במפלגה הדמוקרטית מגבירים את הלחץ. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר אמר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישה בין בשניים ביום שבת כי "עדיף למדינה ולמפלגה הדמוקרטית אם יפרוש מהמרוץ לנשיאות". כך דיווחה הלילה (בין רביעי לחמישי) רשת ABC, זמן קצר אחרי שנודע כי הנשיא האמריקני נמצא חיובי לקורונה.
ביידן, אחרי העימות מול טראמפ
(צילום: רויטרס)

לפי הדיווח, שומר אמר לביידן כי כדאי "שיעביר את הלפיד למישהו אחר", גם כדי לשמור על הסיכויים של הדמוקרטים לנצח בבחירות וגם כדי "לא להרוס את המורשת שלו". שומר, נחשב לאחד הגורמים החזקים ביותר במפלגה הדמוקרטית ומקורב מאוד לביידן. לכן, הדברים מעמידים את הנשיא האמריקני בסיטואציה כמעט בלתי אפשרית וקשה לראות כיצד יוכל להישאר במרוץ כשההתנגדות לכך רק ממשיכה להתגבר. מלשכתו של שומר נמסר בתגובה כי "הוא הביע בפני הנשיא את תחושת הדמוקרטים בקונגרס".
כמו כן, דיווחה הרשת האמריקנית מפי גורם שמכיר את השיחה, גם מנהיג הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, האקים ג'פריס, הביע דעות דומות ישירות בפני הנשיא ביידן.
גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר, הדמוקרטית ננסי פלוסי, שנחשבת לבעלת השפעה אישית על ביידן, אמרה לו בשיחה פרטית שנערכה לאחרונה כי הסקרים מראים שהוא לא יכול לנצח את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בבחירות שיתקיימו בנובמבר, מה שיכול להרוס את סיכוייהם של הדמוקרטים לזכות ברוב בקונגרס. כך דיווחה רשת CNN מפי ארבעה מקורות שתודרכו על השיחה. הנשיא אמר בתגובה לפלוסי שראה סקרים שמראים שהוא יכול לנצח, והיא ביקשה מיועץ של ביידן לעלות על הקו כדי לדבר על הנתונים.
כמעט במקביל, זמן קצר אחרי שהתפרסם קטע מריאיון שבו אמר כי ישקול לפרוש "אם תצוץ בעיה רפואית", הבית הלבן הודיע הלילה כי הנשיא ביידן נמצא חיובי לקורונה. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר מסרה בהצהרה כי "מוקדם יותר היום, לקראת האירוע הראשון שלו בלאס וגאס, הנשיא נבדק ונמצא חיובי לקורונה. הוא מחוסן, וחווה תסמינים קלים. הוא יחזור לדלאוור, שם יהיה בבידוד וימשיך למלא את כל חובותיו. הבית הלבן ימסור דיווחים שוטפים על מצבו כשהוא ממשיך לבצע את כל תפקידיו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור להיפגש עם הנשיא ביידן ביום שני הקרוב, 22 ביולי, בזמן ביקורו בארה"ב, יומיים לפני נאומו של בקונגרס.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן
(צילום: AP Photo/Susan Walsh)
להודעת הבית הלבן צורפה גם הצהרה מהרופא של ביידן, שאמר כי "הנשיא הרגיש אחר הצהריים תסמינים הנוגעים לדרכי הנשימה. הוא הרגיש בסדר באירוע הראשון, אך בגלל שלא הרגיש טוב נערכה בדיקת קורונה. הנשיא יהיה בבידוד בהתאם להנחיות".
הודעת הבית הלבן הגיעה לאחר שביידן איחר בשעה וחצי לכנס השנתי של ארגון UnidosUS, שבו אמור היה להשתתף בלאס וגאס, שם חיכו לו כבר תומכים. מנכ"לית הארגון פנתה למשתתפים בכנס ואמר להם: "הרגע דיברתי עם הנשיא ביידן והוא שיתף באכזבתו העמוקה מכך שהוא לא יכול להצטרף אלינו. הוא היה באירועים רבים, ואובחן חיובי לקורונה".
ביידן עצמו שיתף בחשבונו ברשת X ציוץ שבו כתב: "נמצאתי חיובי לקורונה היום אחר הצהריים, אבל אני מרגיש טוב ומודה לכולם על האיחולים. אהיה בבידוד בזמן שאחלים, ובמהלך הזמן הזה אמשיך לעבוד עבור העם האמריקני".
אתמול, בזמן שחברים מהמפלגה הדמוקרטית קוראים לו לפרוש בשל חשש מהסיכויים לנצח בבחירות לנשיאות, פורסם קטע מריאיון עם ביידן שבו נשאל מה בכל זאת יגרום לו שלא להתמודד לכהונה נוספת. הנשיא האמריקני השיב כי הוא יפנה את מקומו למועמד אחר אם "תצוץ" בעיה רפואית כלשהי, ורופאיו ימליצו לו שלא להתמודד.
"אם הייתה לי בעיה רפואית שהייתה צצה, או אם הרופאים היו באים ואומרים לי 'יש לך בעיה כזאת או אחרת'", תיאר בריאיון ל-BET News את התרחיש שבו יפרוש. בהתבטאות קודמת, מוקדם יותר החודש, אמר ביידן כי הוא יפרוש מהמרוץ "רק אם אלוהים" יאמר לו לעשות זאת.
אמש חבר הקונגרס אדם שיף קרא לביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות – והפך לדמוקרטי ה-20 בבית הנבחרים שעושה זאת – ולמי שכרגע נחשב לבכיר שבהם שעשה זאת פומבית. "כהונה שנייה של טראמפ תערער את יסודות הדמוקרטיה שלנו", טען המחוקק הדמוקרטי בהצהרה בלוס אנג'לס טיימס. "יש לי חששות כבדים לגבי הסיכוי של הנשיא לנצח את דונלד טראמפ בנובמבר", הדגיש. לדבריו, ביידן הוא מהנשיאים החשובים בהיסטוריה האמריקנית – אך בשלב זה אמריקה נמצאת על פרשת דרכים, וצריכה למנוע ניצחון של טראמפ.
פורסם לראשונה: 01:20, 18.07.24