2 צפייה בגלריה
בני גנץ ואבו מאזן. קפה ואזהרות ביטחוניות
בני גנץ ואבו מאזן. קפה ואזהרות ביטחוניות
בני גנץ ואבו מאזן. קפה ואזהרות ביטחוניות
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
הפגישה שהתקיימה אמש (יום ג') בין בני גנץ לבין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הוגדרה על ידי כל המעורבים בה כמוצלחת, בעיקר בגללה האכסנייה הייחודית והאווירה הבלתי-מעונבת: לא במשרד רשמי, אלא בביתו הפרטי של שר הביטחון בראש העין. מקורות שנכחו בפגישה סיפרו ל-ynet שאבו מאזן התרגש מעצם ההגעה לבית, ובמשך שעתיים וחצי, בין שיחה בנושא נפיץ אחד לסוגייה ביטחונית אחרת, הוא גם יצא לגינה, שתה קפה, התכבד בפירות וגבינות, ובירך לשלום את רעייתו ובנו של גנץ שנכנסו לביקור נימוסין.
בפן המעשי, אבו מאזן הבהיר לגנץ כי ההנחיות שלו בכל הנוגע לתיאום הביטחוני עם ישראל ולמאבק באנרכיה ובנשק הבלתי חוקי בגדה - יציבות וחזקות והוא לא מתכוון לשנות אותן. אם למישהו מהנוכחים הייתה דאגה בנושא, הוא הדגיש שהוא לא מתכוון לקחת את העם הפלסטיני להסלמה.
עם זאת, הוא הציג בפני שר הביטחון שורה של חששות מהמצב בשטח. בעיקר הביע אבו מאזן דאגה מאירועים עתידיים "בהקשרים דתיים" שעלולים להתרחש בירושלים, ואלה יקשו עליו לעמוד מנגד. יותר מכל, הדגיש, הוא מודאג מאפשרות של חיכוך בתוך מתחם הר הבית. ''אל תכניסו אלמנטים דתיים לסכסוך, כי גם אני לא אוכל לעצור הסלמה על רקע דתי באל-אקצה'', הוא הזהיר.
השר פורר: הקשר עם אבו מאזן הוא טעות
(צילום: שחר גולדשטיין)

בנוסף הוא הביע חשש מהעלייה באירועי תקיפות פלסטינים על ידי מתנחלים בתקופה האחרונה, והבהיר כי הוא מוטרד מכך שעולה הרושם שהפשיעה היהודית הלאומנית הופכת למאורגנת.
אבו מאזן הדגיש שהציפייה הישראלית שלפיה הרשות הפלסטינית תסיר את הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג – שבה היא טוענת לפשעי מלחמה שבוצעו בשטחים - אינה ריאלית כל עוד ישראל לא מבצעת מחוות מדיניות משמעותיות.
בחודשים הקרובים צפויות להתכנס ועידות גדולות של הנהגות אש"ף ופתח, והפלסטינים מייחסים להן משמעות רבה. אבו מאזן ציין בפני גנץ כי הוא מעוניין להגיע אליהן כשהוא חזק, יציב ועם משהו "למכור" לציבור שלו. "אני בן 86 ואני צריך להגיע לוועידות הללו עם קבלות", אמר. "אם לא, יגידו לי 'מה נתת? לא סיפקת את הסחורה'".
עם זאת, אבו מאזן אמר לגנץ כי הוא מבין את המצב הפוליטי המורכב בישראל, ויודע שממשלת האחדות הנוכחית לא תוכל לנהל מו"מ מדיני בטווח הקרוב. לפיכך, ביקש, על ישראל לבצע בינתיים צעדים בוני אמון. למה הכוונה? מעבר למחוות שעליהן סוכם בפגישה (ראו להלן), ישראל יכולה לעזור לאבו מאזן בכמה צעדים משמעותיים שעליהם לא דובר אתמול. למשל, שחרור אסירי פתח הכלואים בישראל או מתן אישור להשבת בקרים פלסטינים למעבר אלנבי.
מהצד הפלסטיני השתתפו במפגש גם השר הפלסטיני חוסיין א-שייח וראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג'. שניהם בעיקר הקשיבו במהלך השיחה, ורק לקראת בסוף הפגישה הציג א-שייח את הגישה שלו לדברים, ודיבר באופן לעומתי אך מרוכך בעיקר על הפגיעה בפלסטינים על ידי מתנחלים. פרג', מצידו, דיבר על התיאום הביטחוני וחיזוק מנגנוני הביטחון. בפגישה נכח גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן.
בסיום הערב, אחרי שהסכימו להמשיך ולהיפגש, אישר גנץ שורה של הקלות ומחוות כלפי הרשות הפלסטינית: פעימה נוספת של עדכון 6,000 תושבים במרשם האוכלוסין הפלסטיני בגדה המערבית; מתן אישור לעדכון של 3,500 תושבים השוהים ברצועת עזה; הקדמת תשלומי מסים בשווי 100 מיליון שקל; תוספת של 600 היתרי VIP לאנשי עסקים פלסטינים בכירים; תוספת של 500 בעלי היתר מסוג זה שיורשו להיכנס עם כלי הרכב שלהם לישראל, ותוספת של עשרות היתרי VIP לבכירים ברשות הפלסטינית.
בנוסף עדכן שר הביטחון את אבו מאזן על שורת צעדים כלכליים שעל הפרק, בהם בחינת האפשרות להורדת דמי הטיפול שישראל גובה עבור רכש דלקים, פיילוט להכנסת מכולות דרך גשר אלנבי, יצירת פלטפורמת מע"מ דיגיטלית שנמצאת בעבודת מטה מתקדמת ויצירת פלטפורמה לתשלום מקוון ממעסיקים ישראלים לעובדים הפלסטינים. מימוש הצעדים הללו צפוי להוסיף מאות מיליוני שקלים לתקציב הרשות הפלסטינית מדי שנה. גנץ ואבו מאזן שוחחו גם על הצורך לאשר תוכניות מתאר פלסטיניות נוספות.
המחוות הללו הן המשך לשיתוף פעולה שמתעורר מתחת לרדאר. בתקופה האחרונה מתקיימים מפגשים רבים בין ועדות משותפות לישראלים ופלסטינים בנושאי אנרגיה, מים וכדומה. המפגשים הללו יוצרים אווירה חדשה בין הדרגים המקצועיים וגנץ ואבו מאזן הסכימו שנכון להמשיך אותם ולהעמיק אותם.