תיעוד: סיכול חוליית המחבלים ממל"ט

"עליית המדרגה" של צה"ל אמש (יום רביעי), עם סיכול מהאוויר של חוליית המחבלים שירתה על מעבר ג'למה, לא צפויה להתפשט לשאר חלקי יהודה ושומרון - אלא להתמקד בשלב זה בשכם ובג'נין בלבד. הרקע לכך הוא הטרור הגובר בשני האזורים הללו שבצפון השומרון, שמהם יצאו רוב המחבלים האחרונים. אלוף במיל' תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אמר לאולפן ynet כי "מה שבוצע היה הדבר הנכון מבצעית".
מוחמד עוויס יורה לעבר כוחות צה"ל

למעשה, להבדיל מרצועת עזה, לא מדובר בחיסול ממוקד של מחבלים שהיה לגביהם מודיעין מוקדם, מחוללי טרור עם "תיק עבודות" - אלא סיכול של מחבלים שייצרו איום ממשי בטווח הזמן המיידי, כמו המחבל שביצע את הפיגוע בעלי וחוסל בטובאס זמן קצר לאחר מכן. כשצה"ל ושב"כ טיפלו בחוליית גוב האריות בשכם, למשל, חוסל לפי פרסומים זרים מחבל באמצעות מטען שהוטמן באופנוע.
חיסול חוליית מחבלים במתקפה אווירית בג'נין

4 צפייה בגלריה
מוחמד עוויס שחוסל על ידי מל"ט יורה לעבר כוחות צה"ל
מוחמד עוויס שחוסל על ידי מל"ט יורה לעבר כוחות צה"ל
רגע החיסול, ומוחמד עוויס יורה על כוח צה"ל
4 צפייה בגלריה
זירת החיסול
זירת החיסול
הזירה שלאחר הפצצת המל"ט
כלומר, בפועל, על אף עליית המדרגה באמצעים - שמטרתה לייצר הרתעה נגד המחבלים בצפון השומרון - לא מדובר בשינוי מדינות, ואין חזרה לפי שעה לחיסולים ממוקדים ביו"ש. מבצעי מעצרי המבוקשים בשכם ובג'נין, שבהם לוחמים מגיעים למחנות הפליטים ולקסבות ומנהלים לרוב חילופי אש עם מחבלים, צפויים להמשיך.
עם זאת, בכל מקרה מדובר בכלי אגרסיבי מאוד שנכנס לסל הכלים מול המחבלים בג'נין ובשכם, שמבצעים פיגועי ירי לעבר צירים, עמדות צבאיות ומחסומים. על ההגדרה הזו ענו שלושת המחבלים: אחד מהם הוא מפקד השטח סוהייב עדנאן אל-גול (27). הוא היה מפקד גדודי אלקודס בחטיבת ג'נין, ונחשב בכיר בחטיבה ולאחד ממייסדיה. הפלסטינים אומרים ש"דאג לאחדות הפלגים בג'נין נגד ישראל".
מחבל נוסף הוא מוחמד בשאר עוויס (28), מראשי גדודי חללי אל-אקצא בג'נין. בסרטון שהופץ ברשתות אחרי חיסולו הוא נראה יורה לעבר חיילי צה"ל בזמן ההסתבכות של הכוחות בג'נין.
מהמחבל הצעיר מבין השלושה הוא אשרף מוראד אל-סעדי (17), שהשתייך לגדודי אל קודס. גם כן. הוא נשר מבית הספר, ונקרא על שם דודו - איש ג'יהאד איסלאמי שחוסל על-ידי צה"ל ב-2006. בסרטון שהופץ הוא תועד אומר לצד קבר של בן 17 שנהרג מירי צה"ל בעימותים במחנה הפליטים בג'נין: "אני בא אליך חבר שלי".
המחבלים סוכלו אתמול באמצעות מל"ט מסוג "זיק", אחרי שיצאו מג'נין, פתחו באש לעבר מעבר ג'למה והיו בדרכם לפיגוע נוסף - ובמכונית שבה נסעו אותרו גם שלושה נשקים. צה"ל לקח את גופותיהם. לפי הודעה משותפת של צה"ל ושב"כ, "צה"ל סיכל חוליית מחבלים שביצעה כמה פיגועי ירי לעבר יישובים ביהודה ושומרון בתקופה האחרונה. כוחות צה"ל, בהכוונה מודיעינית מדויקת של שב"כ, זיהו לפני זמן קצר רכב חשוד שבו חוליית מחבלים, לאחר שביצעה ירי בסמוך לג'למה. לאחר זיהוי החוליה, כטמ"ם של צה"ל ירה לעבר החוליה וסיכל אותה".
4 צפייה בגלריה
תמונות הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה
תמונות הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה
כלי הנשק החרוכים של המחבלים
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
מחבלים פלסטינים חמושים צועדים בג'נין
מחבלים פלסטינים חמושים צועדים בג'נין
חמושים בג'נין
(צילום: EPA)
כאמור, אלוף במיל' תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אמר לאולפן ynet כי "מה שבוצע היה הדבר הנכון מבצעית. חופש הפעולה קיים ולא השתנה, השיטות נתונות בידינו, אך אסור לקדש שום שיטה מבצעית. בשנה האחרונה צה"ל פועל בצורה אינטנסיבית, אני לא מייחל לפעולה אווירית ביו"ש, אך הנוכחות בשטח מייצרת יתרון יחסי. יותר מפחיד את האויבים שלנו. זה מעיד על שליטה בשטח".
(צילום: שמוליק דודפור)

תקיפת החוליה מהאוויר, שחוסלה כאמור לאחר שביצעה ירי, עלתה שלשום כהצעה של צה"ל "לעלות מדרגה" כדי להחזיר את ההרתעה בצפון השומרון, ואושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו. מדובר בצעד שתכליתו היא הרתעתית ותודעתית. צה"ל פועל באופן חופשי באזור. המחבלים היו תחת מעקב מרגע יציאתם מג'נין, והיה אפשר לעצור אותם קרקעית טרם הירי שביצעו או לאחריו.
בתחילת השבוע, במהלך פעילות כוחות הביטחון בג'נין, נפצעו שמונה חיילי צה"ל ולוחמי מג"ב באורח קל עד בינוני ושבעה פלסטינים נהרגו. הפעילות באזור של יחידת המסתערבים של מג"ב וסיירת צנחנים נערכה לפנות בוקר, במבצע למעצרם של שני מבוקשים חשודים בטרור - פעיל חמאס ומבוקש מהג'יהאד האיסלאמי. עם יציאת הכוחות, בסביבות 7:10 בבוקר, נפגע רכב ממוגן מסוג "פנתר" של צה"ל ממטענים שהונחו בציר והתפוצצו מתחתיו, והפעילות הסתבכה.
אחד מכלי הרכב הממוגן עלה ככל הנראה על שלושה מטענים. מלבדו ניזוקו עוד לפחות ארבעה רכב צבאיים, בהם אחד מאלו שהגיע לסייע לרכב הראשון שנפגע. כוח מיחידת 669 הוביל את פעולת החילוץ בשטח של הלוחמים שנפצעו. כדי לאפשר את החילוץ, ועל מנת להרחיק מחבלים, צה"ל תקף מהאוויר באמצעות מסוקי אפאצ'י.
יממה לאחר הפעילות, שנערכה כ-12 שעות, נרצחו ארבעה ישראלים בפיגוע הירי ליד ההתנחלות עלי: עופר פיירמן בן ה-64, אלישע אנטמן ונחמן שמואל מורדוף בני ה-17 והראל מסעוד בן ה-21.