע נקמה מצד גורמי ימין קיצוני".