פעילותה של יחידת הכטב"מים של חיזבאללה (יחידה 127), שמפקדיה סומנו על ידי מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר כיעד חיסול בעל תעדוף מודיעיני ומבצעי, "עלתה מדרגה" אחרי מלחמת לבנון השנייה. היחידה הפועלת בעיקרה בלבנון מתמחה בייצור ובפיתוח של הכטב"מים שבהם משתמש ארגון הטרור למטרות שונות - תקיפה או איסוף מודיעין.
3 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
יירוט כטב"ם חיזבאללה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
3 צפייה בגלריה
הכטב"ם שיורט באיזור הכינרת
הכטב"ם שיורט באיזור הכינרת
שברי כטב"ם חיזבאללה שיורט באזור הכינרת
אלוף בר, נזכיר, הנחה הבוקר (שני) לחסל בקדימות מלאה את כל הפעילי והמפקדים של יחידת הכטב"מים כדרך היעילה ביותר להתמודד עם האיום. זאת לאחר שכטב"ם מסוג ציאד 107 התפוצץ אתמול במרכז חדר האוכל בבא"ח גולני, באירוע שבו נהרגו ארבעה חיילים - סמל יוסף הייב, סמל עומרי תמרי, סמל יואב אגמון וסמל אמיתי אלון - ונפצעו עשרות.
בכיר חיזבאללה חסאן א-לקיס, שחוסל ביריות לפני יותר מעשור בעת ששהה ברכבו סמוך לבניין מגוריו בביירות, עמד לפי הפרסומים מאחורי הרעיון של הקמתה. הוא עבד במשך שנים ארוכות על פיתוח כטב"מים, ואף ביקר באיראן לפי אותם דיווחים. שם, כך נטען, ביקר במפעלים, השתתף בתרגילים צבאיים ונפגש עם מומחים בתחום.
א-לקיס שרד ניסיונות חיסול בעבר, עד 2013. בחיזבאללה מיהרו להאשים את ישראל. ב-2006 נהרג בנו עלי בתקיפה ישראלית, שעל פי הדיווחים בלבנון כוונה לאב עצמו. הוא היה מוכר מאוד בחיזבאללה, ומזכ"ל ארגון הטרור לשעבר חסן נסראללה אפילו הזכיר את שמו באחד מנאומיו בחודש מאי. "עם כל כטב"ם תקיפה או כטב"ם סיור (שנשלח לישראל - לב"א), אנחנו זוכרים את המפקד חסאן א-לקיס", אמר.
3 צפייה בגלריה
כטב"ם ציאד 107 שגרם לעשרות נפגעים
כטב"ם ציאד 107 שגרם לעשרות נפגעים
"ציאד 107", כפי שהציג דובר צה"ל בחודש שעבר
זירת פגיעת הכטב"ם בבא"ח גולני

נתניהו בבא"ח גולני: "נכה בחיזבאללה - גם בביירות"
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

בשופר חיזבאללה "אל-אחבאר" דיווחו כי נסראללה נהג לבקר במעבדות של א-לקיס בתחילת דרכו, שם ניסה לפתח דגמים חדשים שיענו על צורכי ארגון הטרור. בנוסף דווח כי ליחידה שהקים תפקיד מרכזי בהקמת התשתית לפרויקט הכטב"מים בסוריה, והיא פעלה באזור הכפרי של חומס, באזור אל-קוסיר ובתדמור, תוך קשר ישיר עם הכוחות האיראניים המקומיים.
בפרסום מלפני שנתיים הסבירו במרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון כי יחידה 127 פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם יחידה 340 של כוח קודס האיראני, המסייע לשלוחיה של איראן במחקר ובפיתוח של יכולות ייצור הנשק העצמאיות - בין אם זה בלבנון, בתימן, בעיראק, בסוריה ואפילו ברצועת עזה. על פי המכון, יחידה 190 (יחידת התעבורה של כוח קודס) היא האחראית להברחת הנשק, ופעילותו ארוכת השנים של חיזבאללה בסוריה סיפקה לארגון יכולות מבצעיות וניסיון רב.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר מוקדם יותר היום בבא"ח גולני, שם אמר כי "נמשיך להכות בחיזבאללה ללא רחם בכל חלקי לבנון - גם בביירות". לדבריו, "אנחנו נלחמים במערכה קשה נגד ציר הרשע של איראן שגמר אומר להשמידנו. הם לא יצליחו בזה. אנחנו ממשיכים להילחם. אנחנו משלמים מחירים כואבים, אבל יש לנו הישגים אדירים - ואנחנו נמשיך להשיג אותם. הכול לפי שיקולים מבצעיים. הוכחנו זאת בתקופה האחרונה, ונמשיך להוכיח זאת גם בימים הקרובים".