מתן כהנא: "שקד תשלים לנתניהו את ה-61, אם תעבור את אחוז החסימה"
(צילום: סטס קופולו)

חבר הכנסת מתן כהנא ("המחנה הממלכתי") העריך כי "הרוח הציונית" בראשות השרה איילת שקד לא תעבור את אחוז החסימה. "אולי אפילו לא תהיה רשימה", אמר הבוקר (רביעי) בריאיון באולפן ynet. הוא התייחס לסיבוב הפרסה של ג'ונתן פולארד, שקרא להצביע לשקד ואז חזר בו מכיוון שלטענת מקורביו "הבין שהיא לא מתכוונת ללכת לממשלת ימין": "במקומו לא הייתי מודאג שהיא לא תקים ממשלה עם נתניהו".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
כהנא, שהתלבט עם לרוץ ברשימת "הרוח הציונית" ולבסוף בחר במפלגתו של גנץ, אמר כי זכותו של פולארד להביע את דעתו: "אני לא חושב שהיא תוכל 'לכפות אחדות', והיא גם לא תעבור את אחוז החסימה. אם תעבור, היא תשלים לנתניהו את ה-61".
4 צפייה בגלריה
יונתן פולרד קורא להצביע לאיילת שקד בבחירות
יונתן פולרד קורא להצביע לאיילת שקד בבחירות
"שקד לא תעבור את אחוז החסימה. במקום פולארד לא הייתי דואג"
(צילום: קובי קואנקס, רפי בן חקון)
4 צפייה בגלריה
 מתן כהנא  בישיבת הסיעה של מפלגת המחנה הממלכתי
 מתן כהנא  בישיבת הסיעה של מפלגת המחנה הממלכתי
"הליכוד מעביר ביקורת על כולם, אבל לא על עצמו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא נשאל אם הוא מצר על התפרקות מפלגת ימינה והשיב: "ברור שכואב לי. עשינו באמת מה שחשוב, ברגע האמת הוצאנו את העגלה מהבוץ והקמנו את הממשלה הזו שהייתה מאוד מורכבת ועשתה דברים גדולים לאזרחי ישראל. הוכחנו שממשלה יכולה לעבוד ביחד, ימין, שמאל ואפילו ערבים. בסופו של דבר זה לא עבד וחצי מהעם חש ממודר".
חבר הכנסת שכיהן עד לא מזמן כשר הדתות, והיה אמון על ההילולה במירון בשנה שלאחר האסון, התייחס לטענת הליכוד כי מכתבי האזהרה נשלחו לבנימין נתניהו ולאמיר אוחנה במהלך הבחירות מטעמים "פוליטיים" ותקף: "האופן שבו הליכוד מעביר ביקורת על כולם, אבל לא על עצמו הוא לא ראוי. דבורה ברלינר, המועמדת של המפד"ל לשיפוט בבית המשפט העליון, מונעת משיקולים פוליטיים? האלוף שלמה ינאי, ששמו הולך לפני, מחפש 'להיכנס בביבי'? זה פשוט מגוחך. לא כל דבר נגדם הוא 'פוליטי'".
הוא קרא לנתניהו "להפסיק לברוח מאחריות". "ועדת החקירה עושה עבודת קודש, אני אומר זאת מידיעה. הליכוד ממשיך להשתלח במערכת המשפט ובוועדות חקירה ממלכתיות, זו לא הדרך הנכונה", טען. שר הדתות לשעבר נשמע מודאג מכך שהתפקיד לא מאויש כרגע על ידי שר קבוע: "אני חושב שזה מאוד לא מוצלח. יש הרבה מאוד אתגרים, בראשם ההיערכות למירון בשנה הבאה. ההתנגדות היא בתוך הקואליציה, פתאום מרצ החליטו שהם מתנגדים שאהיה שר".
4 צפייה בגלריה
השופטת דבורה ברלינר
השופטת דבורה ברלינר
השופטת ברלינר. "מועמדת המפד"ל לעליון מונעת משיקולים פוליטיים? מגוחך"
(צילום: אלכס קולמויסקי)
כהנא גם התייחס לביקורת שמעביר נתניהו על טיפול הממשלה בסוגיה האיראנית: "זה לעג לרש שנתניהו אומר את זה, אחרי ששנים הוא הפקיר את הזירה. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו נמצאים בו כעת בגלל המדיניות שבה הוא נקט. לשמחתי, בממשלה שהוקמה הנושא טופל, גם שר הביטחון פגש בארה"ב את האנשים הרלוונטיים שישפיעו על הסכם הגרעין. בסוף מה שחשוב זה שמערכת הביטחון בהנהגתו של גנץ נערכת לכל מה שצריך, ביטחוננו יהיה בידנו".
- אתה מרגיש בבית במחנה הממלכתי? "זו מפלגת מרכז שיש בה כנף ימין ופחות ימין. אני בפירוש איש ימין ונשאר כך. אנחנו צריכים ביחד להמשיך את המומנטום של הממשלה הקודמת, נפעל ביחד ימין ושמאל. שאלת על דת - במפלגה הזו יש בצמרת המפלגה שישה אנשים שהם בניה ובנותיה של הציונות הדתית - חילי טרופר, פנינה תמנו שטה, זאב אלקין, אורית פרקש הכהן, מיכאל ביטון ואני. נייצג היטב את הצינות הדתית המתונה".
- במו"מ על הכניסה למפלגה עלתה הרגישות שיש בינך למפלגות החרדיות? "הרגישות קיימת ואי אפשר להתעלם ממנה. לא התרגשתי מזה, גם במחנה הממלכתי לא. אני יכול להגיד לך שהלוואי והייתי אישיות פוליטית כל כך חשובה במדינת ישראל שבגללי תקום או לא תקום קואליציה. לצערי אני עדיין לא נמצא במקום הזה. אני יכול להגיד לך שכאשר הייתי שר לשירותי דת שיתפתי פעולה עם החרדים באופן חשאי או לא חשאי. כולם ידעו שעשיתי הכל בשביל הציבור החרדי ובהכוונה של רבנים".
4 צפייה בגלריה
משה גפני אריה דרעי
משה גפני אריה דרעי
"לא מתרגש. הלוואי שהייתי אישיות כ"כ חשובי שבגללי תקום או לא תקום קואליציה"
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
- גם בלי איזנקוט גנץ היה לוקח אותך? "זה בדיוק מה שהיה, אין קשר אליו. כך או כך הייתי מוצא את עצמי במפלגה הזו. אנחנו היחידים שיכולים להקים ממשלה לאחר הבחירות. נעשה הכל כדי שלנתניהו לא יהיו 61.
הוא נשאל מה הקשר בינו לבין הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט והשיב: "הוא לא איש שמאל, הוא תומך בהתיישבות, הוא מאמין שהתיישבות וביטחון צריכים להיות ביחד והוא היה רמטכ"ל. יש לנו הרבה במשותף. בסופו של דבר כולנו מבינים שאין פריצת דרך מדינית על הפרק, כולנו מבינים שצריכים לצמצם כעת את הסכסוך, לדאוג לביטחון ולפעול למען אזרחי ישראל - ביחד. גם אם לא כולנו חושבים אותו דבר".
מ"הרוח הציונית" נמסר בתגובה לדברי כהנא באולפן ynet: "צר לנו שמתן בחר לעבור באופן רשמי למחנה 'רק לא ביבי', שמחרים חצי מהעם. זו לא דרכה של הציונות הדתית, וזו לא דרכנו. רק 'הרוח הציונית' תדע להקים ממשלת אחדות לאומית, רחבה ויציבה".

גדי יברקן: "העדה מביאה 3 מנדטים. בקשר עם נתניהו על שיריון"

חבר הכנסת לשעבר גדי יברקן, שהתפטר כדי להתמודד על משבצת העולים בפריימריז בליכוד והפסיד, התייחס לאפשרות שישוריין בכל זאת במקום ריאלי ברשימה: "מתפקדי הליכוד נתנו לי גיבוי במה שהיו יכולים. קיבלתי אלפי קולות, זה לא הספיק. האשמה היא גם עליי, לא עשיתי מספיק שטח". לדבריו, "הקולות של יוצאי אתיופיה הוכיחו שהם מכריעים. העדה האתיופית מביאה עוד שלושה מנדטים".
יברקן: "בקשר יום-יומי עם נתניהו על שיריון"
(צילום: סטס קופולו)

הוא ציין כי נמצא בקשר הדוק עם נתניהו על הבטחה לשיריון אפשרי, על אף ההפסד בבחירות המקדימות: "אנחנו בקשר יום-יומי. אני מקווה שהוא מבין את התמונה, לא אומר מה נאמר בינינו". הוא הצהיר: "צריך לשריין מקום בליכוד לבן העדה האתיופית. בשנה כאחרונה פקדנו יותר מ-2,700 איש לליכוד, לא היה להם את הוותק הנדרש להצביע בפריימריז. לו הבחירות היו נערכות בעוד חצי שנה, מקומי בכנסת היה מובטח".
- מה הסיכוי שתקבל את השריון הזה? "המשימה העליונה של כולם הביא לנצח בבחירות, להביא לממשלה בראשות נתניהו. הסיכוי שזה יקרה? הם עושים את הבדיקות כרגע. הם מבינים ש-3-2 מנדטים יכריעו את הבחירות האלה ולכן מקווה ומאמין שיקבלו את ההחלטה הנכונה". יברקן, שבעבר רץ גם במפלגת כחול לבן, אמר: "אני ליכודניק ואמשיך להצביע לליכוד. הציבור חושב אחרת, והם יצביעו לליכוד רק אם יהיה נציג מהעדה".
יברקן כיהן כסגן השר לביטחון הפנים בעת האסון במירון, והתנער מתגובת הליכוד אמש על עיתוי פרסום מכתבי האזהרה: "אף פעם לא ברחתי מאחריות. אני לא חושב שצריך לערבב בין העניין של מירון לעניין פוליטי". עם זאת, טען כי התקשורת היא שהופכת את הסוגיה לפוליטית: "מה שמנסים לעשות היום בתקשורת זה כתבי אישום, היא עוסקת בזה בשל אינטרסים פוליטיים מובהקים. המסקנות יגיעו ויהיה צריך לתקן את הליקויים. אני לא חושב שזה ישפיע על הבחירות. בואו נחכה שיהיה דוח סופי".