1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בני גנץ צוללת צוללות
נפתלי בנט  בני גנץ צוללת צוללות
בנט, הצוללת וגנץ. פופוליטיקה
(צילום: מארק ישראל סלם, דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
הימים הם ימי ראשית ספטמבר 2006. בחדר הישיבות הצפוף במשרד עורכי דין קטן בכיכר המדינה התקבצו יחדיו סביב השולחן אלוף מכהן בצה"ל, מלווה בשני קצינים בדרגת אלוף-משנה ויחד עמם עוד סוללה של קצינים זוטרים, כולם על מדים ייצוגיים. מולם ניצבה סוללת עורכי דין חנוטים בעניבות שחורות ובהם הח"מ.
למתבונן מן הצד היה נחזה הדבר כמבט אל ישיבה המתקיימת בבור במטכ"ל, אבל לא כך היה. מדובר היה בישיבת הכנה לעדות בפני ועדת וינוגרד – ועדת הבדיקה הממלכתית - טרם עלייתם של אותם קצינים לעדות בגין מעורבותם במחדלי מלחמת לבנון השנייה. הדברים זכורים לי כאילו התרחשו אתמול. הלחץ, האימה והתסכול שהביעו הקצינים מעצם זימונם למעמד שכזה ערערו וזעזעו את הקרקע הבטוחה שעליה צעדו מאז ומעולם.
ובמעבר לשלהי ינואר 2022: ועדת חקירה ממלכתית הוקמה זה עתה לבחינת פרשת הצוללות. כתב המינוי של הוועדה רחב ביותר ומחייב את אותה בבחינת התנהלותם של כלל קציני צה"ל הנוגעים בדבר. חיל הים, אגף התכנון ולשכות המטכ"ל סוערים בימים אלה יותר מהסופה אלפיס. לא רוח, שלג או חסימת כבישים מרכיבים את החשש המרכזי השורר שם. מקור הדאגה נעוץ באפשרות לעריפת ראשים, ובעיקר פוליטיזציה של צה"ל.
הקמת ועדת החקירה הממלכתית, ובעיקר האופן שבמסגרתו הוקמה, מערערת את מעמדו של צה"ל, חותרת תחת משימותיו המבצעיות ומקריבה את קציניו כשה לעולה בשם המשחק הפוליטי
יש לזכור: ועדת חקירה ממלכתית אינה ועדת בדיקה ממשלתית בדומה לזו שהוקמה אחרי מלחמת לבנון השנייה (ועדת וינוגרד, כאמור). מדובר בגוף שהוקם על פי חוק ועדות חקירה, ומוקנות לו סמכויות רחבות הזהות לאלה של בית המשפט. הוועדה יכולה לחקור באזהרה עדים מתוך צה"ל, לקבוע המלצות אישיות כלפיהם ואף לאכוף מולם חובות וסנקציות פליליות ביחס להתנהלותם מולה. קציני צה"ל אינם רשאים לשמור על זכות השתיקה בפניה. הם מחויבים למסור כל מידע שיידרש, לרבות חומרים צבאיים מסווגים.
בימים האחרונים החל להישמע רחש מזמזם בחשכה. קצינים בכירים עוזבים את העשייה בשטח ומכתתים רגליהם בין משרדי עורכי דין דיסקרטיים בחיפוש אחר ייעוץ משפטי כזה או אחר לבל יאחרו את המועד. הקרקע שוב לא יציבה תחת רגליהם.
עו"ד עידן פסחעו"ד עידן פסחarmy.co.il
וכל זאת, בל נשכח, על רקע ויכוח שהינו פוליטי בעיקרו, בין ממשלה אחת לרעותה, ובמוקד דרישה לחקור גם דרג פוליטי ומדיני ביחס להתנהלותו סביב פרשה שעיקריה בכלל נוגעים בחשש לשחיתות שלטונית. ישאל השואל: האם צה"ל של שנת 2022, העומד בפני אתגרים רבים וחזיתות מגוונות (האיום האיראני, חיזבאללה מצפון, חמאס מדרום, טרור בגדה) ראוי שייגרר למלחמה לא לו? האם שיבוש פעילותו של צה"ל והעומדים בראשו מוצדק בנסיבות העניין?
הקמת ועדת החקירה הממלכתית, ובעיקר האופן שבמסגרתו הוקמה, מערערת את מעמדו של צה"ל, חותרת תחת משימותיו המבצעיות ומקריבה את קציניו כשה לעולה בשם המשחק הפוליטי בלבד. ינואר 2022, נדמה שלא למדנו דבר.
  • עו"ד עידן פסח עוסק במשפט הצבאי ומייצג אנשי כוחות הביטחון. לשעבר רב-סרן בפרקליטות הצבאית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com