4 צפייה בגלריה
מואיז, היום
מואיז, היום
"דרך השם שלי, שמרה אימי על סודה כל ימי חייה". משה יאיר
(צילום: יואב דודקביץ')
"כל הסיפור הוא פלאי, טרגי וסודי. אמא תמיד אמרה שהיא אוהבת אותי בגלל שאני קרוי על שם אבא שלה, אבל לא מן הנמנע שהיא חיפשה דרך להיזכר באהוב שלה. כך, דרך השם שלי, שמרה על סודה כל ימי חייה". כך שיחזר משה יאיר (90), הידוע יותר כ"מואיז הקטן" משירו של יוסי בנאי.
הסיפור מתחיל בשנת 1916, כששני צעירים - משה מלל ויוסף אמוזיג, הוצאו להורג בתלייה על ידי השלטונות הטורקיים ברחבת שער יפו בירושלים. הסיבה, לטענתם - עריקה של השניים מהצבא. באותה שנה הייתה בריחה המונית של חיילים מהצבא הטורקי, וכדי לפתור את הבעיה - תפסו הטורקים כמה קורבנות, שפטו והענישו אותם למען יראו וייראו. כדי לא ליצור הפליה תלו הטורקים שני יהודים, שני נוצרים ושני מוסלמים.
4 צפייה בגלריה
משה מלל ויוסף אמוזיג מוצאים להורג בשער יפו על ידי התורכים
משה מלל ויוסף אמוזיג מוצאים להורג בשער יפו על ידי התורכים
משה מלל ויוסף אמוזיג מוצאים להורג בשער יפו על ידי התורכים
(צילום: ח'ליל ראד, 1916)
"כל עוונו של משה מלל היה שהוא זייף תעודת מעבר טורקית שאפשרה יציאה לחופש. הוא רצה את החופשה הזאת כדי להיפגש עם האהובה שלו - ילידת שכונת ימין משה, והוא רצה לנגן לה במנדולינה שלו סרנדה", סיפר מואיז. "העונש על זיוף כזה לרוב היה כמה ימי מחבוש. אך משה נכלל במלכודת של אותו משפט שדה וראווה של הטורקים. האהובה שלו, שהייתה רק בת 16 - זאת אמא שלי".
אימו של משה מלל הייתה הכובסת הראשית של מלון "אמדורסקי" (פטרה) שבין חדריו גדל משה כילד. המלון, שנמצא ברחבה בו נתלה משה, הוקם ב-1903 על ידי ירחמיאל אמדורסקי ונסגר ב-1931. הסוד הזה של האהבה בין אימו למשה מלל נתגלה למואיז אחרי מאה שנה, ב-2015. זאת לאחר שנכד של אחד האחים של אימו של מואיז בנה אילן יוחסין משפחתי וגילה את הסיפור. "זה היה סוד עד 2015. היא לא סיפרה לאבי, יעקב, והיא לא סיפרה לנו במשך השנים. היא חששה שלפי מילות שיר שכתב לה משה מלל, יגלו שהיא הייתה ארוסתו. 'מירה טו איספוזו' - "ארוסתי" בלדינית.
4 צפייה בגלריה
מואיז, היום
מואיז, היום
משה יאיר "מואיז הקטן" בשער יפו
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
מואיז, היום
מואיז, היום
(צילום: יואב דודקביץ)
"14 שנה היא לא התחתנה אחרי שמשה נתלה. היא תמיד אמרה שהיא אוהבת אותי בגלל שאני קרוי על שם אבא שלה, אבל לא מן הנמנע שהיא חיפשה דרך להיזכר באהוב שלה, ובדרך הזאת שמרה על הסוד כל ימי חייה. כשאני חושב על כך, זה פשוט מעצים יותר את כל הסיפור הטרגי והסודי. זה מוסיף לו עוד סממן. אני מאמין שרוב הסיכויים שאני קרוי על שמו", אמר מואיז.
מואיז הגיע לשער יפו לקראת יום הזיכרון, במסגרת סיור שיזמה עמותת "עטרת כהנים" להנצחת זכרם של משה מלל ויוסף אמוזיג. יוסף ברוס מעמותת "עטרת כהנים" אמר: "אסור לשכוח את החללים שחיו בעיר העתיקה. הנוכחות של מואיז היא סגירת מעגל מרגשת של יותר מ-100 שנים ליישוב היהודי שהתקיים בשער יפו".