"מנסים לרפות את ידינו בהתקפות על פרקליטות ופרקליטים ולהטיל עלינו מורא. אפשר ומותר לבקר את החלטותינו, אך אין מקום להטיל עלינו אימה, ולא יצלח ניסיון לרפות את ידינו ולאיים עלינו. אנחנו מקבלים החלטות רק על פי הראיות ועל פי אינטרס הציבור. החלטותינו לא יושפעו בכל צורה שהיא", כך אמר היום (חמישי) פרקליט המדינה עמית איסמן בכנס חיפה למשפט, כשהוא מתייחס להתקפות ולביקורת הקשה של גורמים פוליטיים על מערכת המשפט והפרקליטות.
2 צפייה בגלריה
עו"ד עמית איסמן
עו"ד עמית איסמן
עו"ד עמית איסמן. "הניסיון להטיל אימה לא יצלח"
(צילום: שרון צור )
בהמשך התייחס גם לחקירות משטרה שנפתחות ללא אישור פרקליטות, וזאת בניגוד לחוק. לדבריו, "חופש הביטוי והמחאה הוא בעל עדיפות, והוא במתח מול עבודת המשטרה המנסה לשמור על הסדר הציבורי. המתח הזה מתעצם בעיתות משבר, כאשר הציבור מבקש למחות נגד התנהלות השלטון. יש מקום להכלה הדדית של הציבור ושל המשטרה. יש ביקורת על התנהלותנו - משני הצדדים. אנו פועלים כמיטב יכולתנו לתת מענה כאשר יש עבירות מצד שוטרים או מצד המוחים. אנחנו מנהלים את ההליכים רק על פי החוק והכללים. האכיפה שוויונית כלפי כלל המגזרים. שמירה על חופש הביטוי חשובה, אך גם טיפול בנושאים בהם חופש הביטוי עובר להסתה. נתקלנו במקרים בהם המשטרה פתחה בחקירות הסתה בלי אישור הפרקליטות כפי שקובע החוק, וזאת בניגוד להנחיות אגף החקירות. לא נוותר על הנחייתנו שאנו נורה על פתיחת חקירה על חופש הביטוי ולא המשטרה. מדינה דמוקרטית שומרת על זכויות כולנו".
2 צפייה בגלריה
מחאה נגד הממשלה מול בית ז'בוטינסקי בתל אביב
מחאה נגד הממשלה מול בית ז'בוטינסקי בתל אביב
מחאה נגד הממשלה. "יש מקום להכלה הדדית"
(צילום: מאיר תורג'מן)
לגבי מינויים פוליטיים וההתנגשות של גורמים מהייעוץ המשפטי עם הדרג הפוליטי אמר איסמן: "מינויים ראויים של מי שנבחר כראוי הם אלה המבטיחים את עמוד השדרה של הציבור כולו. אנשי מערכת אכיפה החוק צריכים להיות עצמאים, ישרים והגונים. הדרך לעצמאות מערכת החוק עוברת דרך מינויים ראויים. יש להבטיח שעובדי הציבור ייבחרו רק על סמך יכולותיהם ועמוד השדרה שלהם, ולא על רקע נטייתם הפוליטית. האינטרס הציבורי מחייב שאנשי מערכת החוק לא יכוונו על ידי גורם כלשהו אלא העובדה והחוק. מינויים פוליטיים יוצרים אי ודאות וחוסר יציבות במערכת החוק. השאיפה לרצות בהחלטותיך את מי שאמור למנות אותך מסוכנת. תחתית הקו עלולה להיות סכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה".
בסיכום דבריו התייחס גם לנושא השחיתות: "מדינת ישראל אינה מושחתת, אך השחיתות לא נעלמה מן הארץ. שחיתות של עובדי ציבור מחייבת נחישות של מערכת החוק. יש חשיבות לחשיפת עבירות על ידי המשטרה שהיא האמונה על חקירת עבירות. שמנו כעדיפות את נושא השחיתות השלטונית".