בית המשפט המחוזי בירושלים, היום
(צילום: אלי מנדלבאום)

שלושה חודשי עדות פילבר תמו - ולפני עדות הדס קליין, דוברו של ראש הממשלה לשעבר עולה על דוכן העדים. היום (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים, העיד שי חייק, אחד מדוברי לשכת ראש הממשלה לשעבר, שעסק בנושאי סיקור ותקשורת. עדותו צפויה להיות קצרה, לעסוק בתיק 4000, ולהיגמר עוד היום.
6 צפייה בגלריה
הדובר לשעבר העיד על קשר ישיר בין נתניהו לישועה. "יכול להיות שנתניהו לא סמך עליי"
הדובר לשעבר העיד על קשר ישיר בין נתניהו לישועה. "יכול להיות שנתניהו לא סמך עליי"
הדובר לשעבר העיד על קשר ישיר בין נתניהו לישועה. "יכול להיות שנתניהו לא סמך עליי"
(צילום: יואב דודקביץ')
פרקליטות מיסוי וכלכלה והסנגורים בתיק הגיעו להסכמות שהעדות שלו במשטרה תוגש בהסכמה, ולכן תהיה רק חקירה נגדית נגדו. ביום שלישי תעלה להעיד הדס קליין, עדת המפתח בתיק 1000, תיק המתנות, ומי שהייתה העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן, איש העסקים שנטען באישום העניק לנתניהו טובות הנאה בסכומים גבוהים. נתניהו נאשם בתיק 1000 במרמה והפרת אמונים.
6 צפייה בגלריה
שי חייק
שי חייק
שי חייק מגיע לעדות
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
הדס קליין
הדס קליין
מחר תתחיל עדותה. הדס קליין, עדת מפתח בתיק 1000
חייק העיד בחקירתו ברשות לניירות ערך ב-2018, שכאמור הוגשה כראיה במשפט. כחלק מעדותו, שעיקריה הגיע לידי ynet, טען חייק כי היה קיים קשר ישיר בין ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, עת שהיה ראש ממשלה, לבין מנכ"ל וואלה אילן ישועה. "גם אם הוא ביקש ממני לעשות משהו הוא יוודא עם עוד 30 אנשים שזה קורה. הבנתי שהוא דיבר עם אילן (ישועה) ישירות. הבנתי כך בזמן אמת". בעדותו הודה: "בכל ענייני הרגולציה אינני מבין דבר".
חייק סיפר כי הגיע לליכוד בתור דובר הליכוד ודוברו הפוליטי של ראש הממשלה מטעם הליכוד. הוא הסביר כי תפקידו היה לנסח ולהוציא הודעות מטעם הליכוד. במסגרת תפקידו קיבל הוראות מנתניהו וכל הודעה לתקשורת לדבריו הייתה מאושרת על ידיו. לדבריו, בתקופה שבה פורסם על החקירה הוא עבר תקופה קשה מבחינה נפשית והיה בחרדה.
חייק נשאל על פעילותו מול אתר וואלה. בניגוד לאתר ynet, שם הסביר כי התנהל מול הכתבת הפוליטית, לדבריו בוואלה התנהל מול הכתבים הפוליטיים אך גם במצבים שונים מול מנכ"ל וואלה אילן ישועה. הוא ציין "בוואלה הוא (ישועה) זה שערך את האתר". הוא הסביר שפנייה למנכ"ל קיימת גם בכלי תקשורת נוספים, אם נדרש איזון בפאנל. כך למשל העיד כי פנה גם למנכ"ל חדשות 12.
6 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
"אין לי ספק שישועה נתן יחס מועדף". שרה נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריו, "מעולם לא טיפלתי בעניין הגברת נתניהו והבנים". עוד הוא הבהיר שלא התערב במינויים באתר וואלה ולא הכיר את שאול אלוביץ'. על ישועה אמר: "שוחחנו מעט מאוד פעמים נפגשו פעם אחת בסבב כתבים". חייק הסביר שדברים הנוגעים באייטמים או הודעות לתקשורת שלח לעורך וגם כיתב את ישועה. במקרים בהם שלח לוואלה סיפורים "בלעדיים", סיפר כי נתניהו אמר לו: "תדאג שאתה שולח גם לאילן". הוא נשאל בחקירתו: "מה יש ליו"ר הליכוד עם ישועה?", והשיב: "אין לי מושג. זה היה פעמים בודדות".
במהלך החקירה הנגדית ניסה עו"ד בעז בן צור להציג עוד ועוד תכתובות וכתבות שפורסמו על מנת להוכיח את קו ההגנה, והציג סרטון תגובה של נתניהו לאחר דקירתה של הנערה שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים. חייק שלח את הסרטון בין היתר למנכ"ל וואלה אך הוא שולב באתר. "זה המתת שכתוב בכתב האישום?", שאל הסנגור.
חייק נשאל האם נשלח להגיב על סיקור שלילי באתר, והשיב: "ראש הממשלה לא שלח אותי, אני מניח שאת חפץ". הוא הוסיף: "אף פעם לא ביקשתי לעדן או להוריד (תכנים או כתבות בוואלה - ג.מ)". הוא לא הכיר את מערכת היחסים בין אלוביץ' לנתניהו. "אני יכול להגיד שההתנהלות הייתה מקצועית לא ייחסתי להם (לוואלה) משמעות סגולית שעולה על ערוצי תקשורת אחרים", העיד.
הוא פירט על סוגיית הסיקור של שרה נתניהו בוואלה: "אין לי ספק שאילן ישועה בתחומי סיקור מסוימים, בעיקר שקשורים לגברת נתניהו, נתן יחס מועדף". הוא הוסיף: "אני לא ראיתי שיש השפעה, כמו שאתה מתאר, לתחום הסיקור שלי - שהוא פוליטי". החוקרים שאלו אותו איך ידע על עניין התערבות ישועה בסיקורה של הגברת נתניהו וסיפר: "פשוט ראינו את זה".
6 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
"היה מעורב בעיקר בבחירות". יאיר נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
על נתניהו עצמו אמר: "ראש הממשלה מאד מעורב בענייני תקשורת. אנחנו מנסחים איתו את ההודעות. המשפחה מייחסת לזה חשיבות גבוהה, הם מייעצים לו. מרגישים את זה בניסוחים שאני מכיר שחלק מהם של יאיר ושרה. אולי בסיפור של חוק המואזין ידעתי שזה מגיע מיאיר, דברים שאתה לא יודע בוודאות". הוא לא ידע אם שרה ויאיר פעלו ישירות מול כלי תקשורת. כשנשאל אם יאיר היה מעורב בתחום התקשורת ענה: "כן, בעיקר בבחירות. אסטרטגיה, הצעות איך לכתוב, איך להגיב".
הוא לא ידע דבר על סוגיית פנייה לסיקור אוהד של נתניהו לוואלה. לפני בחירות 2015 אמר: "אני חושב שהם היו בסדר. היה סיקור הוגן לדעתי. במנעד שבין 'ישראל היום' ל-ynet הם היו באמצע, לא הרגשתי שהם עושים לנו קמפיין או חיים קשים".
עוד הוסיף: "לא הייתי ציר לאילן ישועה. הייתי יכול לדבר איתו כשרציתי, ויש לו יחס של כבוד אליי. היו 5-4 פעמים ששלחתי לו". לדבריו, "ידעתי שאילן בקשר עם אנשי לשכת ראש הממשלה. שהם יודעים להרים לו טלפון שצריך. היו בעיקר שמועות במשרד שניר חפץ יודע לדבר איתו".
6 צפייה בגלריה
"שלח את זה למי שמתעניין, לוואלה לישראל היום". נתניהו עם הכלבה קאיה
"שלח את זה למי שמתעניין, לוואלה לישראל היום". נתניהו עם הכלבה קאיה
"שלח את זה למי שמתעניין, לוואלה לישראל היום". נתניהו עם הכלבה קאיה
לדבריו אילן לא תמיד נענה לו: "לא תמיד הכניס את כל מה שביקשתי". נתניהו לדבריו מעולם לא ביקש ממנו לשנות כתבה שיש בה סיקור שלילי. הוא כן ציין שראש הממשלה פנה אליו וביקש ממנו להעביר גם לישועה וגם לעורך אבי אלקלעי את ההודעה שהוציא לאחרים בעניין של השר לשעבר אורי אריאל, שלדבריו, לקח קרדיט לדבר שלא שלו.
אריאל, לפי החוקרים, טען שהציב אולטימטום לראש הממשלה דאז שאם לא יתחייב לבנייה הבית היהודי יפיל את הממשלה. מנגד, בליכוד טענו שמדובר באולטימאטום מפוברק ונתניהו כבר קיבל החלטה ללא קשר. חייק לדבריו עשה מה שראש הממשלה אז ביקש. "הוא מבקש ממני להעביר את ההודעה (לישועה ואלקלעי - ג.מ)". הוא הניח שזה פורסם ואמר ששלח גם לאחרים.
"אני לא זוכר מה אמרתי לישועה אבל יש סיכוי שאם רה"מ מבקש ממני להתקשר אליו, התקשרתי. יש סיכוי שהופתעתי אם ראש הממשלה דיבר איתו". הוא נשאל למה ראש הממשלה פונה בעצמו לישועה והשיב: "גם אם הוא ביקש לעשות משהו הוא יוודא אם עוד 30 אנשים שזה קורה. יכול להיות שהוא לא סמך עלי שזה יקרה".
בפעם אחרת אמר כי העביר לישועה תמונה של ראש הממשלה עם הכלבה קאיה. "ראש הממשלה אמר לי 'שלח את זה למערכות, למי שמתעניין', אמר לי 'שלח לוואלה, ישראל היום' ועוד אתר שאני לא זוכר. הוא חשב שזה יעניין את הציבור לראות אותו באופן אנושי יותר".
הסנגור בן צור טען כי "בשביל להבין אם יש חריגות צריך לראות תמונת עולם, איך היריבים סיקרו, מה האפיון התקשורתי", ושאל את חייק: "אם לא בודקים כלום לאיזה מסקנה אפשר להגיע?". השופט עודד שחם התערב ואמר שזוהי לא שאלה לעד. חייק השיב כי "זה לא נעשה במחקר, כדובר אתה רואה בתחושת הבטן שלך".
בן צור ביקש מחייק לאשר שבחקירותיו לא נשאל כיצד סוקרו היריבים הפוליטיים של נתניהו, וגם כאן התערב השופט: "מר בן צור, מה שאלו ולא שאלו, הוא לא יודע. להתמקד במה שיודע ויכול לתרום". בן צור אמר שישתדל לקצר את דבריו.