בקהילה היהודית בהונגריה מודאגים מנאום שנשא בסוף השבוע ראש הממשלה ויקטור אורבן, במהלך ביקור ברומניה. בנאום ביום שבת אמר אורבן שההונגרים "לא רוצים להפוך לבני גזע מעורב", וכי מדינות שבהן חיים תושבים מגזעים שונים הן לא יותר מ"גיבוב של אנשים".
אנדראש הייזלר, ראש התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה, ביקש להיפגש עם אורבן בעקבות הנאום. בהתאחדות הקהילות היהודיות אמרו כי דבריו של ראש הממשלה "עוררו חששות כבדים" בקרב יהודי הונגריה. "על סמך הניסיון ההיסטורי והסיפורים של המשפחות שלנו, חשוב שנשמיע את קולנו נגד ביטויים בחיים הציבוריים בהונגריה שמועדים לפרשנות שגויה". יותר מחצי מיליון מיהודי הונגריה נרצחו בשואה. היום נותרו במדינה בין 75,000 ל-100,000 יהודים, רובם חיים בבודפשט.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ויקטור אורבן. טען שמדינות שבהן חיים תושבים מגזעים שונים הן לא יותר מ"גיבוב של אנשים"
(צילום: רויטרס )
אורבן, מאנשי הימין הבולטים באירופה, התייחס בעבר לרצון לשמור על "הומוגניות אתנית" בארצו, נקט יד קשה נגד מהגרים, הקים גדר תיל בגבול הדרומי של ארצו והטיל סדרת הגבלות על ארגוני זכויות אדם. המדיניות של אורבן הרחיקה מהגרים מהונגריה וסייעה למפלגת הימין שלו, "פידס", לנצח בבחירות ב-2018 וב-2022. במהלך שנותיו בשלטון התעמת אורבן עם האיחוד האירופי סביב שורת נושאים – בהן על קליטת מהגרים. אורבן מתבטא נגד הרב-תרבותיות ביבשת כבר שנים, אך הפעם דבריו נחשבים לעליית מדרגה ועוררו זעם בהונגריה וברומניה, שם אמר את הדברים.
בנאום ברומניה אמר אורבן שהשמאל במערב אירופה משתמש ב"תחבולה אידיאולוגית", ומשקר כשהוא טוען שאירופה מטבעה היא אזור שמאוכלס על-ידי בני תערובת. "ההגירה פיצלה את אירופה - ואפשר לומר שאת המערב - לשניים: בחצי אחד של העולם אירופאים ולא-אירופאים חיים יחד. המדינות האלה הן כבר לא אומות, אלא לא יותר מגיבוב של אנשים".
"ויש את העולם שלנו, שבו אנשים מאירופה מתערבבים אחד עם השני, משוטטים, עובדים ועוברים מקום מגורים. "באגן הקרפטים אנחנו לא גזע-מעורב", אמר אורבן והתייחס לאזור שבו נמצאות הונגריה ורומניה. "אנחנו מוכנים להתערבב אחד עם השני, אבל לא רוצים להפוך לגזע מעורב".
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
אורבן חוגג ניצחון בבחירות 2022
(צילום: AFP)
שר החוץ הרומני, בוגדן אאורסקו, גינה את דבריו של אורבן ואמר שהם אינם מקובלים. "מצער שרעיונות שכאלה מופצים משטח רומניה. זה ברור שאנחנו לא מסכימים איתם". מנהיג האופוזיציה בהונגריה, פרנץ ג'ורצ'אן, שכיהן בעבר כראש הממשלה, אמר שדבריו של אורבן הם "טרגדיה".
"ההצהרות שלו מזכירות תקופה שאני חושבת שכולנו מעדיפים לשכוח. זה מראה את הגוונים האמיתיים של המשטר", אמרה קוטלין צ'ה ממפלגת האופוזיציה ההונגרית "מומנטום". היא פנתה בטוויטר לבני גזעים מעורבים בהונגריה ואמרה: "גוון העור שלכם אולי שונה, אולי הגעתם מאירופה או מחוצה לה, אבל אתם חלק מאיתנו ואנחנו גאים בכם. הגיוון מחזק את האומה, לא מחליש אותה".
הרב הראשי של הונגריה, רוברט פרוליך, הגיב לדבריו של אורבן ואמר כי "יש רק גזע אחד בעולם הזה שהולך על שתיים, עובד, מדבר ולפעמים חושב: ההומו-ספיאנס".