כוחות הביטחון ניסו לחסל הבוקר (שבת) בחאן יונס את מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, שניצל בעבר מניסיונות חיסול. גם יד ימינו, מפקד חטיבת חאן יונס ראפע סלאמה, היה יעד לתקיפה. באמ"ן ובחיל האוויר חוקרים את תוצאות התקיפה, ומעריכים בשלב זה כי לכל הפחות דף נפגע קשה מאוד. לאור ניסיונות העבר במערכת הביטחון מחכים לאימות סופי שדף אכן נהרג. שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב מבצעית עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר.
בעזה דיווחו על עשרות הרוגים ופצועים בתקיפה שנטען כי כוונה לאוהלים של עקורים באל-מוואסי בחאן יונס שבדרום הרצועה - אזור הומניטרי שבו לפי הדיווחים הסתתר דף, בין אזרחים. תחילה דווח על כ-20 הרוגים, אולם מקורות "רפואיים" בעזה מסרו לתחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" כי מניין ההרוגים באל-מוואסי שבחאן יונס חצה את ה-50. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח בהמשך כי 71 בני אדם נהרגו בתקיפה, ו-289 נפצעו.
5 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
מוחמד דף
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
ראפע סלאמה ומוחמד דף
ראפע סלאמה ומוחמד דף
מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה לצד דף
5 צפייה בגלריה
זירת התקיפה  במוואסי בחאן יונס
זירת התקיפה  במוואסי בחאן יונס
זירת התקיפה בחאן יונס
גורם ביטחוני בכיר מעריך לא מדובר היה במבנה הקבע של דף וסלאמה, אלא בהזדמנות מבצעית שהתגבשה בשעות האחרונות. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי החיסול התרחש מעל פני הקרקע, ונלקח בחשבון שיהיו הרבה נפגעים. הפעולה אושרה על ידי הדרג המדיני על בסיס אינדיקציות. הייתה הזדמנות "מתפרצת" שאסור היה לפספס.
גורם בחמאס טוען כי כל ההרוגים בתקיפה היום הם אזרחים, וכי המתקפה היא הוכחה לכך שישראל לא מעוניינת בהסכם הפסקת אש. משרד ההסברה של חמאס האשים את צה"ל בתקיפה, וכינה אותה "טבח גדול". הוא טען כי לאחר ההפצצה דווח על יותר מ-100 הרוגים ופצועים.
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו נתן כבר בתחילת המלחמה הנחיית קבע לחסל את בכירי החמאס. ראש הממשלה עודכן בכל ההתפתחויות במהלך הלילה וממשיך לקבל עדכונים שוטפים. ראש הממשלה יקיים במהלך היום הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון והמל"ל כדי לדון על ההתפתחויות והצעדים הבאים".

ההשפעות על חמאס והעסקה / פרשנות

פרשננו רון בן ישי מציין כי אם דף אכן חוסל לצד מח"ט חאן יונס, מדובר במכה מוראלית קשה לחמאס ולעזתים בכלל, שכן דף היה דמות סימבולית שמשמעותה הרבה מעבר לתפקודו במציאות. האפקט יכול גם להביא להפחתה משמעותית בהתנגדות שמגלים פעילי חמאס לכוחות צה"ל ברצועה ולהשפיע פסיכולוגית על סינוואר, שדף היה שותף ארוך שנים שלו וגם גדל כמוהו במחנה הפליטים בחאן יונס.
חיסול - אם אמנם היה - יכול גם להשפיע על נכונות חמאס להתגמש במגעים לעסקה, לא בגלל עצם הפגיעה בדף, אלא בגלל הפגיעה הסימבולית שהייתה חלק ממקור המוטיבציה של הארגון.

גם לפני 3 ימים: חיסול - והאשמות

לפני כשלושה ימים הודיע משרד הבריאות של חמאס בעזה על 29 הרוגים בתקיפה אווירית של צה"ל ש"פגעה באוהלים של תושבים עקורים מחוץ לבית ספר" בעיירה עבסאן, ממזרח לחאן יונס. הסהר האדום הפלסטיני הודיע בעת שהאירוע היה בעיצומו כי "הצוותים אינם יכולים לסייע ולהיענות לקריאות המצוקה בשל האינטנסיביות של ההפצצות במקום".
דובר צה"ל התייחס לדיווחים רק אחרי חצות, והודיע כי "מטוס קרב תקף באמצעות חימוש מדויק מחבל מהזרוע הצבאית של חמאס שהשתתף, בין היתר, בטבח הרצחני שביצע חמאס ב-7 באוקטובר בעוטף". כמו כן, נכתב בהודעת דובר צה"ל כי "נבדקים דיווחים על פגיעה באזרחים, סמוך לבית הספר 'אלעודה' בעבסאן, אשר מצוי בסמוך למיקום התקיפה. האירוע מתוחקר".
פורסם לראשונה: 12:09, 13.07.24