בשבת בערב עוד התראיינו ראשי הקמפיין של ג'ו ביידן בכלי התקשורת והבהירו שהוא לא הולך לשום מקום. הם לא שיקרו, הם פשוט לא ידעו. כמעט אף אחד לא ידע. בשבת בערב עוד אמר ביידן לצוות שלו: "אנחנו ממשיכים במהירות מלאה", אבל זה כבר לא היה נכון.
בשבת אחר הצהריים התקשר הנשיא, המתאושש מקורונה בבית הנופש שלו בדלאוור, לסטיב ריצ׳טי - אחד מיועציו הקרובים. ביידן הורה לו להגיע יחד עם האסטרטג הראשי של הקמפיין, מייק דונילון. מאותו אחר הצהריים ועד הלילה, השלושה עבדו על מכתב חסר תקדים בהיסטוריה - החלטתו של ביידן לפרוש מקמפיין הבחירות לקדנציה שנייה. ביידן, שעדיין לא התאושש לחלוטין מהנגיף, העדיף ביידן לשלוח הודעה כתובה והבטיח לשאת נאום לאומה כשיחלים.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, ארכיון 2022
ג'ו ביידן, ארכיון 2022
הנשיא בן ה-81 הצהיר כי יישאר במרוץ עד הסוף - אך נכנע ללחץ הכבד במפלגה הדמוקרטית
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/File Photo)
ביידן החליט סופית על פרישה בראשון בבוקר והתקשר בנפרד לשלושה אנשים כדי ליידע אותם: סגניתו קמלה האריס; ג'פרי זינטס, ראש הלשכה של הבית הלבן; וג'ן או'מלי דילון, יו"ר הקמפיין.
ב-13:45 שוחח ביידן עם שאר חברי הצוות שלו ואמר להם בפעם הראשונה כי שינה את דעתו והחליט לפרוש. דקה אחר כך שלח את ההודעה ובכך סגר את הדלת לכל ניסיונות שכנוע. בזאת נגמרה הדרמה שאיימה לחסל את המפלגה הדמוקרטית בשלושת השבועות האחרונים.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 3 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 3 ביולי
(צילום: Jim WATSON / AFP)
אחרי שקיבל את הטלפון מביידן ערך זינטס שיחה עם גורמים אחרים בבית הלבן, כדי לאשר שהנשיא אכן פורש. זינטס הודה לצוות על העבודה הקשה, ולאחר מכן שיחה דומה עם חברי הקבינט, שלא היו מודעים להחלטה עד הפרסום. כמה מיועציו של ביידן דמעו, רבים היו בהלם, אבל לרבים לא פחות הוקל מאוד. השבועות האחרונים היו כמעט יותר מדי עבורם.
גורם בממשל אמר לניו יורק טיימס כי ההחלטה הגיעה אחרי שביידן הבין שהוא לא מצליח לשנות את הנרטיב מדיון בהופעה האיומה שלו בעימות מול טראמפ, ושכנראה כבר לא יוכל לעשות זאת. את המשך יום אתמול העביר בשיחות טלפון למנהיגי הקונגרס ולבעלי ברית נוספים. אחרי שבועות של תככים פנימיים והדלפות מכל כיוון, ביידן לפחות הצליח לסיים את הסיפור בתנאים שלו.

"המשפחה שינתה את דעתה והחלה לדאוג"

גם משפחתו של ביידן הלכה ושינתה את עמדתה בימים האחרונים: לאחר שהגברת הראשונה ג'יל והבן האנטר התנגדו נחרצות לפרישה בשבועות האחרונים, בימים האחרונים חל שינוי בהבנה שלהם את המצב. המשפחה, כולל אחותו של הנשיא, החלו לדאוג לגבי המחיר שמועמדותו של ביידן תגבה מהמורשת שלו ומבריאותו, ונפתחו לאפשרות שהנשיא בן ה-81 יסיים את דרכו הפוליטית.
3 צפייה בגלריה
כותרות עיתונים ב ארה"ב אחרי פרישת ג'ו ביידן
כותרות עיתונים ב ארה"ב אחרי פרישת ג'ו ביידן
שער ה"ניו יורק פוסט", שנוטה לצד הימני של המפה הפוליטית
אחרי שהשמיע כבר התנגדות להמשך מועמדותו מאחורי הקלעים, באתר פוליטיקו דווח שביידן ציפה שמנהיגים נוספים במפלגה, כולל יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, יצאו נגד מועמדותו בפומבי בימים הקרובים אם לא יכריז על פרישה מהמרוץ. "פלוסי הבהירה שהפרישה של ביידן יכולה לקרות בדרך הקלה או בדרך הקשה. היא נתנה לו שלושה שבועות של הדרך הקלה, והיא עמדה להתחיל בדרך הקשה", אמר לפוליטיקו גורם במפלגה הדמוקרטית שמעורה בפרטים. "נתנו לו את הכבוד להגיע להחלטה בסוף השבוע. קיווינו שזו ההחלטה שהוא יקבל. הוא קיבל את המסר", אמר אותו גורם.