מודיעין מקדים למלחמה מתחלק לשני חלקים: הרמה האסטרטגית והרמה הטקטית. ברמה הטקטית, מדובר על סימנים מעידים קרדינאליים למלחמה, שניתן לאתר אותם ממש בסמוך להתקפה. ברמה האסטרטגית – מדובר על הערכות לאורך זמן רב.
1 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
אחד מהכשלים הגדולים ביותר שהיה לנו באיתור הכוונות של חמאס, והיו יכולים - עם ניתוח נכון ושיבוש של המהלך הזה - למנוע את המחדל הגדול של אוקטובר, היה בתחום האנרגיה. לכאורה, תחום ממש לא קשור למלחמה. אבל זו הטעות.
אנרגיה, למשל חשמל במנהרות שלא מתבסס על סולר או על חשמל שישראל מספקת, זה אלף-בית של עצמאות ביטחונית וגם אזרחית ואנרגטית.
כשחשפו בשבוע שעבר את מנהרת ההברחה הגדולה מתחת לציר פילדלפי, שדרכה העבירו מכוניות מסחריות, הדבר הראשון שחשבתי זה שדרך המנהרה הזו העבירו את עשרות אלפי הפאנלים הסולאריים והסוללות שמשמשות לאגירת חשמל בכל בניין כמעט בעזה כולל גם במנהרות - מיקרוגרידים וננו-מיקרוגרידים.
אז מסתבר שעזה וחמאס הקימו מערכת חשמל מהמתקדמות בעולם: הם הקימו מיקרוגרידים (Micro Grid) מקצועיים.
המיקרוגרידים שהם הקימו כוללים שילוב של מערכות סולאריות, ביחד עם מתקני אגירה ברמה הביתית, ברמת בניין, וגם ברמת אזורים. המערכות האלה, כמו כל מיקרוגריד, מאפשרות להם עצמאות אנרגטית ומקשות מאוד עלינו, ישראל, לפגוע ביכולת הייצור של חשמל בעזה.

מהפכת אנרגיה מתחדשת בעזה

למי שלא יודע, בעבר עזה התבססה על חשמל שסופק לה מישראל באמצעות 10 קווי חשמל וגם על תחנת כוח שלהם, שהופעלה באמצעות דיזל. כל האמצעים האלה לאספקת חשמל נפגעו בכל פעם שהיה סבב עם עזה: קווי החשמל היו נחתכים מהרקטות שחמאס ירה, ודיזל לתחנת הכוח לא היה מגיע.
בעבר עזה התבססה על חשמל שסופק לה מישראל באמצעות 10 קווי חשמל וגם על תחנת כוח שלהם, שהופעלה באמצעות דיזל
הבעיות האלה, גרמו להפסקות חשמל נרחבות ולקיצוב בחשמל במשך כל שעות היממה (במינוח מקצועי - ניהול מחסור חשמל). בהרבה מקומות בעזה בשנים האחרונות היו לאנשים רק 4 שעות חשמל ביום.
לדעתי, הופקו הלקחים והם הבינו שהפתרון לעצמאות אנרגטית מבחינתם הוא ייצור מבוזר, שלמעשה מאופס אנרגטית – מיקרוגריד חשמלי. וזו מהפכת אנרגיה מתחדשת בעזה, שככל הנראה התרחשה בגלל הלקחים שלהם מהסבבים של המלחמה מולנו.
העזתים והחמאס למעשה משתמשים בטכנולוגיה של אגירת חשמל, בשילוב עם אנרגיות מתחדשות: שימוש באנרגיות שמש במהלך היום, ואגירת העודפים לשעות החשיכה, בהן אין שמש. בלילה, משתמשים בחשמל שנאגר במהלך היום.
האמת? זהו חלומו של כל מי שאכפת לו מאיכות הסביבה ומהתייעלות אנרגטית, בכדי לעשות את הדבר הכי מתועב שיש בעולם: לרצוח אנשים. וזה הפרדוקס: לקחת דבר כל כך יפה, למטרות כל כך שטניות וזדוניות - זה באמת שיא השיאים.
אורן הלמןאורן הלמן
במדינה נורמלית ומתוקנת, שאינה מדינת טרור, המערכות האלה היו מאפשרות הפחתה דרמטית של זיהום אוויר, יציבות ואמינות גבוהה של אספקת חשמל ללקוחות וכמובן שגם הפחתה משמעותית בעלויות.
עצוב מאוד להגיד, אבל יש לנו הרבה מה ללמוד מהחבורה המתועבת הזו. ייצור מבוזר, ביטחון אנרגטי, מיקרוגריד, אגירה - זה חלק מהם.
אורן הלמן היה סמנכ"ל מקטע האספקה חברת החשמל וכיום יועץ בתחומי אנרגיה מתחדשת ואגירת אנרגיה