סמוטריץ' עונה לביידן
(צילום: ערוץ כנסת)

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' הגיב בצהריים (שני) על דבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שטען כי "שרים שאומרים 'אנחנו יכולים להתנחל בכל מקום' הם חלק מהבעיה" ואמר כי "זכותו להביע ביקורת, זכותנו וחובתנו להמשיך ולפעול למימוש השליחות של אזרחי ישראל, להגן על עצמנו ולבנות את ארץ מולדתנו".
סמוטריץ', חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ניסה לצנן את האווירה המתוחה בין ישראל לארה"ב וציין: "אני מכבד את הנשיא, שיתוף הפעולה והיחסים בין המדינות חזקים מאי-פעם. זה לגיטימי שיהיו גם חילוקי דעות".
1 צפייה בגלריה
"לגיטימי שיהיו חילוקי דעות, זכותנו לבנות בארץ מולדתנו". סמוטריץ' הגיב לביידן
"לגיטימי שיהיו חילוקי דעות, זכותנו לבנות בארץ מולדתנו". סמוטריץ' הגיב לביידן
"לגיטימי שיהיו חילוקי דעות, זכותנו לבנות בארץ מולדתנו". סמוטריץ' הגיב לביידן
(צילום: נדב אבס, AFP)
בריאיון לרשת CNN, שהתפרסם אתמול, אמר ביידן כי "זו הממשלה הקיצונית ביותר שראיתי, מאז ימי גולדה מאיר". סמוטריץ' אמנם התעקש כי שיתופי הפעולה חזקים מאי-פעם, אך ביידן שוב התחמק מהשאלה האם יזמין את נתניהו בקרוב לביקור בבית הלבן, ואמר בתגובה כי נשיא המדינה יצחק הרצוג יגיע בקרוב. "נתניהו עוד מנסה לפתור את הבעיות בקואליציה", אמר, כשברקע ההצבעה הצפויה היום בכנסת על ביטול עילת הסבירות.
הנשיא האמריקני ציין בפני המראיין כי הוא ממשיך להאמין בפתרון שתי המדינות באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומתח כאמור ביקורת על חברים בממשלה על "השקפתם בנוגע להתנחלויות ביהודה ושומרון".
משרד החוץ הפלסטיני התייחס גם כן לדבריו של הנשיא האמריקני ומסר כי "אנו מברכים על העמדות והסטירה חסרת התקדים שהפנה נשיא ארה"ב ביידן לממשלת נתניהו, תוך שהוא מתאר אותה כ'ממשלה הקיצונית ביותר בתולדות ישראל'. אנו דורשים לתרגם את דבריו ועמדותיו למעשים וצעדים המבטיחים את הגנת העם הפלסטיני מפני הקיצוניות והגזענות של ממשלת ישראל, ומבטיחים הגנה על פתרון שתי המדינות".
נציין כי מאז כניסת השר סמוטריץ' לתפקידו במשרד הביטחון חל, לדברי גורמי ביטחון באזור, שינוי במדיניות ישראל מעבר לקו הירוק. כלפי חוץ השינוי נראה בהחלטות נקודתיות שונות, דוגמת ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, מתן אישורי בנייה, הכשרת המאחז אביתר ותשעה מאחזים נוספים, אולם השינויים הם גם בצורת הפעולה של ישראל עד כה ביהודה ושומרון.
גורם ביטחוני בכיר אמר בשבוע שעבר כי "לאמריקנים מאוד קשה עם הפשיעה הלאומנית. הם מאוד מודאגים, בטח אחרי האירועים בתורמוס עיא (רוב התושבים בכפר הם אזרחים אמריקנים). זאת לצד המאחזים. קשה לדעת מה יתפתח, אבל יש פה אירועים מאוד מורכבים שיכולים להביא לסיטואציה מבצעית מורכבת".