שר הביטחון יואב גלנט טען בשיחות סגורות כי "אם לא תיחתם עסקה בשבועיים הקרובים - גורלם של החטופים נחרץ". לטענתו התנאים לעסקה מול חמאס הבשילו, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו מערים קשיים כדי לא לאבד את חברי הקואליציה איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
גלנט ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה, מחאת הנשים)
נטלי צנגאוקר, שאחיה מתן חטוף, כותבת על גשר המיתרים "די לטרפד"
(צילום: עמית שאבי, לירן תמרי )

במקביל, גם גורמים מקצועיים בקבינט - ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי - טענו כי ישראל תתקשה להגיע להסכמות סביב התנאים החדשים של נתניהו. הדרישה המרכזית שמהווה בעיה היא בדיקת העזתים שישובו על-פי ההסכם לצפון רצועת עזה, שמטרתה לוודא כי בין האזרחים לא מסתתרים מחבלים. עם זאת, יש לציין כי לא מעט נשק מוסלק בצפון הרצועה, בעיקר במנהרות, כך שאין לבידוק משמעות אמיתית.
גם התעקשותו שלא לסגת מציר פילדלפי בדרום הרצועה עשויה לפגום במשא ומתן. בצה"ל טוענים כי מרבית ההברחות נעשות במנהרות תת-קרקעיות, כאלו שמתחילות בחאן יונס וממשיכות עד לשטח המצרי. בשורה התחתונה, הרמטכ"ל ושר הביטחון הבהירו לראש הממשלה: אין מכשול ביטחוני שמונע את העסקה.
בצוות המו"מ אף הוסיפו כי אם התנאי לבידוק התושבים השבים לצפון לא יוסר - העסקה בטלה. מבחינתם, ניתן היה לחתום כבר לפני שבוע, שכן מאחורי הקלעים נרשמה פריצת דרך בעזרת תיווכו של ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, ולאחר מכן אף הגיע האישור במועצת הביטחון של האו"ם.
אז מה בכל זאת מנע את החתימה? בן גביר הבין שהסיפור מתקדם והודיע לנתניהו: אם יש עסקה - אנחנו בחוץ. סמוטריץ' כאמור מיהר להצטרף, ונתניהו חושש לאבד את ממשלתו. בנוסף, ההנחה היא שנתניהו לא מעוניין להגיע לארה"ב, שם הוא יבקר בעוד קצת יותר משבוע, עם עסקה חתומה. הוא רוצה שיחזרו אחריו, הוא רוצה להסעיר את הקונגרס - והחטופים יכולים לחכות.