"האירוע כאן הוא ההוכחה שנשק מציל חיים". כך אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בצומת ראם (מסמיה), לאחר שאזרח חמוש חיסל את המחבל. בפיגוע נרצחו ישי גרטנר, בן 23 ממודיעין עילית, ואדם נוסף, ונפצעו עוד ארבעה, אחד באורח אנוש, שניים קשה ואחד בינוני. המחבל, תושב מזרח ירושלים, התגורר ככל הנראה במחנה הפליטים שועפט בצפון-מזרח העיר. דיווחים פלסטיניים סיפרו על כוחות שסוגרים את מחסום מחנה הפליטים.
גרנטר למד בישיבת קריית מלאכי, והוא נרצח כשהיה בדרכו לשבת בביתו. בעבר הוא למד בישיבת מאור התלמוד ברחובות. האזרח שירה במחבל וחיסל אותו הוא איש כוחות הביטחון לשעבר, וכיום משרת במילואים. "הייתי בצד השני של הכביש, ראיתי אותו יורה ורצתי עם אקדח שלוף", סיפר. "הסתערתי לעברו, קודם יריתי מרחוק ואז צמצמתי מרחק אליו. התקדמתי אליו תוך כדי שאני יורה, ואז הגעתי אליו ווידאתי נטרול". גורם במשטרה סיפר בזירה כי האזרח החל לירות לעבר המחבל ממרחק 30 מטרים, ואמר כי "הוא ממש צלף בו מרחוק, הצליח לנטרל אותו ומנע את המשך מסע הרצח".
דבריהם של המפכ"ל והשר לביטחון לאומי בזירת הפיגוע בצומת ראם
(צילום: תומר שונם הלוי, דוברות המשטרה)

3 צפייה בגלריה
  זירת הירי בצומת מסמיה
  זירת הירי בצומת מסמיה
הרכב שבו הגיע המחבל
(צילום: תומר שונם הלוי)
המחבל הגיע לצומת ברכב מאזדה בסביבות השעה 12:30, ביצע פרסה, יצא ממכוניתו ופתח באש מאקדח לעבר תחנת האוטובוס. מפרטי החקירה עולה כי למחבל חזות של איש דאעש - עם זקן וכיפה לבנה.
ניצב אבי ביטון, מפקד מחוז מרכז, אמר כי "אזרח שהיה בסמוך יצא מהרכב, חתר למגע ובעזרת אקדח שהיה ברשותו נטרל את המחבל. ככל הנראה המחבל פעל לבד, אבל אנחנו ממשיכים לבדוק. יש כוחות רבים שפרוסים בזירה".
פרמדיק מד"א, ארי רוזנשטיין, העיד: "ישבתי בכניסה למוסך סמוך לזירת האירוע ושמעתי קולות ירי קרוב מאוד אליי. רצתי מיד למקום והבחנתי בזירה קשה מאוד. הבחנתי בתחנת האוטובוס ובסמוך לה במספר פצועים שוכבים מחוסרי הכרה. ביצעתי בדיקה ראשונית, ובמקביל ביקשתי מאשתי שתרוץ לרכב הפרטי שלנו להביא את תיק העזרה הראשונה שברשותי. התקשרתי לדווח למוקד מד"א, ובתוך זמן קצר הגיעו למקום כוחות גדולים של אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ וכונני מד"א שהעניקו טיפול לנפגעים ופינו אותם לבתי החולים".
3 צפייה בגלריה
 זירת הירי בצומת מסמיה
 זירת הירי בצומת מסמיה
באפור: האזרח החמוש שחיסל את המחבל
"הגענו במהירות למקום עם כוחות גדולים. המראה היה קשה מאוד, ראינו פצועי ירי שוכבים כשחלקם מחוסרי הכרה", סיפר סגן מנהל מרחב לכיש במד"א, נחום דוד. "ביצענו מיד מיון ראשוני לפצועים, צעיר כבן 20 היה מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה עם פצעי ירי, ניסינו להילחם על חייו ופינינו אותו לבית החולים תוך פעולות החייאה. צעיר נוסף כבן 20 היה מחוסר הכרה, ונער כבן 16 וגבר כבן 65 היו בהכרה וסבלו מפציעות חודרות וקשות. אישה כבת 65 נפצעה גם היא ומצבה הוגדר בינוני. גבר כבן 52 שהצליח להימלט מהזירה הזעיק אותנו סמוך ליישוב יד בנימין הסמוך, הוא היה בהכרה וסבל מפציעה חודרת בגופו, ופינינו גם אותו לבית החולים כשמצבו בינוני ויציב".
3 צפייה בגלריה
  זירת הירי בצומת מסמיה
  זירת הירי בצומת מסמיה
הכוחות בזירה
(צילום: תומר שונם הלוי)
המפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי, שהיה אף הוא בזירה, אמר כי נמשכת החקירה ביחד עם שב"כ כדי לוודא שהמחבל פעל לבדו ואין לו שותפים נוספים. "תגברנו את הכוחות במקומות הומי קהל", הוסיף.
בן גביר, שדיבר אחריו, טען כי הפיגוע "מוכיח עוד פעם את התפיסה שנשק מציל חיים. יודעים בחודש האחרון יש עליי כל מיני ביקורות, תראו שנשק מציל חיים של אנשים. אני לא רק שלא איעתר לביקורות, אני ארחיב ואגדיל את המדיניות שלנו. מול הטרור לא ממצמצים. צריך מלחמה עד חורמה, להשמיד אותם".
שולי, עדת ראייה שהייתה במסעדה סמוכה, אמרה: "אנשים רצו לתוך המסעדה מבוהלים לאחר הפיגוע. ואז הגיע שוטר ושאל אם ראינו חשוד עם כיפה לבנה". נשים שהיו בדרך לעוטף סיפרו: "ראינו כמה אנשים שנפלו בתחנה, ואז אדם עם נשק שלוף, כנראה לאחר הנטרול".
ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה מהירה לפצועים, ומסר כי "הפיגוע הזה מזכיר לנו שכל הארץ חזית ושהמרצחים, שבאים לא רק מעזה, רוצים להרוג את כולנו. אנחנו נמשיך להילחם עד לניצחון המוחלט בכל העוצמה, בכל חזית, בכל מקום, עד שנחזיר את הביטחון והשקט לכל אזרחי ישראל".