מאז ניסיון ההתנקשות בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פחתו הקריאות הפומביות במפלגה הדמוקרטית לפרישת הנשיא ג'ו ביידן, מחשש שלא יצליח להביס את טראמפ שמוביל בסקרים – אבל החשש הזה לא נעלם, ומתחת לפני השטח נראה שהוא רק גובר, בצל התמונות ההיסטוריות של טראמפ מניף אגרוף לאות ניצחון מיד אחרי הירי בו, עם פנים מדממות.
2 צפייה בגלריה
נאום ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים בסיום פסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון, ארה"ב
נאום ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים בסיום פסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון, ארה"ב
הלחץ פחת, אבל החשש נותר. ביידן יוביל את הדמוקרטים להפסד מוחץ?
(צילום: REUTERS/Yves Herman)
הדמוקרטים חוששים כי הפסד של ביידן במרוץ לבית הלבן עלול לפגוע בהם קשות גם במרוצים לקונגרס – ולגרום לכך שיאבדו את הרוב הזעום שלהם בסנאט ושלא יצליחו לממש את תקוותם למהפך בבית הנבחרים, שם הרפובליקנים נהנים כעת מרוב של מושבים בודדים. אמש התפרסם סקר של רויטרס ומכון איפסוס שהעיד כי בעקבות הירי בטראמפ לא נרשם זינוק ביתרון הקל שיש לו בסקרי דעת הקהל הכלליים בארה"ב (לפי הסקר טראמפ מוביל עם 43% תמיכה לעומת ביידן שמקבל 41%), אך הדמוקרטים מביטים עדיין בחשש רב בנתונים שמגיעים ממדינות המפתח – אלו שיכריעו את זהות הדייר הבא בבית הלבן.
בשיטה האמריקנית, הניצחון נקבע על-פי מספר האלקטורים שגורפים המועמדים בכל מדינה ומדינה. כיוון שברוב המדינות בארה"ב המנצח גורף את כל האלקטורים, המשמעות היא שזהות המנצח מוכרעת במדינות המתנדנדות, שבהן הפער צמוד. נהוג לכנות מדינות כאלו "מדינות מפתח", והלילה (בין שלישי לרביעי) דיווחה רשת CNN כי סקרים פנימיים שמדאיגים את הדמוקרטים מעידים על סכנה ב-14 מדינות חשובות, בכללן כל חמש מדינות המפתח שביידן הצליח לחולל בהן מהפך בבחירות הקודמות ב-2020: אריזונה, ג'ורג'יה, מישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה.
שלוש המדינות האחרונות, יצוין, הן חלק מאזור המכונה "חגורת החלודה", אזור שבו הייתה בעבר תעשייה משגשגת, אך תהליכים שונים, בהם הגלובליזציה, גרמו לדעיכתו הכלכלית ולעזיבה של רבים מתושביו. בחירתו של טראמפ השבוע בסנאטור מאוהיו הסמוכה, ג'יי.די ואנס, כסגנו במרוץ, נתפסת בין היתר כמהלך שנועד להגביר את התמיכה בטראמפ במדינות הללו. ואנס הפך לכוכב ב-2016 כשפרסם את רב המכר שלו Hillbilly Elegy, אוטוביוגרפיה שבה סיפר על התרבות באזורי העוני בארה"ב. העובדה שהוועידה הרפובליקנית הלאומית, שבה הוכרז טראמפ רשמית כמועמד המפלגה לנשיאות ושבה ינאם בסוף השבוע, נערכת במילווקי שבוויסקונסין – נתפסת גם היא כניסיון לחזק את התמיכה שם בטראמפ.
2 צפייה בגלריה
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ עם אוזנו החבושה, הלילה בוועידה הרפובליקנית במילווקי
(צילום: Andrew Harnik/Getty Images/AFP (Photo by Andrew Harnik / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
לפי הסקרים הפנימיים שחשפה CNN, ביידן מאבד תמיכה באותן חמש מדינות וגם במדינות בעלות תמיכה דמוקרטית מוצקה יותר באופן מסורתי, כגון קולורדו, מינסוטה, מיין, ניו מקסיקו, וירג'יניה וניו המפשייר. הסקרים הפנימיים נערכו על-ידי חברת BlueLabs, שממומנת בידי תורמים למפלגה הדמוקרטית, והם נערכו אחרי ההופעה הנוראית של ביידן בעימות מול טראמפ בסוף החודש שעבר – שבה נראה חלש, מגמגם ולפרקים מבולבל. העימות הגביר דרמטית את החשש הקיים באשר לגילו המבוגר של הנשיא בן ה-81, ויכולתו להמשיך לכהונה נוספת בת ארבע שנים.
מאז אותה הופעה פרצה פאניקה של ממש במפלגה: לפחות 19 מחוקקים דמוקרטים בקונגרס קראו לביידן לפרוש, ורבים אחרים הביעו את חששותיהם בשיחות פרטיות. אמש דיווח "ניו יורק טיימס" כי גם המחוקק הדמוקרטי הבכיר בבית הנבחרים אדם שיף, שרץ למושב בסנאט מטעם מדינת קליפורניה, הזהיר כי אם ביידן יישאר המועמד – הדמוקרטים יאבדו לא רק את הבית הלבן אלא גם יספגו הפסדים צורבים בקונגרס. "אני חושב שאם הוא המועמד, אנחנו מפסידים. וייתכן מאוד-מאוד שנפסיד גם את הסנאט ונאבד את הסיכוי להחזיר את השליטה בבית הנבחרים", אמר שיף במפגש פרטי שנערך מעט לפני ניסיון ההתנקשות בטראמפ – אירוע שכאמור שינה את סדר היום הציבורי והקל מעט מהלחץ שמופנה לעבר ביידן.
הנשיא הדמוקרטי מתעקש שהוא כשיר לכהונה שנייה, ומסרב לפרוש. אמש הודיעה הוועדה הדמוקרטית הלאומית (DNC) על מהלך שנתפס כניסיון לבצר באופן מוקדם מהצפוי את מועמדותו של ביידן – שאמנם כבר ניצח בפריימריז שנערכו מוקדם יותר השנה, אבל רשמית אמור היה להבטיח את המועמדות רק בוועידה הלאומית של המפלגה שתיפתח בשיקגו ב-19 באוגוסט. כעת מתכוונים ב-DNC, ארגון העל של המפלגה, לאשר את המועמדות עוד לפני הוועידה – בהצבעה וירטואלית בין 29 ביולי ל-5 באוגוסט. בהצבעה ישתתפו אותם "צירים" שגרף ביידן בפריימריז, וכדי לקבל רשמית את המועמדות הוא זקוק לרוב מבין כמעט 4,000 נציגים בסך הכל. בשלב זה כבר יהיה בלתי אפשרי להדיח אותו, אף שגם כעת הדבר כמעט לא אפשרי ללא פרישה שלו מרצון.
הפדיחות של ביידן בעימות מול טראמפ
(צילום: CNN)

המשמעות של המהלך היא שביידן צריך "להחזיק מעמד" בערך עוד שבועיים בלי הופעות בעייתיות נוספות או קטסטרופות אחרות מבחינתו, אבל המהלך הזה מעורר זעם בקרב דמוקרטים שמקווים כנראה לשינוי ברגע האחרון. לפחות ארבעה מחוקקים דמוקרטים נערכים לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית לחתום על מכתב נגד המהלך. "השתקת ויכוח וביטול מוקדם מדי של כל יכולת לערוך שינוי בפתק הדמוקרטי באמצעות 'הצבעה וירטואלית' לא-הכרחית וחסרת תקדים בימים הקרובים היא רעיון נוראי", נכתב בטיוטה של המכתב שהופצה בקרב המחוקקים והגיעה לידי רויטרס. "זה עלול לחתור תחת המורל והאחדות של הדמוקרטים".
ציפי שמילוביץ השתתפה בהכנת הכתבה