2 צפייה בגלריה
פארק אתגרי ג'ננה, קריית ענבים
פארק אתגרי ג'ננה, קריית ענבים
הפארק האתגרי ג'ננה
(צילום: אלכס גמבורג)
שבוע לאחר שסהר עלוש, נערה כבת 13 ממזרח ירושלים, נפלה מקיר טיפוס ונפצעה באורח קשה בפארק האתגרי ג'ננה בקריית ענבים - אירוע שבעקבותיו הוצא צו סגירה למתחם - הנהלת המקום הגישה בקשה לפתוח אותו מחדש. בזמן שהפארק מטיל את האחריות על עלוש עצמה, היא עדיין מאושפזת בבית החולים הדסה עין כרם במצב קשה, וצפויה לעבור עוד ניתוחים בגלל פציעתה.
2 צפייה בגלריה
סהר עלוש
סהר עלוש
סהר עלוש
(באדיבות המשפחה)
בדוח פנימי טוענת ההנהלה כי מעדויות של עובדים עולה שחלק מהמורות אמרו לתלמידות: "אל תשתפו פעולה ואל תגידו כלום, רק תגידו שהחבל נקרע". חוקר תאונות מטעם הפארק מסר כי "אין לאף גורם בעולם היכולת למנוע מלקוחות מפירי הנחיות, בלשון המעטה, לבצע מעשה שעלול לסכן את עצמם".
בית משפט השלום בירושלים יכריע האם לבטל את צו הסגירה שניתן למתחם שבו נפלה סהר מגובה של כ-10 מטרים. בדוח תחקור פנימי טוענת ההנהלה כי "במהלך הביקור בפארק ביצעו הבנות טיפוס על גבי קיר טיפוס. בפארק פעלו בזמן האירוע 13 מדריכים מוסמכים. עם הקבוצה היו למעלה מ-10 מורים ואנשי צוות אחרים מבית הספר, מרבית התלמידות כבר היו בהתארגנות לארוחת הצהריים. אל התלמידות התלווה צוות מעובדי האתר, ובין היתר מדריכות מיוחדות בשבילן ולבקשתן, עקב היותן דתיות.
"בסיום האירוע, בשעה שמרבית התלמידות סיימו את הבילוי והתארגנו לארוחה, בזמן שנותרו מספר בנות בלבד בתחנות העליונות, החליטה הנפגעת לרדת בחזרה אל מתחם קירות הטיפוס שהיה ריק מאדם ומפעילות והחלה לטפס, ללא מדריך, ללא השגחה, ובדיעבד מתברר שמבלי שקשרה את עצמה לחבל הבטיחות. מעדויות של עובדים במקום עולה כי לאחר האירוע חלק מהמורות אמרו לתלמידות: 'אל תשתפו פעולה ואל תגידו כלום, רק תגידו שהחבל נקרע'". לדברי הנהלת הפארק מידע זה הועבר למשטרה.
עוד נטען בדוח כי "מדובר באירוע שבו פעלה תלמידה בניגוד להוראות ולהנחיות ובניגוד להדרכה הספציפית שניתנה לה". חוקר תאונות מטעם הפארק אף טען ש"עשרות שנים אני חוקר תאונות ומעולם לא ראיתי כי רשות כלשהי הוציאה צו סגירה ל-30 יום, בעילה מקצועית וסבוכה. אפילו בתאונות עבודה עם הרוגים מוציאים מפקחי העבודה צו בטיחותי ל-48 שעות שבמהלכן יש לתקן את הליקויים שמצא מפקח העבודה".
הפארק האתגרי, זמן קצר לאחר הנפילה
(צילום: אלכס גמבורג, דוברות בית חולים הדסה)

לדברי חוקר התאונות, "אין לאף גורם בעולם היכולת למנוע מלקוחות מפירי הנחיות, בלשון המעטה, לבצע מעשה שעלול לסכן את עצמם. פארקים כאלו וקירות טיפוס כאלו קיימים בכל מדינות העולם ולמרבה הצער תמיד תהיינה תאונות שמקורן (למיטב ידיעתי) בהתנהלות חריגה של הלקוחות (בעיקר ילדים) ולא בליקוי כלשהו בציוד של הפארק".