דובר משרד החוץ של קטאר מאג'ד אל-אנסארי הודיע בצהריים (חמישי) כי הפסקת האש תחל מחר ב-07:00 - ותימשך ארבעה ימים. לדבריו, "קיבלנו את רשימת החטופים שישוחררו". לשכת ראש הממשלה אישרה כי "התקבלה רשימת שמות ראשונית", וזמן קצר לאחר מכן הודיע הממונה על החטופים והנעדרים תת-אלוף (במיל') גל הירש כי כל משפחות החטופים עודכנו ברשימת השמות.
דובר משרד החוץ הקטארי: "החטופים הראשונים ישוחררו מחר ב-16:00"
(צילום: רויטרס)

אל-אנסארי ציין כי 13 חטופים ישוחררו בפעימה הראשונה, תשע שעות לאחר תחילתה של הפסקת האש, מחר ב-16:00. לדבריו, בדוחא שואפים שהעסקה תוביל להפוגה קבועה. "שבויים נוספים ישוחררו במהלך ימי הפסקת האש, אך לא נמסור פרטים על העברתם מטעמים ביטחוניים", אמר. הוא הבהיר כי ישנה "עדיפות לשחרור נשים וילדים", והתייחס גם לסיוע ההומניטרי לעזה, שלדבריו "יוזרם ביתר שאת עם כניסתה לתוקף של הפסקת האש".
דובר משרד החוץ ציין כי "עם תחילת הפסקת האש הזו, התקווה שלנו שהיא תוביל להזדמנות ותחילת פעולה גדולה יותר להשגת הפסקת אש תמידית, ושלום תמידי. כמו כן, בארבעת הימים האלה, יאספו מידע על שאר החטופים כדי לבחון את האפשרות לשחרור אזרחים נוספים, ולהארכת הפסקת האש".
אל-אנסארי אומנם הצהיר כי "הצלב האדום והסהר האדום ייקחו חלק מלא במבצע שחרור בני הערובה", אך התחמק מלהשיב אם אנשי הצלב האדום יבקרו את החטופים והשבויים שיישארו בעזה בתום העסקה, בהתאם לסעיף המופיע במתווה שאושר על ידי הממשלה, שאותו הקריא אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שקיים לצד שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ.
הדובר הוסיף כי "סוכם על הפסקת אש מוחלטת במהלך תקופת ההפוגה ההומניטרית ואנו מקווים שלא יהיו הפרות. נשמור על ערוצי תקשורת ברורים עם כל הצדדים כדי להבטיח שתיווצר סביבה מתאימה להבטחת יציאה בטוחה של בני הערובה". לדבריו, "הפסקת האש במהלך ההפוגה תכלול את כל הרצועה, וכל פעילות בעזה תיחשב הפרה של הפסקת האש".
בתוך כך, בחמאס אישרו את הודעת קטאר, והזרוע הצבאית של ארגון הטרור מסרה כי הפסקת האש תימשך ארבעה ימים - החל ממחר ב-07:00 בבוקר. "נשחרר 50 אסירים ציוניים במהלך ארבעת הימים", אישרו.
לפי הודעת חמאס, "ייפסקו כל הפעולות הצבאיות של גדודי אל-קסאם, ההתנגדות הפלסטינית והאויב הציוני לאורך כל תקופת ההפוגה; מטוסי האויב יפסיקו לטוס לחלוטין בדרום הרצועה, ובמשך שש שעות ביום, מ-10:00 עד 16:00, בעיר עזה ובצפון הרצועה; שלושה אסירים פלסטינים, כולל נשים וילדים, ישוחררו עבור כל אסיר ציוני, ותוך ארבעה ימים ישוחררו 50 אסירים ציוניים, נשים וילדים מתחת לגיל 19". עוד נכתב בהודעת חמאס כי 200 משאיות של ציוד הומניטרי ורפואי יוכנסו בכל יום לכל אזורי הרצועה, כמו גם ארבע משאיות דלק וגז בישול.
לאחר הצהרת הדובר הקטארי, הודיע הממונה על החטופים והנעדרים תת-אלוף (במיל') גל הירש כי כל משפחות החטופים עודכנו ברשימת השמות של מי שצפוי להיות משוחרר. "בהמשך להגעתה של רשימת שמות החטופים העתידים להשתחרר ראשונים בשלב הראשון במתווה שסוכם - קציני הקשר מסרו הודעות לכל המשפחות שיקיריהן מופיעים ברשימה, וכן לכלל משפחות החטופים". הירש ביקש שלא להפיץ את רשימת השמות ולהימנע מהפצת שמועות ומידע לא רשמי, גם בתקשורת, "עד להשבת חטופינו ארצה".
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר. טרם ברור אם הסעיף על ביקורי הצלב האדום יקוים
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
בכיר חמאס באסם נעים, חבר בלשכה המדינית של הארגון, הודיע אחרי הצהרת הדובר הקטארי כי "קבענו שחרור של אסירות וילדים פלסטינים מבתי הסוהר בישראל לפי ותק". לדבריו, "ההפוגה ההומניטרית בעזה מהווה צעד חשוב בהקלה על הסבל של עמנו, עברנו מרתון ומשא ומתן קשה כדי להגיע להפוגה ההומניטרית הזו בעזה". עבור הפלסטינים, כל אסיר שישב בכלא ישראלי יותר מ-10 שנים נחשב לסמל ונמצא ב"מעמד" גבוה יותר.
על רקע העיכוב ביישום ההסכם, דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על הקשיים מול חמאס. בדיווח נטען כי ארגון הטרור רוצה שהחטופים ייצאו מרצועת עזה באמצעות אמבולנסים מצריים, ולא בשיתוף הצלב האדום. כמו כן, דווח בכלי התקשורת האמריקני כי חמאס סירב לביקורים של הצלב האדום לחטופים שיישארו בשבי, בניגוד למתווה שאישרה ממשלת ישראל, ולהתחייבות של נתניהו וגלנט במסיבת העיתונאים.
בנוסף, גורמים מצריים טענו בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" כי קהיר קיבלה מחמאס את הרשימה של עשרת החטופים הראשונים שישוחררו מרצועת עזה - ויחזרו לישראל. עד כה אין אישור ישראלי רשמי לקיומה של רשימה שכזאת, למרות שאמש דווח כי ראש המוסד דדי ברנע קיבל רשימת שמות במהלך ביקורו בקטאר אתמול. מוקדם יותר, רשת BBC דיווחה מפי מקור ישראלי כי חמאס הציג דרישות נוספות בדרך לעסקה שתאפשר את שחרורם של לפחות 50 ילדים ונשים. לפי המקור, לא ברור באילו דרישות מדובר.
לפי ההסכם שאושר על ידי הממשלה, חמאס ישחרר 50 ילדים, אימהות ונשים מבוגרות במהלך ארבעה ימי הפוגה בלחימה. בקבוצה זו ייכללו רוב הילדים והאימהות הישראלים המוחזקים בעזה, ובמהלך ימי ההפוגה אמור חמאס לנסות לאתר כמה אימהות וילדים נוספים שלטענתו הוא אינו יודע מי מחזיק בהם. ביום הרביעי יודיע אם מצא אותם, ואם כן יוכל להחזירם לישראל בתמורה ליום הפוגה נוסף.
בתמורה לשחרור 50 החטופים תשחרר ישראל 150 אסירים ביטחוניים - נערים ונשים שלא הורשעו ברצח. עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 שעליהם סוכם, יקבל חמאס שלושה אסירים נוספים, ועבור כל 10 חטופים הוא יקבל יום הפוגה נוסף. לפי ההסכם עם חמאס, ישראל תקבל מדי ערב את רשימת המשוחררים של היום שאחרי, כשהצפי הוא שבימי ההפוגה הראשונים ישוחררו כ-12 חטופים מדי יום. במסגרת תהליך השחרור יועברו תחילה החטופים לצלב האדום, ואחר כך יקלטו אותם כוחות צה"ל, הנערכים לכך לוגיסטית ורפואית.