ההצהרות הפומביות של חמאס - מול גרסת המתווכות: כשארגון הטרור הודיע על החרמת הפסגה בקטאר, בישראל הביעו פסימיות גדולה - ותהו עם מי בכלל מדברים. גם אחרי הפסגה, אנשי חמאס הקפידו לומר כי הם דוחים את ההצעה האמריקנית החדשה. אבל בפועל, בחדר הסגור בדוחא קרו כל מיני דברים שמנוגדים להצהרות הפומביות של חמאס - ובכיר בבית הלבן אפילו הדגיש הערב (יום ו') בתדרוך לכתבים מדוחא: "לא הייתי מתייחס להצהרות הפומביות של חמאס ברצינות".
ביידן: קרובים יותר מתמיד לעסקה, תחזיקו אצבעות

במהלך הפסגה עצמה, הקטארים סיפרו על פגישה שהייתה להם עם משפחתו של החטוף הירש גולדברג פולין - שלדבריהם נגע בליבם. הצד הקטארי חידש לישראל שני דברים מעניינים בפסגה: הראשון, לחצים נוספים שהם מפעילים על חמאס מאחורי הקלעים, שעליהם לא ידעו בישראל. הקטארים מפעילים עוד מנופי לחץ, שאולי יובילו את חמאס להתגמש חרף העקרונות הישראליים החדשים שנוגעים לציר פילדלפי ומסדרון נצרים.
בנוסף, הקטארים הביאו חידוש גם בכל הנוגע לסוגיית ציר נצרים והדרישה למנוע מעבר מחבלים מדרום הרצועה לצפונה. קטאר, כך אומרים בישראל, הציגה הצעות חדשות מחמאס לגבי חלק מהפתרונות שנוגעים למערך הבקרה שישראל דורשת. מצד אחד, הדבר מאפשר לישראל לשמור על עקרונותיה - ומצד שני מייצר מרחב גמישות.
4 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
נתניהו, ביידן והתיעוד של סינוואר במנהרות. "לחץ אדיר על חמאס"
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
בישראל מבינים שלא יהיה 100 אחוז, אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו גם לא מוכן לאפס. לכן, מדברים על פתרון שיפתור את הבעיה ב-"80 אחוז". הבעיה הייתה שלפי שעה חמאס לא מוכן לכך, אבל הפתרונות שהוצגו בפסגה יאפשרו התחלה של משהו שניתן לדון לגביו ולהגיע למתווה. הדבר הזה אף גרם לכך שהמשלחת נשארה עוד יום.
הבכיר האמריקני שתדרך את הכתבים מדוחא אף הדגיש כי "זה שלב סופי, סוף המשחק, ומה שהשתנה מבחינת חמאס הוא שהארגון נתון ללחץ אדיר. הם מחזיקים את תושבי עזה בני ערובה, והפסקת המלחמה תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי גדול לעשרות אלפי מחסות. התנאים לכך מוכנים". לדבריו, חרף הצהרות חמאס שדורש שהעסקה תתאים לתשובתו ב-2 ביולי - בפועל גם ארגון הטרור מבין שהעסקה תתבסס על מתווה 27 במאי, שהציג ביידן בנאום הפומבי ואושר במועצת הביטחון. "אם חמאס יגיד לא, תחשבו מה זה יעשה לתושבי עזה", אמר.

הסכם מושלם? "אם נחכה עוד חודשים - חטופים ימותו"

הפסגה בקטאר אמנם לא הביאה פריצת דרך שתביא מחר לחתימה על עסקה, אבל כן הזיזה דברים בשלבים שבהם תקועים הצדדים כבר זמן רב. אם עד כה הייתה תחושה שכל צד מתבצר בעמדותיו - הקטארים הצליחו להביא הסכמות בזכות הלחץ שהפעילו. הבכיר האמריקני הדגיש בתדרוך הערב שלא ניתן להמתין ל"עסקה מושלמת", והזהיר: "אם נמשיך לדון עוד חודשים כדי להגיע לכך - הסיכון הוא שלא יישארו חטופים חיים. וזה בלתי מקובל".
לדבריו, בפסגה בקטאר שנמשכה יומיים הושג "קונצנזוס" בין נציגי המדינות המשתתפות - ישראל, ארה"ב, קטאר ומצרים - על כך שיש כעת "רוח חדשה שמניעה את זה לעבר סיכום". הוא הוסיף שהשיחות בפסגה היו "הקונסטרוקטיביות ביותר שהיו לנו זה חודשים רבים" - אך הדגיש כי ההגעה לשלב שבו ניתן יהיה לחתום על הסכם תהיה עדיין קשה: "זו עסקה מאוד מורכבת ומסובכת. יש בה אלמנטים שאינם נוחים. היא רחוקה מלהיות מושלמת. אך מה שיש לנו תואם את העקרונות שהציג הנשיא ומועצת הביטחון אישרה. אנחנו חושבים שהחבילה נמצאת כאן".
4 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
הנציגים שהשתתפו בפסגה: ראש השב"כ בר, ראש המוסד ברנע, ראש ה-CIA ברנס, ר"מ קטאר אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי כמאל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
גם הנשיא ביידן עצמו הביע הערב אופטימיות ואמר ש"העסקה קרובה מתמיד", אבל אחרי חודשים של משא ומתן נראה כי הוא כבר למוד ניסיון והדגיש כי יש עוד כברת דרך לעשות. "אני לא רוצה לעשות מזל רע, אבל כפי שסבא שלי היה אומר, עם חסדו של האל יש המון מזל - אולי יש לנו משהו. אנחנו לא שם עדיין. אנחנו הרבה יותר קרובים מאשר מלפני שלושה ימים. אז תחזיקו אצבעות", אמר הנשיא לכתבים בחדר הסגלגל בבית הלבן.

עסקה תמנע הידרדרות אזורית

בחדר הדיונים בדוחא היה ברור לכל הצדדים שעסקה חשובה גם למניעת הידרדרות אזורית - וההערכה היא שהמגעים הם אלה שמעכבים את התגובה מאיראן וחיזבאללה לחיסולים בביירות ובטהרן, שעלולים להביא למלחמה כוללת. "נעשה כל מה שצריך להגן על ישראל מכל מתקפה מאיראן", אמר הערב הבכיר האמריקני.
"הנשיא ביידן אמר Don't ואנחנו מתכוונים לזה. איראן אומרת למי שהיא מדברת - כולל לבכירים קטארים ששוחחו איתה - שהיא רוצה לראות הפסקת אש בעזה ושזו המטרה שלה. ועכשיו יש הזדמנות להגיע לעסקה", הוסיף. לצד זאת הזכיר את תגבור הכוחות האמריקניים הנרחב באזור, שמטרתו לדבריו להיערך לכל תרחיש. "אנחנו דוחקים באיראן לא ללכת בדרך הזאת - כי ההשלכות יכולים להיות קשות עבורה. ההזדמנות שנפתחה היא לעבר הפסקת אש ועסקת חטופים בעזה. יש מסלול אחר - אם איראן תבחר ללכת בו. אנו מוכנים לכל התרחישים במזרח התיכון".
בינתיים, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני מעדכן את שר החוץ האיראני עלי באקרי כני באופן שוטף במגעים, וקיים איתו הערב שיחה שנייה תוך יומיים.
4 צפייה בגלריה
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
מנהיג איראן חמינאי מתפלל מעל ארונו של הנייה. ארה"ב "מוכנה לכל תרחיש"
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) Handout via REUTERS)
הערב חזרה המשלחת הישראלית ארצה, אבל כבר בקרוב צפויים חבריה לצאת להמשך המגעים שהתנהלו בדוחא - שאותם הגדירו המתווכות כ"שיחות כטובות, רציניות ובונות". גורם ישראלי שבקיא בפרטי המו"מ אמר היום כי בפסגה הייתה התקדמות מול המתווכות בנושאים משמעותיים שהיו פתוחים - וכעת, כשיש מתווה סגור, המתווכות יילכו איתו לחמאס. בינתיים, השיחות בדרגי העבודה יימשכו, כשצוות אחד נשאר בדוחא - וצוות אחר של המוסד, שב"כ וצה"ל ייצא לקהיר ביום ראשון. בהמשך, לקראת סוף השבוע, תהיה פסגה נוספת בקהיר.
ישראל אמנם הסכימה לרידוד כוחות בציר שגובל במצרים, אך לפי שעה חמאס דורש נסיגה ישראלית מלאה. "הכיבוש הגיע עם תנאים חדשים הקשורים לציר פילדלפי, לאחר שקודם לכן הסכמנו על נסיגה ישראלית מוחלטת ממנו", אמר הערב חבר הלשכה המדינית של חמאס ע'אזי חמד לאל-מיאדין. "נתניהו טרפד את ההסכם. לא נאפשר לכוח צבאי ישראלי להמשיך להיות בשום חלק מרצועת עזה בשום אופן", הוסיף.
למרות זאת, ההערכה בישראל היא שבסופו של דבר, חרף סירובו הפומבי, לחמאס אין הרבה ברירות אלא לקבל את העסקה, לאור הלחץ הכבד שמופעל עליו. בכל יום שעובר נהרגים עוד מאנשיו, בזמן שהאוכלוסייה העזתית סובלת מאוד. אבל, אין עדיין אינדיקציה לאיזה חלק במתווה החדש חמאס יסכים, ולאיזה לא; אבל יש ככל הנראה צמצום פערים בכל הנוגע לציר פילדלפי, ואילו מזכיר המדינה בלינקן, שצפוי להיפגש עם נתניהו ביום שני, יטפל מולו בנושא מנגנון מניעת חזרת החמושים לצפון הרצועה.

הדילמה של נתניהו

בהמשך השבוע הבא, לקראת סיומו, תיערך כאמור פסגה נוספת בקהיר - לפי המתווכות במטרה "לסכם עסקה". עד אז ימשיכו גם להתנהל דיונים בין דרגים מקצועיים. לקראת אותה פסגה, הממשל האמריקני הגיש הצעה עם הסעיפים המסוכמים על הצדדים - וללא הסעיפים שבמחלוקת. בימים הקרובים, מקווים במדינות המתווכות, יוכנסו להצעה הזו שאר הסעיפים כשתושג לגביהם הסכמה. "העסקה בנויה כך שהיא עונה על צורכי הביטחון של ישראל", אמר הבכיר האמריקני. "הגיע הזמן להתקדם, ומצאנו את הרצון הזה גם בדוחא".
4 צפייה בגלריה
בן גביר וסמוטריץ'. מאיימים לפרק את הממשלה אם תושג עסקה - ונתניהו מתקרב לנקודת ההכרעה
בן גביר וסמוטריץ'. מאיימים לפרק את הממשלה אם תושג עסקה - ונתניהו מתקרב לנקודת ההכרעה
בן גביר וסמוטריץ'. מאיימים לפרק את הממשלה אם תושג עסקה - ונתניהו מתקרב לנקודת ההכרעה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
עם התקדמות השיחות נשאלת גם השאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יסכים לעסקה חרף האיומים של שותפיו מימין, השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', לפרק את הממשלה. גורם שבקיא במשא ומתן אמר הערב ש"רגע האמת" של נתניהו מתקרב: "הוא מתקרב בצעדי ענק לרגעי הכרעה - או הצלת חיי החטופים או ההישרדות הפוליטית". השבוע, יצוין, דיווח נדב איל כי לפי שני בכירים בקואליציה המקורבים לראש הממשלה - הוא מוכן להגיע לעסקה גם במחיר פירוק הקואליציה.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה