לפיצוץ האדיר שהחריד הלילה (בין חמישי לשישי) את שמי תל אביב ונשמע למרחוק, לא הייתה כל התרעה. הכטב"ם שחדר גרם למות גבר ולמספר פצועים, ומתגובת צה"ל אפשר ללמוד שמדובר בלא פחות מתקלה מבצעית חמורה.
הפיצוץ הלילה
(צילום: יואב ואזנה)

נראה ששום מכ"ם צה"לי על הקרקע, באוויר או בים, לא זיהה את הכטב"ם העוין כדי להפעיל אזעקה לתושבים בניסיון למנוע פגיעה בנכס אסטרטגי בינלאומי - עשרות מטרים מבניין הנציגות האמריקנית בתל אביב. עיוורון מוחלט בתקופה בה כל המערכות דרוכות והכוננות גבוהה. ונזכיר: לא מדובר באזורים שצמודים לגבול, שם זמן ההתרעה כמובן קטן בהרבה.
עדיין לא ברור מהיכן הגיע הכטב"ם, והחות'ים בתימן לקחו אחריות. בכל מקרה, האירוע מעלה שאלות קשות לגבי התמודדות מול איומים מעין אלה בהיקף אחר במלחמה כוללת מול חיזבאללה וייתכן שגם מול זירות נוספות.
דובר צה"ל מסר כי ״מבדיקה ראשונית עולה כי הפיצוץ בתל אביב נגרם כתוצאה מנפילה של מטרה אווירית, שלא הפעילה התרעה. הנושא נמצא בתחקור מעמיק. כוחות רבים פועלים כעת במקום. חיל האוויר תגבר את פטרולי המטוסים הפועלים להגנת שמי המדינה. אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף״.
הכטב"ם התפוצץ עשרות מטרים מבניין נציגות ארה"ב בתל אביב. עיוורון מוחלט בתקופה בה כל המערכות דרוכות - והכוננות גבוהה
אחד הקשיים שעליהם הצביעו בגילוי כטב"מי חיזבאללה הוא שהם טסים לאט ונמוך, אך גם בטווח טיסה קרוב, מדרום לבנון ישירות למטרות ישראליות סמוכות גבול ולכן קשה לגלותם ולהתריע לתפוס מחסה, אך לטווחים רחוקים יותר זה כן אפשרי יותר בגלל זמן הטיסה הארוך יותר באוויר. לכן גם התפוצץ ללא גילוי והתרעה הכטב"ם על בית הספר באילת לפני חצי שנה, קרוב לגבול עם ירדן ומצרים.
לא כך הדבר אמור להיות בחדירת כטב"ם לעומק ישראל, עשרות או מאות קילומטרים מהגבולות, ללא לכל הפחות גילוי והתרעה לאזרחים.