ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אמר היום (רביעי) כי "אנחנו קרובים יותר מאי-פעם לעסקה שתכלול הפסקת אש בין ישראל לחמאס". 10 חודשים בדיוק לאחר טבח 7 באוקטובר, קירבי קרא לארגון הטרור: קבלו את העסקה שעל השולחן. לצד האופטימיות ששידר, קירבי הדגיש כי "שני הצדדים צריכים לעשות עבודה אחרונה כדי להגיע לעסקה".
מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר הערב, זמן קצר אחרי דברי קירבי: "ישראל כבר נתנה הצעה ברורה, ושלחה לקהיר את משלחת המו"מ כבר ביום שבת האחרון. עד לרגע זה לא התקבלה תגובה כלשהי מחמאס". בנוסף להודעה שנראה כי נועדה לצנן את האופטימיות האמריקנית, גורמים שמעורים בתמונת המו"מ לא מבינים על מה מבוססת אותה אופטימיות, והם מדגישים כאמור כי טרם התקבלה תשובה מחמאס.
3 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
נתניהו, ביידן והתיעוד של הנייה במנהרות בעזה
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
בישראל יש ציפייה שבתום ימי האבל בקטאר על חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה - שהסתיימו היום - יהיה ניסיון לקיים פסגה חדשה, אולי בקטאר - שבה יהיו "שיחות קרבה" בין הצדדים - אולם אין עדיין סיכום סופי. בישראל גם לא יודעים מהי ההתנהלות כעת בין קטאר לחמאס - ומאוד יכול להיות שבגלל שהאמריקנים פועלים מול הקטארים - הם יודעים משהו שבירושלים לא יודעים. לדברי הגורמים, מסמך ההבהרות הישראלי שהוגש לאחרונה הוא מסמך שאפשר לעבוד עליו ולייצר ממנו עסקה - והכול תלוי ברצון של החמאס.
בתוך כך, נציג חמאס באיראן, חאלד אל-קדומי, התייחס היום למגעיםמ לעסקה וטען כי ארגון הטרור לא יסכים למשא ומתן "תחת אש". "הבעיה היא במנטליות של מי שמנהלים איתו משא ומתן", אמר אל-קדומי בריאיון לערוץ האיראני "אל-עלאם" - והאשים כי נתניהו "הוא פושע ולא רוצה להפסיק את המלחמה". לדברי הבכיר בארגון הטרור, "המסר של מינויו של סינוואר הוא שחמאס הוכיח שהוא מסוגל להשלים את דרכם של השהידים. סינוואר הוא דמות פוליטית פר-אקסלנס והוביל את חמאס בבתי הכלא של הכיבוש. סינוואר הוא דמות פופולרית בקרב סיעות ההתנגדות בעזה. סינוואר בולט בהבנתו העמוקה את הישות הציונית ואת צרכי העם הפלסטיני".
דבריו האופטימיים של קירבי מגיעים פחות מיממה לאחר שבחמאס הודיעו באופן רשמי כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, מי שנחשב ל"אדריכל" הטבח ב-7 באוקטובר, מונה לראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור במקומו של איסמעיל הנייה שחוסל בשבוע שעבר בטהרן. אף שבמשך חודשים ארוכים נתפס סינוואר כמי שמתנגד לפשרות מול ישראל בעוד הנייה הוצג בעולם כדמות מתונה יותר ביחס אליו, בישראל סבורים כעת ההפך. הנייה, כך טוענים גורמים, היה "אבן נגף על המגעים" - ומי שתקע את העסקה להפסקת אש ושחרור חטופים.
3 צפייה בגלריה
ג'ון פרנסיס קירבי
ג'ון פרנסיס קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי. "קרובים מאי-פעם לעסקה"
(צילום: EPA/SAMUEL CORUM / POOL)
לדברי הגורמים, הנייה העמיד פני מתון בפני ארה"ב וקטאר, והיה זה שלא רצה להתקדם בעסקה. לדברי הגורמים סינוואר דווקא כן קידם עסקה - ולכן המינוי שלו לראש הלשכה המדינית אמור לכאורה לקדם את המגעים ולאפשר לחמאס לקדם עסקה. עם זאת, ההכרזות של איראן וחיזבאללה על כוונה לפתוח במתקפה רחבה עלולות לגרום לסינוואר לתחושת אופוריה ולציפייה למימוש הפנטזיה של סינוואר ל"איחוד גזרות" במלחמה מול ישראל. לכן, יש סיכוי שימתין עם תשובה חיובית לעסקה עד לאחר מתקפת התגמול של איראן וחיזבאללה.
במקביל, היום נחשף כי נרשמה התקדמות משמעותית במגעים מול מצרים על אחת משתי הסוגיות שעד כה עיכבו את ההתקדמות בשיחות: דרישת ראש הממשלה נתניהו להמשיך לשלוט בציר פילדלפי ומעבר רפיח. בשיחות בסוף השבוע של המשלחת הישראלית בקהיר הצדדים סגרו כמעט את כל הנושא הזה. ההתקדמות שהייתה בשיחות תהיה אבן דרך בכל עסקת חטופים, כך מעריכים הגורמים, כיוון שהמצרים יושבים על הגבול של ציר פילדלפי ומעבר רפיח - ויש להם תפקיד מרכזי ב"יום שאחרי" ברצועה וביציאה להפסקת אש. ישראל ומצרים דנו במניעת ההברחות ובראשן הפצצות והטילים לחמאס, בבניית מכשול תת-קרקעי ובהתקנת סנסורים.
10 חודשים למלחמה: ראיון עם ג'ימי מילר, בן דודה של שירי ביבס
(צילום: ירון ברנר)

דרישה נוספת של נתניהו היא למצוא דרך למנוע מעבר חמושים לצפון הרצועה דרך ציר נצרים שמבתר את הרצועה במרכזה - ציר שחמאס דורש שישראל תיסוג ממנו כבר במסגרת הפסקת האש. הדרישות של נתניהו עוררו בימים האחרונים תסכול לא רק בקרב משפחות חטופים אלא לפי הדיווחים הן יצרו מתיחות בינו לבין צוות המשא ומתן הישראלי, אולם מוקדם יותר היום דווח ב"וושינגטון פוסט" על סימנים לכך שנתניהו שינה כיוון ונוטה כעת לכיוון העסקה.
לפי הדיווח של הפרשן הבכיר של העיתון, דייוויד איגנשיוס, אחרי השיחה הקשה שהייתה בין נתניהו לנשיא ג'ו ביידן בשבוע שעבר - ראש הממשלה הודיע לפחות לאחד מחברי הקואליציה שלו שהוא תומך בהסכם ללא תיקונים. בטור ב"וושינגטון פוסט" הוזכר כי שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון מאמינים שהתיקונים הללו אינם הכרחיים ועלולים לסכן את ההסדר כולו שיביא להחזרת חטופים, בטענה שצעדים אחרים יכולים להבטיח שחמאס לא ישוב לשליטה.
בתחילת השבוע, נזכיר, חשף נדב איל ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי נענתה למעשה דרישת נתניהו למכתב אמריקני שעוסק במתן ערובה לישראל שאין לה מחויבות לעצור את האש לנצח, במהלך המו"מ הצפוי על סיום המלחמה בין השלב הראשון לשלב השני של העסקה.
3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ ותמונתו של אריאל ביבס
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ ותמונתו של אריאל ביבס
נתניהו. משנה כיוון?
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
ב"שיחת הצעקות" עם ראשי מערכת הביטחון בשבוע שעבר, נתניהו הסביר לנוכחים שזהו מכתב שהוא רוצה להציג לציבור הישראלי, ולפי הפרסום אחד הנוכחים השיב שארה"ב כבר הסכימה לתת את המכתב הזה, בניסוח כזה או אחר, וכי יש כבר טיוטות. גורם ביטחוני בכיר חזר בימים האחרונים על הפרטים ואישר שקיימת הסכמה עקרונית שהועברה כטיוטה, ולפיה למעשה ישראל תוכל לחזור להילחם ברצועת עזה אחרי שלב ב' של ההסכם, אם חמאס יפר אותו.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה