עוד סימן לפעולה מתקרבת ברפיח: דובר צה"ל בערבית סגן-אלוף אביחי אדרעי פרסם בצהריים (רביעי) הודעה לתושבי העיר רפיח בדרום רצועת עזה, שבה עדכן על הרחבת "האזור ההומניטרי" שמיועד לתושביה ולאזרחים שפונו לשטחה במהלך המלחמה.
"במסגרת המאמצים ההומניטריים שהופעלו ברצועת עזה, פעלנו להרחבת השטחים ההומניטריים המיועדים בעזה שנמצאים בין אזור אל-מוואסי לחאן יונס, שאליהם יזרום סיוע הומניטרי. כמו כן ריכזנו תיקון קווי מים באזור בני סוהילה", ציין סא"ל אדרעי.
דובר צה"ל בערבית הוסיף בהודעתו: "בנוסף ללחימה בחמאס ולהמשך פירוקו, אנו ממשיכים לעשות מאמצים הומניטריים חריפים לשיפור המצב ההומניטרי בתוך רצועת עזה כי המלחמה שלנו היא נגד חמאס, לא נגד תושבי עזה".
פתיחית בית ספר יסודי וחט"ב באזור אל-מוואסי סמוך לרפיח

לפי ההערכות, בעיר שבה צפוי צה"ל לתמרן קרקעית לצורך פירוק גדודי חמאס נוספים נמצאים כ-1.3 מיליון עקורים בנוסף לכ-250 אלף תושביה, בשטח שאינו עולה על 64 קילומטרים רבועים. מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי ד"ר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס הזהיר כי מתקפה מקיפה של ישראל על רפיח תוביל לקטסטרופה הומניטרית. הוא קרא לישראל לא לפלוש לרפיח, ובמקביל ביקש מכל הצדדים לנצור את האש.
חיל האוויר המשיך לתקוף היום מרחבים ברפיח וגם במרכז הרצועה. גורם בכיר באו"ם אמר היום ל"וול סטריט ג'ורנל" כי פינוי אזרחים מרפיח לאזורים אחרים ברצועה עשוי להימשך לפחות 10 ימים. בישראל היו מי שהעריכו כי פינוי האוכלוסייה ברפיח צפוי לארוך כשבועיים עד שלושה.
3 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
הרס ברפיח בעקבות הפצצות חיל האוויר
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
3 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
3 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
ברפיח עצמה נשמעו קולות של עקורים ותושבים שיעדיפו למות באוהליהם ובבתיהם ויסרבו להתפנות למקום אחר ברצועה. "העיר תהיה עדה ל'טבח חסר תקדים' של מאות אלפי תושביה אם ישראל תיישם את התוכנית שלה ותיכנס לרפיח", נמסר בהצהרה שפרסמו תושבי העיר. "אנחנו קוראים לעולם להגן על אזרחים באחת הערים הכי צפופות בעולם".
עבד אל-רחמן ברכה, תושב רפיח שנפצע בתקיפה אווירית של צה"ל בביתו, סיפר כי במהלך ההפצצה היה עליו לבחור בין ילדו הפצוע לאמו. "למה אנחנו היעדים של הכיבוש? לא עשינו כלום, רפיח אמורה להיות בטוחה אבל זה התחיל", אמר.
אבו אחמד עדוואן, תושב מחנה הפליטים שבורה במרחב רפיח, אמר ל"אל-ג'זירה" כי הוא מאמין שישראל תצא למבצע צבאי שלא דומה לשום תמרון קרקעי קודם. לדבריו, "ישראל תפעל לכיבוש מחדש של הרצועה, אבל זה לא אומר שאנחנו לא צריכים להתכונן לגרוע מכל".