באזורים נרחבים בגליל נצפה היום (שבת) בשמיים סמל החטופים. למערכת ynet הגיעו מיילים אדומים רבים של גולשים שתיעדו את הסמל בשמי הצפון. "זה מרגש", כתבה ל-ynet קרן, שתיעדה את הסמל באזור איילת השחר. ירון, שצילם את הסמל באזור כפר חנניה, הוסיף: "שיחזרו אלינו במהרה".
לפני כשבועיים וחצי אירע מקרה דומה, אז מטוסים "ציירו" את סמל החטופים, שנצפה מכמה אזורים ברחבי הארץ - מהדרום, דרך ירושלים וגוש דן ועד הצפון. בצה"ל מסרו אז כי סמלי החטופים שנצפו בשמי הארץ "נגרמו במהלך פעילות שגרתית של חיל האוויר". גם הפעם בצה"ל מתעקשים הסמל שנצפה בשמיים לא נגרם בכוונה. בצבא ציינו כי בין הסיבות האפשריות: מסלולי הטיסה, גובה הטיסה ותנאי מזג האוויר.
השובל הלבן שמטוסים משאירים בשמיים נקרא שובל התעבות (contrail). הוא נוצר כאשר אדי המים שנפלטים ממנועי המטוס פוגשים את האוויר הקר מאוד בגובה הטיסה, לרוב בין 8,000 ל-12 אלף מטרים מעל פני הים. הטמפרטורות בגובה זה יכולות להגיע למינוס 40 מעלות צלזיוס ואף נמוכות יותר.
תהליך יצירת השובל מורכב מכמה שלבים
פליטת אדי מים וחלקיקים: מנועי המטוס פולטים אדי מים לצד גזים אחרים וחלקיקים קטנים כתוצאה משריפת דלק.
התקררות מהירה: אדי המים באים במגע עם האוויר הקר והלח בגובה רב ומתעבים במהירות לטיפות מים זעירות.
היווצרות גבישי קרח: בשל הטמפרטורה הנמוכה, הטיפות הופכות לגבישי קרח, וכך נוצר השובל הלבן.
ישנם סוגים שונים של שובלי התעבות
שובל קצר ומתפוגג במהירות: נוצר באוויר יבש יחסית ומתפוגג תוך זמן קצר.
שובל ארוך ומתמשך: נוצר באוויר לח מאוד ונשאר לאורך זמן. לעיתים, הוא יכול להתפשט ולהתערבב עם עננים טבעיים.
למה זה קורה רק לפעמים? אם האוויר בגובה הטיסה יבש מדי או חם יחסית, אדי המים לא יתעבו ולא ייווצר שובל. כמו כן, חלק מהמטוסים פולטים פחות אדי מים, ולכן עשויים לייצר שובל פחות בולט או בכלל לא.