עד לפני חודש וחצי רפאל נתן לא אושפז בבית החולים אפילו לא פעם אחת. נתן, צעיר בן 35, נשוי ואב לארבעה, התחסן במנה ראשונה של החיסון נגד קורונה ומצא את עצמו בסוף מאושפז במצב קשה בבית החולים.
והוא לא היחיד, גל האומיקרון הביא עלייה במספר החולים שמאושפזים במחלקות הקורונה במצב קשה. חלקם חוסנו בשלוש מנות, חלקם באחת, וחלקם כלל לא התחסנו. מי שנושאים בעול בעקבות המצב הם בני המשפחות: "כל הזמן תוהים אם הם יחזרו להיות אותו הדבר".
ביקור במחלקת קורונה, ארכיון
(צילום: עידו ארז, אסף קמר | עריכה: יפית שקרוב)

רפאל נתן הרגיש יום אחד מקורר, והמשפחה חשבה שמדובר בשפעת ושעם הזמן זה יעבור. הוא גם עשה בדיקת קורונה ביתית – ויצא שלילי. "חשבנו שזה יעבור עם קינמון, תה ולימון. אפילו חום לא היה לו", סיפרה אמו מלכה לוי. "אבל לאט לאט זה הסתבך עם קוצר נשימה". גם כשהגיע למיון כל הבדיקות שנערכו לו יצאו שליליות, למרות שהצוות הרפואי חשד שמדובר בקורונה. רק ביום השלישי לאשפוזו הוא התגלה כחיובי לנגיף. "מצבו לא הפסיק להידרדר. שעתיים מהרגע שהגיע למיון הוא הונשם והורדם, עד היום".
עד ליומיים האחרונים נתן הוגדר כמשותק. "לא תיארתי לעצמי שהמצב יגיע לכך", אמרה מלכה בקול חנוק. "זו תחושה קשה מאוד. שלוש פעמים ביום אני מבקרת וצמודה אליו. עוברים לי סרטים בראש, מחשבות שליליות. היו ימים קשים מאוד, היו תוצאות קשות מאוד. זה תהליך ארוך. הילדים מצפים שהוא יחזור הביתה, נקווה שכך יקרה".
2 צפייה בגלריה
בית חולים שערי צדק
בית חולים שערי צדק
מחלקת קורונה בשערי צדק
(צילום: יואב דודקביץ)
כמה מיטות ליד מאושפז גדעון מזרחי בן ה-71, מחוסן בשלושה חיסונים ועם סכרת ומחלת לב, שחלה בקורונה לפני כחודש ומאז מצבו הידרדר וגם הוא מונשם ומורדם. "עשינו בדיקת אנטיגן ולמחרת מצבו הידרדר", סיפרה רעייתו ליזה. "היה לו קוצר נשימה אז הזעקתי אמבולנס ובזמן שעשו לו צנתור גילו שיש לו קורונה".
מדי יום ליזה מגיעה למחלקת טיפול נמרץ קורונה לפחות פעמיים-שלוש. "זה לא קל, די קשה, אבל אני רגועה כי הצוות מטפל בו בצורה אינטנסיבית וטובה". ביום שישי חלה הידרדרות נוספות במצבו של מזרחי. "מאוד קשה לי עם זה עכשיו. הטיפול בו יהיה ארוך, אבל אני מקווה שיחזור לפחות למצב שהיה בו. אני כל הזמן תוהה אם הוא יחזור להיות אותו הדבר".
חליל אבו טועמה, בן 82 מבקה אל-גרביה, נמצא כבר שבעה ימים במחלקת קורונה ג' בבית החולים הלל יפה בחדרה. הוא הגיע למחלקה מורדם ומונשם, אבל כמה ימים לאחר מכן התעורר והרגיש טוב יותר.
2 צפייה בגלריה
גדעון מזרחי
גדעון מזרחי
מזרחי. "כל הזמן תוהה אם הוא יחזור להיות אותו הדבר"
בני המשפחה מודאגים מאוד, מכיוון שלטענתם הטיפול שמקבל אב המשפחה לקוי בשל מחסור בכוח אדם. "על כל 12 או 13 אנשים יש רק אחות אחת", סיפר בנו איימן. "אף אחד לא בא לעזור לו. כששואלם אותם אומרים לנו שאין מה לעשות כי אין אנשי צוות. הם נהרגים בגלל שאין צוות, לא בגלל הקורונה".
"אנחנו חייבים להוציא את אבא שלי משם. הוא כבר שבעה ימים וסיים את הקורונה, אנחנו מבקשים שיעלו אותו למחלקה אבל אמרו שהוא צריך להישאר במחלקת קורונה 20 יום", הוסיף. "אבא שלי סיעודי ולא נותנים לעוזר שלו להיכנס, אבא שלי התעורר ואמר שהמקום שלו לא שם. אין מי שיטפל בו שם, המצב שלו רק מדרדר שם".
ראיד, בנו של חליל, הוא חובש במד"א ומבין את הצוות הרפואי, אבל לדבריו המצב במחלקה דורש תיקון. "ליד אבא שלי נפטרה מישהי ושמו עליה סדין שחור והשאירו אותה שם במיטה. אחרי איזה שעה מישהי נוספת נפטרה ואותו הדבר. אף אחד לא בא לפנות אותם למשך כמה שעות. הקורונה לא הורגת אנשים, אלא הטיפול".
חליל והבן ראיד במחלקת הקורונה
(באדיבות המשפחה)

"לנו כמשפחה לא נותנים להיכנס כל הזמן אלא רק פעם ביום", הוסיף. "אם אתם לא יכולים לטפל באדם תעבירו אותו אחרי בדיקת קורונה. למה הוא צריך להישאר במחלקה הזאת? תנו לנו לטפל בו בבית, אם לא במחלקה אחרת בבית החולים. הצוות מיואש, הם קורסים, אני רואה אותם. אבל אין עם מי לדבר".
מבית החולים הלל יפה נמסר בתגובה: "מר חליל אבו טועמה מאושפז במחלקת קורונה לאור תסמינים קשים של תחלואה ממנה הוא סובל. בהתאם לכך הוא מקבל את הטיפול הרפואי המיטבי הנדרש במצבו. לראיה, אף נגמל מהנשמה למרות מצבו הקשה. לכשיחלים מקורונה, ובהתאם למצבו הרפואי, יעבור למחלקה אחת".
"המחלקה תוגברה על ידי צוותים רפואיים וסיעודיים מסייעים מכלל בית החולים, אף מעבר לתקינת מחלקה פנימית רגילה. יחד עם זאת, פערי כוח אדם במערכת הבריאות אינם לצערנו דבר חדש ובוודאי בתקופה עמוסה זו המשלבת תחלואת חורף עם תחלואת קורונה". בני המשפחה מסרו כי לאחר פניית ynet לבית החולים היחס כלפי אביהם השתנה. לדבריהם, במחלקה הבטיחו שיבדקו שוב מחר מתי יוכלו לשחרר את האב ממחלקת הקורונה. עם זאת, בניו של חליל אמרו כי לצד ההקלה הגדולה הם תוהים מה מצבם של החולים האחרים, ואם גם היחס כלפיהם ישתנה.