ראש העיר אום אל פחם, הבוקר
(צילום: עידו ארז, נויל האריס)

באום אל פחם התנערו גם הבוקר (יום שני) מפיגוע הירי בחדרה, שבו נרצחו לוחמי מג"ב שיראל אבוקרט ויזן פלאח. "גינינו את הרצח המתועב הזה כעירייה, בשמי ובשם כל תושבי העיר", אמר הבוקר ראש העיר סמיר מחאמיד. "זה יישמע הזוי אבל בשבוע שעבר הכרזתי על שבוע הסובלנות בעיר בשיתוף משרד החינוך, ואנחנו ממשיכים. הנחיתי את מנהלי בתי הספר לדבר על סובלנות ועל הפיגוע הקשה".
4 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה למעצר החשודים במעורבות בפיגוע
פעילות המשטרה למעצר החשודים במעורבות בפיגוע
כלי הנשק שנתפס בחיפושים אחרי הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה למעצר החשודים במעורבות בפיגוע
פעילות המשטרה למעצר החשודים במעורבות בפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
מחאמיד שוחח עם ראש העיר חדרה וניחם אותו, וגם עם מפקדי המשטרה הרלוונטיים. כשנשאל אם הוא מכיר את המחבלים שביצעו את הפיגוע השיב כי הוא מכיר את אביו של אחד מהם. "מדובר במשפחה נורמטיבית, להרבה אנשים זה יישמע הזוי", אמר. "כל הדיבורים על דאעש מסוכנים לנו כערבים-מוסלמים. צריך לעשות חושב איך להתנהג עם האירוע הנתעב הזה". לדברי מחאמיד, "אנחנו נמשיך לחיות יחד. מי שיסטה מדרך הישר, נוציא אותו מהכלל - וזה מה שאני עשיתי. הגינוי שלי הוא חד וחלק, ובכל השפות אני משתמש באותן המילים".
במהלך הלילה פשטו כוחות משטרה ושב"כ על העיר ועצרו שלושה חשודים בהזדהות עם דאעש. שני חשודים נוספים נעצרו ביישובים אחרים. החשודים הועברו לחקירת שב"כ ובמשטרה מסרו כי הפעילות המתוגברות ביישובים הערביים תימשך.
בעבר הזהרת שהנשק שמסתובב בחברה הערבית יכוון בעתיד גם לחברה היהודית. "אני לא רוצה לעשות זיקה, למרות שאפשר, כמו שאפשר גם לדבר על נוער בסיכון ועל האבטלה הגבוהה. אבל כשיש נרצחים, אי אפשר לדבר על זה. זה לא המקום לעשות את זה".
4 צפייה בגלריה
ביתו של אחד המחבלים באום אל פחם
ביתו של אחד המחבלים באום אל פחם
ביתו של איימן אגבריה, אחד המחבלים
(צילום: עידו ארז)
באום אל פחם הצטרפו תושבים נוספים לגינוי של ראש העיר. המשטרה פעלה הלילה בעיר ובאזור ועצרה חמישה חשודים - ארבעה מהם חשודים בחברות בתא טרור של דאעש, ואחד בסיוע למחבלים. אחד העצורים הוא אחיו של אחד המחבלים. מהמשטרה נמסר כי "המשטרה ושב"כ ביצעו הלילה פעילות יזומה באום אל פחם שבמהלכה בוצעו חיפושים בכמה בתים בעיר. נתפסו אקדח ורובה אייר סופט, מכשירי סלולר, מסמכים ומחשבים וכן טבעות וספרים המזוהים עם תנועת דעאש. בתום החיפושים עצרו הכוחות שלושה תושבי המקום החשודים בהזדהות והשתייכות לארגון טרור. שני חשודים נוספים נעצרו במקומות אחרים".
באום אל פחם הזכירו כי אחיו של אחד המחבלים הוא שוטר בתחנת כפר סבא, שגם במשטרה אמרו כי "מדובר בשוטר מצוין, שהיה בהלם אחרי הפיגוע". היום לא הגיע השוטר לעבודה, אך במשטרה אומרים כי מדובר בחוקר מצטיין ואין צפי שיסיים את עבודתו. מכריהם של המחבלים אמרו כי הופתעו מכך שהם האחראים לו.