לפיד: "הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל"

המערכת הפוליטית סערה הערב (רביעי) לאחר ששר המשפטים יריב לוין הציג את הרפורמה שהוא מתכנן במערכת המשפט, שכוללת בית היתר את ביטול עילת הסבירות, חקיקת פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת והחלפת עורכי דין בפוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים. באופוזיציה תקפו, בליכוד בירכו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "הערב עושים 'אתחול מחדש' למערכת המשפט".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף בחריפות את הרפורמה שהציג לוין, ואמר כי "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון". לדבריו, "מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
יריב לוין בצלאל סמוטריץ יאיר לפיד
יריב לוין בצלאל סמוטריץ יאיר לפיד
סמוטריץ', לוין ולפיד
(צילום: מוטי קמחי ,שלו שלום, אלכס קולומויסקי)
יריב לוין: "זה השלב הראשון של רפורמת המשילות"
(צילום: ערוץ כנסת)

לפיד הוסיף: "אני מודיע כאן ועכשיו - ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות ושופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נילחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להילחם, נחזור ונבטל הכול".
שר המשפטים הקודם גדעון סער מסר לאחר דבריו של שר המשפטים הנוכחי כי "השר לוין איזכר הערב בפתח דבריו את מנחם בגין, מנהיגו המיתולוגי והראשון של הליכוד. אך דבריו היו לא פחות מהוצאה להורג של משנתו הדמוקרטית והמשטרית של מנחם בגין. אין ספק שמנחם בגין היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל. על תלמידיו האמיתיים מוטלת החובה להיאבק בה, וכך אעשה".
6 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"ציבורים רבים נושאים עיניהם למערכת המשפט ולא שומעים בה את קולם". לוין
(צילום: שלו שלום)
שרת החינוך לשעבר יפעת שאשא ביטון מסרה: "'הרפורמה המשפטית' של הממשלה היא כדור הרס שמבקש לדרוס את מערכת המשפט ואת הדמוקרטיה הישראלית כולה, רק כדי לשרת אינטרסים אישיים. הממשלה הזו לא רוצה הפרדת רשויות ולא רוצה איזונים ובלמים. הם רוצים לרמוס את המשטר בישראל. הם באו להרוס!". ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה אמר: "נאומו של שר המשפטים ייזכר לדיראון כתחילת הנפילה לתהום. אם תוכניתם של יריב לוין ונתניהו תתממש מדינת ישראל תהיה פחות דמוקרטית, פחות יהודית ובוודאי לא 'אור לגויים'".
בממשלה ובקואליציה, מנגד, בירכו על הרפורמה שהציג לוין. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "אנחנו עושים הערב ריסטרט למערכת המשפט. תוכנית השר יריב לוין לתיקון מערכת המשפט עולה בקנה אחד עם תוכנית 'חוק וצדק' שהשקנו ערב הבחירות. קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שר המשפטים, כולנו מגויסים אחריך להוביל את המהלך ההיסטורי והחשוב הזה".
6 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"מהלך היסטורי וחשוב". סמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן ממפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ', הדגיש: "הנחיתי את צוות ועדת חוקה להיות מגויסים לקידום הרפורמות לתיקון במערכת המשפט בחודשים הקרובים. בשם ה' נעשה ונצליח!".
בליכוד גם בירכו כמובן על הרפורמה שהציג חברם למפלגה. שר התקשורת שלמה קרעי כתב בטוויטר כי "אני תומך באופן מוחלט ברפורמה המשפטית של השר יריב לוין. מעבר לעובדה שאין טוב ומקצועי ממנו להוביל את השינויים הנדרשים, לגופו של עניין, מדובר בהחזרתה של המדינה היקרה שלנו לידי העם. כבר שנים אנו נשלטים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית". שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "אני מברכת את ידידי שר המשפטים על הרפורמה שהציג לתיקון מערכת המשפט בישראל. זהו תיקון חיוני והכרחי לשמירת הדמוקרטיה ואמון הציבור במערכת המשפט. סוף סוף באנו למשול".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר כתב בטוויטר: "התחייבנו ואנחנו מקיימים. מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין על הבשורה המדהימה הערב, שתחזיר סוף סוף את אמון הציבור במערכת המשפט. הגיע הזמן לשינוי, למען אזרחי ישראל ולמען מערכת המשפט". יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ אמר: "משנה לשנה אמון הציבור במערכת המשפט צונח. קבוצת אנשים שהעם לא בחר בהם מכתיבים את המציאות. אני מחזק את שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה ההכרחית הזו, אפעל בכל האמצעים הדרושים לוודא שהצעדים החשובים האלו נעשים בהקדם האפשרי. זה רצון הבוחר".
6 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס חירום מערכת החינוך
גדעון סער בכנס חירום מערכת החינוך
"דבריו של לוין - הוצאה להורג של משנתו הדמוקרטית והמשטרית של מנחם בגין". סער
(צילום: יואב דודקביץ' )
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצטרף לברכות, ואמר כי "מערכת המשפט סובלת מחוסר אמון גדול במיוחד בציבור הישראלי, על רקע התערבות והטייה פוליטית פעם אחר פעם. התחייבנו לשינוי מהותי במערכת המשפט ולשם כך קיבלנו את אמון העם, כדי שנחזיר את האיזון בין הרשויות ולהחזיר את השלטון לעם. מברך את ידידי שר המשפטים יריב לוין שמקדם את הרפורמה שתפסיק את הפוליטיזציה של מערכת המשפט ותחזיר את האמון במערכת. ממשלת ימין מלא מלא!".
יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, מסר: "אני מברך את שר המשפטים יריב לוין על התוכנית שהציג הערב. דרשנו זאת בהסכם הקואליציוני ודרשנו זאת כל השנים, לצערנו לא היה לכך רוב. בשנים האחרונות בית המשפט פסק נגד ציבורים רבים בכלל ונגד הציבור החרדי בפרט, והצליח לקומם עליו את רוב חברי הכנסת. אני שמח שהיום יש רוב שסבור כמונו, לשינוי מערכת המשפט בישראל שעקרונותיה תואמים את דרישתנו, אך במהלך החקיקה נידרש לשינויים והשלמות בתוכנית".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נחיל רפורמות שיבטיחו את האיזון הנכון בין שלוש הרשויות". נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
במסיבת העיתונאים שקיים הערב בכנסת, שר המשפטים לוין הציג את עיקרי הרפורמה המשפטית שלו, כשכמה סעיפים מרכזיים ברפורמה מתמקדים בהחלשת מערכת המשפט ובית המשפט העליון. "אנחנו הולכים לקלפי, מצביעים, בוחרים, אבל פעם אחר פעם, אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו ומחליטים עבורנו", תקף השר לוין בתחילת דבריו. "ציבורים רבים נושאים עיניהם למערכת המשפט ולא שומעים בה את קולם. זו לא דמוקרטיה".
שר המשפטים הבהיר: "אני עוסק בנושא הזה למעלה מ-20 שנה, במהלכן התרעתי מנזקי המשפטיזציה, במהלכן גיבשתי הצעות ורפורמה. לצערי, הסיכונים שמפניהם התרעתי התממשו. לכן, הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות, שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה, שיקום המשילות, השבת האמון במערכת המשפט והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון".
לוין נשאל אם הוא סבור שגורמים במערכת הפוליטית, בדגש על יו"ר ש"ס אריה דרעי שבג"ץ אמור לדון בעתירות נגד מינויו לשר, יזכו להטבה בזכות הרפורמה שלו. השר השיב: "הרפורמה הזאת לא נוגעת לאדם מסוים, זו רפורמה שאני קורא לבצע אותה במשך שנים ארוכות והיא דרושה והכרחית. יש דבר אחד שצריך לומר - יש בחירות. בבחירות מצביעים מיליונים מאזרחי ישראל. לאף אחד מאיתנו, לא חשוב איזה תפקיד הוא נושא, אין את הזכות לבוא ולומר שהוא יודע יותר טוב מכולם או יודע יותר מרוב גדול".
6 צפייה בגלריה
אסתר חיות ואריה דרעי
אסתר חיות ואריה דרעי
מחר בג"ץ ידון בעתירות שהוגשו נגדו. נשיאת העליון חיות והשר דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על השאלות האם ראש הממשלה התנגד לחלק מסעיפי הרפורמה והאם הוא עדכן את נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בפרטי הרפורמה, השיב השר לוין: "לא היה צורך במסירת כל כך הרבה פרטים ושיחות. העמדות שלי ידועות לאורך שנים והן לא חדשות. כאשר קיבלתי עליי את תפקיד שר המשפטים, קיבלתי אותו לא כדי להגיד משהו ערב הבחירות או לעשות משהו אחרי עשרים שנה. אני חושב שכל מי שמכיר אותי יודע שקיבלתי את התפקיד כדי לעשות את הדברים שעליהם דיברתי והתחייבתי לאורך שנים".
על רקע הצגת הרפורמה המשפטית של השר לוין, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו מוקדם יותר כי ממשלתו מתכוונת "להחיל רפורמות שיבטיחו את האיזון הנכון בין שלוש הרשויות". מחר בג"ץ ידון בעתירות שהוגשו נגד מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, והיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה היום רשמית כי היא מתנגדת למינויו.