הצהרת בן גביר - והמתקפה נגד היועמ"שית
(צילום: עידו ארז)

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה הערב (שבת) כי תעשה כל שניתן כדי לספק כלים משפטיים שיאפשרו את הגשמת מדיניות הדרג המדיני, ברקע הביקורת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שגלגל אחריות וטען כי היא מונעת את אטימת בית המחבל שרצח שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב בירושלים. על אף דבריה של בהרב-מיארה, ולפיה תסייע לדרג המדיני, גורם משפטי בכיר הבהיר כי כל הצעדים ייעשו על פי אמות מידה של מידתיות, ומתוך הכרה שיש להגיב באורח שיעלה בקנה אחד עם פסיקות בג"ץ והמשפט הבינלאומי כדי למנוע תביעות נגד ישראל בפני בתי משפט בינלאומיים.
בן גביר תקף בחריפות את היועמ"שית, ובהצהרה מחוץ לבית החולים שערי צדק בירושלים אמר: "ציפיתי שבבוקר כבר יהיה אישור לא טום את הבית. לתדהמתי עד לרגע זה היא לא מאפשרת לנו. בעיניי זה נורא. בעיניי זה לא לפגוע רק בי ובממשלה, אלא באזרחי ישראל".
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
(צילום: גיל נחושתן, עידו ארז)
(צילום: חגי דקל)

בהרב-מיארה טענה מנגד כי הדברים שמיוחסים לבן גביר אינם נכונים. "כפי שהובהר לשר בן גביר על ידי גורמי המקצוע ברשויות הביטחון ובמשרד המשפטים, החלטות פעולה של הדרג המדיני צריכות להיתמך בתשתית עובדתית, ועליו להציגה", נמסר. "בהתאם לכך, רק לפני שעה (ההודעה נמסרה ב-18:30 - ט"צ) הועברה ליועצת השלמת חוות הדעת הביטחוניות, ואלה נבדקות כעת. היועצת המשפטית לממשלה תעשה כל שניתן כדי לספק כלים משפטיים שיאפשרו את הגשמת מדיניות הדרג המדיני".
הדרג המדיני, נדגיש, הוא הגורם המוסמך לקבל החלטות בנושאי ביטחון וענישה. נקיטת צעדים נגד מחוללי טירור וביצועם נבחנת תחילה על ידי כוחות הביטחון ברמת הצגת התשתית העובדתית, האפקטיביות שלהם, תועלת והרתעה למפגעים פוטנציאליים ולמשפחות המחבלים. לאחר חוות הדעת הביטחונית וטרם דיוני הדרג המדיני מובא הנושא לאישור היועץ המשפטי לממשלה. גורם משפטי בכיר הבהיר: "טענות בן גביר הן חלק ממסע מתמיד שמטרתו להפיל על הייעוץ המשפטי לממשלה את האחריות. הייעוץ מסייע לממשלה ככל שאפשר בהתאם לעקרונות שלטון החוק - הליך ראוי מידתיות ולפי פסיקות בג"ץ".
שבת של טרור בירושלים: הקבינט צפוי לדון בחוק לגירוש משפחות מחבלים
(צילום: חגי דקל)

בכל מקרה, הסוגיה תעלה הערב גם בקבינט המדיני-ביטחוני, שבפתח כינוסו אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "נאטום בתי מחבלים בהליך מזורז - התהליך הזה כבר נמצא בעיצומו". בישיבה שהתקיימה אמש ואל תוך הלילה, אחרי ביקור נתניהו ובן גביר בזירת הפיגוע, אמר השר לביטחון לאומי: "הטרור בוחן אותנו. צריכה להיות פה תגובה שטרם נראתה כמותה". נתניהו הסכים שהתגובה צריכה להיות קשה וחזקה ושלא ניתן לעבור על האירוע לסדר היום.
בניגוד לטענת היועצת, בן גביר אמר כי חוות הדעת הונחה על שולחנה בשמונה בבוקר. עם זאת לא ברור מדוע בממשלה לא נערכו לאירוע כזה מבעוד מועד, אם השרים ידעו שהם רוצים לשנות את שיטות הפעולה שהיו נהוגות עד כה. בן גביר, נציין, סירב לענות על שאלות בסיום הצהרתו לתקשורת, ואף תקף את הכתבים שניסו לעשות כן, כך שלא ניתן היה להבין מדוע התקבלו ההחלטות על דרכי פעולה רק אחרי שהתבצע פיגוע ולא לפני כן.
"למה היא לא אישרה את זה עד לרגע זה? גם את אזרחית במדינה הזאת. הטרור זה נגד הילדים של כולנו. לא היה נכון לעכב את זה ב-10 דקות", אמר. הוא הוסיף: "גם אני משפטן, גם אני יודע. אין שום סיבה בעולם לעכב את האטימה. המשטרה אמרה לי שלא תוכל להשאיר כוחות בבית ואם לא יתאפשר להרוס את הבית, הכוחות ייאלצו לעזוב את המקום".