שרת התחבורה מרב מיכאלי קיימה הבוקר (שני) דיון דחוף בנושא כביש 90, בעקבות התאונה הקשה שאירעה בו לפני יומיים והביאה למותם של ארבעה בני אדם, וקבעה כי יש לבחון מחדש את תוואי המקטעים השונים בכביש.
מיכאלי זימנה את הדיון במטרה לבחון דרכי פעולה לטיפול מהיר בתאונות הדרכים בכביש הארוך בישראל, כמו הרחבת המקטע באורך 20 ק"מ - שבו התרחשה התאונה - לשני נתיבים לכל כיוון עם גדר הפרדה, מהלך שכבר תוקצב ב-300 מיליון שקלים. בדיון השתתפו יו"ר הרלב"ד אבי נאור, מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ, מפקדת משטרת התנועה הארצית אתי מאירסון, המשנה למנכ"לית משרד התחבורה עילם שגיא, נציגי משרד האוצר וגורמי מקצוע במשרד התחבורה.
בסיכום הדיון קבעה השרה מיכאלי כי יש לבחון מחדש את תוואי המקטעים השונים בכביש ולשלב תוכניות טווח מיידי, בינוני וארוך בראייה כוללת. היא הנחתה את יו"ר הרלב"ד אבי נאור להגיש בתוך שלושה שבועות תוכנית פעולה לטיפול בכביש בשיתוף כלל הגורמים המעורבים מהמשרדים השונים. בכך הופכת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לגוף פרקטי במערכת, כשנאור צפוי להרכיב תוכנית שתהווה פתרון למצב, בשיתוף שלל המשרדים הרלוונטיים.
"אנחנו חייבות לשים סוף לתאונות המחרידות בכביש 90", אמרה מיכאלי בתום הדיון. "היה לי חשוב לשמוע בהקדם את כל הגורמים הרלוונטיים כדי לקבל תמונת מצב מלאה על התוכניות והפעולות שניתן לבצע בכביש כדי להוריד את מספר תאונות הדרכים בו. הכאב של התושבות והתושבים בערבה הוא הכאב של כולנו, לכן הטלתי את המשימה על יו"ר הרלב"ד שירכז תוך טווח קצר תוכנית פעולה. תקצבנו 300 מיליון שקלים להרחבת מקטע בכביש, ואני אמשיך לפעול כדי להביא את התקציבים הדרושים לטיפול במקטעים הנוספים בהקדם".
בתאונה ביום שבת, שבה התנגשו חזיתית שני כלי רכב סמוך למושב פארן, נהרגו שלושה תושבי מזרח ירושלים - מוחמד עביד, בתו נור והנכד דאוד שויקי (4), כמו גם מאיה קדוש, בת 38 מבאר שבע. ממצאי החקירה הראשוניים העלו כי הרכב שבו נסעו שלושת ההרוגים היה בדרכו לכיוון אילת, סטה מהנתיב מסיבה שאינה ברורה - ופגע ברכב שהגיע מהכיוון הנגדי.
באזור התאונה התקיימה שלשום הפגנה נגד הממשלה, שכבר לפני יותר מ-15 שנה הבטיחה להרחיב את הכביש. "די להרוגים, להרחיב את כביש 90", קראו המפגינים והוסיפו: "תתבייש ממשלת ישראל".
כביש 90 מוכר כאחד מצירי התנועה המסוכנים במדינה, עם מספר גדול של תאונות קטלניות, בין היתר עקב אורכו יוצא הדופן מצפון לדרום - ובעיקר בקטע בין צומת הערבה לאילת. מתחילת השנה נהרגו על כבישי ישראל 147 בני אדם.
אשתקד קבע מבקר המדינה כי המדינה התרשלה בטיפול בכביש 90, וכי למרות 81 הרוגים בקטע שבין קטורה לצומת הערבה בין 2003 ל-2020 - שם נמצא גם מושב פארן הסמוך לזירת התאונה בשבת - עד כה לא הושלם תכנון הרחבת 120 הק"מ עד הצומת, ולא נמצא עדיין מימון כולל לעבודות, המוערך בסך של כשני מיליארד שקל.
שר התחבורה לשעבר, ישראל כץ, הבטיח ב-2018 להוציא לדרך תוכנית לאומית בסך 15 מיליארד שקל להרחבת הכביש לכל אורכו עד לקריית שמונה, אך היא לא קודמה, גם כאשר שימש כשר האוצר. בין היתר ציין המבקר כי גודש התנועה על הכביש הוחמר מאז נסגר שדה דב בתל אביב ב-2019, ושדה התעופה של אילת הועבר הרחק צפונית ממנה.
בחודש שעבר, שלושה ימים אחרי תאונה חזיתית אחרת בכביש הערבה שבה נהרג צעיר בן 25, פורסם ב-ynet לראשונה כי חברת נתיבי ישראל צפויה להוציא באוגוסט הקרוב מכרז להרחבת קטע הכביש בין צומת קטורה לנחל שיטה, קטע בן 20 ק"מ. כך יישארו כ-100 ק"מ מסוכנים בכביש בדרך לאילת עם נתיב בודד לכל כיוון, ללא תאורה בלילה, בהם גם הקטע שבו אירעה התאונה הקשה ביום שבת.