שלושה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, נראה שהביקורת על הבזבוז הרב בממשלה המנופחת מחלחל סוף-סוף - ומביא לפרישה מאחד המשרדים ה"מיותרים": השר עמיחי שיקלי הודיע הערב (יום ב') על בקשתו לסיים את תפקידו כשר לשוויון חברתי, מהלך שיאפשר את פירוק המשרד. עם זאת, הוא יישאר בתפקידו כשר התפוצות - משרד שתחום אחריותו חופף לזה של משרד החוץ, ולדעת רבים ניתן לסגור גם אותו.
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
השר עמיחי שיקלי. מוותר על משרד אחד, אבל נשאר בממשלה
(צילום: משה מזרחי)
שיקלי הוא הראשון שפורש מתפקיד כלשהו בממשלה אחרי התפטרותה של גלית דיסטל אטבריאן ממשרד ההסברה כמה ימים אחרי המלחמה, משרד שפורק מאז ותקציביו הועברו לטובת שיקום עוטף עזה. שיקלי ביקש בנוסף לחזור ולהיות חבר כנסת, אחרי שהתפטר מהכנסת במסגרת החוק נורבגי. המשמעות: ח"כ ששון גואטה יסיים את כהונתו בכנסת.
בתשובה לשאלה מדוע לא יתפטר גם מהתפקיד שלו כשר התפוצות והמאבק באנטישמיות, אמר הערב שיקלי ל-ynet: "אנחנו נמצאים בשיא של אירועי אנטישמיות משנת 1930. זה יעביר מסר איום ונורא ליהדות התפוצות בשעתם הקשה".
התפטרותו של שיקלי מהמשרד לשוויון חברתי תאפשר כאמור לסגור את המשרד ולהטמיע אותו במשרד ראש הממשלה. מדובר במשרד עם אחריות על תקציב של 380 מליון שקל ו-100 עובדים, ולדברי בכירים בממשלה הוא יחסוך 11 משרות - כולל מנכ"ל, תפקידי מטה, כלי רכב וכדומה.
לדברי הבכירים, שיקלי אינו האחרון ומסתמן שכל שותף קואליציוני יוותר על משרד מיותר אחד, בעוד הליכוד יוותר על שניים. הם מדגישים כי הפרטים טרם סוכמו, אך זו המגמה לדבריהם. בין האפשרויות שנבחנות: משרד ההתיישבות (שבו מכהנת אורית סטרוק), משרד המורשת (עמיחי אליהו) ומשרד ירושלים ומסורת ישראל (מאיר פרוש) יחזרו כיחידות להיכן שהיו לפני שהוצב שר על כל אחת מהן. נבחנת גם סגירה של המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שבו מכהן השר דודי אמסלם.
3 צפייה בגלריה
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
סטרוק. המשרד שלה גם ייסגר?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במכתב ששלח הערב שיקלי לראש הממשלה, ובו הודיע על פרישתו מהמשרד לשוויון חברתי, הוא כתב: "מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' פועל המשרד במתכונת חירום". הוא פירט את פעילות המשרד בחודשים האחרונים, והוסיף כי התפטרותו מהתפקיד הזה נובעת משיקולים תקציביים: "לאור שנת התקציב הקרובה וההבנה כי פנינו לאתגרים כלכליים אדירים, אני מאמין כי יש הכרח לערוך התאמות במבנה משרדי הממשלה. בשל כך, אני מוותר על תפקידי כשר לשוויון חברתי, ובנוסף מבקש לחזור ולחדש את כהונתי כחבר כנסת, במטרה לצמצם עלויות נוספות".
בסיום מכתבו, הסביר שיקלי מדוע המשרד שממנו הוא מתפטר הינו חשוב: "חשוב לי לציין שאני מאמין בפעילותו של המשרד, שנותן זרקור ממשלתי על אוכלוסיות המצריכות קשב והתייחסות מיוחדת בחברה הישראלית". שיקלי, כאמור, כבר אינו חבר כנסת בגלל החוק הנורבגי. לכן הוא יתפטר מחברותו בממשלה, יישבע לכנסת וימונה מחדש לשר התפוצות והמאבק באנטישמיות.
3 צפייה בגלריה
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
הממשלה במתכונתה המקורית (לפני צירוף שרי המחנה הממלכתי בעקבות המלחמה), אחרי השבעתה בסוף דצמבר 2022. שוקלים לוותר על משרדים מיותרים, בצל הביקורת על הבזבוז הרב
(צילום: AFP)
מהמשרד לשוויון חברתי נמסר: "המשרד לשוויון חברתי הוא ביתן של כלל אוכלוסיות המיעוט המודרות בישראל, וימשיך להיות כזה. גם בהודעתו, ציין השר שיקלי את חשיבותו האדירה של המשרד ואת משמעותו עבור האוכלוסיות אותן הוא משרת. עובדי המשרד המסורים ממשיכים להיות ממוקדים במשימתם גם כעת. המשרד רואה חשיבות אדירה בפעילות שלו בשגרה ובמיוחד בחירום לפיתוח וקידום החברה הערבית ולשמירה על מרקם החיים המשותפים בימים אלו".
השרה לשוויון חברתי לשעבר, ח"כ מירב כהן (יש עתיד), מסרה בתגובה להתפטרות שיקלי מהמשרד הזה: "למשרד לשוויון חברתי היה תפקיד משמעותי בממשלה הקודמת. בנינו משרד שדואג לאוכלוסיות שסובלות מאפליה ו/או מצבן הסוציו-אקונומי מצריך סגירת פערים: ערבים, חרדים, זקנים, נשים, להט"ב, יוצאי מדינות ערב ואיראן ושורדי שואה. קידמנו תוכניות במיליארדים לצמצום פערים, לפיתוח כלכלי, לתיקון האפליה".
לדברי כהן, "הממשלה הנוכחית רוקנה את המשרד מתוכן. פיצלה יחידות, העבירה את האגף לאזרחים ותיקים למשרד נגב וגליל, את הנשים למשרד שהוקם לכבוד מאי גולן, ואת שורדי השואה משרד רה"מ בלע. עכשיו - יסגרו את המשרד, ויפזרו את מה שנשאר ממנו בין משרדים נוספים".
פורסם לראשונה: 20:25, 08.01.24