תיעוד התרגילים המשותפים
(צילום: דובר צה"ל)

צה"ל וצבא ארה"ב סיימו היום (רביעי) סדרת תרגילים משותפת, בהשתתפות חיל האוויר הישראלי והאמריקני. דובר צה"ל מסר כי התרגילים "היוו חלק מרכזי משיתוף הפעולה האסטרטגי ההולך וגובר בין הצבאות למול האתגרים המשותפים במזרח התיכון, ואיראן בראשם".
לפי צה"ל, התרגילים החלו אתמול בטיסות משותפות של רביעיית מטוסי "אדיר" מסוג F-35i, שליוו רביעיית מטוסי קרב אמריקנים מסוג F-15 בשמי הארץ. בתוך כך, היום ביצעו הכוחות תדלוק אווירי באמצעות מתדלק אמריקני כבד מסוג KC-135, שתדלק כמה מטוסי קרב מסוג F-16i. בנוסף, חיל האוויר הישראלי תרגל מתווה לפעילות וטיסות ארוכות טווח.
4 צפייה בגלריה
התרגיל
התרגיל
התרגילים המשותפים
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
התרגיל
התרגיל
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
התרגיל
התרגיל
(צילום: דובר צה"ל)
עוד מסר דובר צה"ל כי "במסגרת התרגול ביצע אגף המודיעין תרגיל רחב היקף שדימה מערכה מול 'מדינות מעגל שלישי', ובחן את יכולות האיסוף, המחקר, 'ייצור' המטרות והנגשת המודיעין לכוחות המבצעיים".
בתיעוד התרגילים שפרסם צה"ל ניתן לשמוע את הכוחות הישראליים מברכים את החיל האוויר האמריקני: "ברוך הבא לישראל, תודה לכם על ההיענות. אנו מצפים להמשך שיתוף הפעולה". הכוחות האמריקניים השיבו: "תודה על קבלת הפנים החמה".
בתוך כך, ראש הממשלה יאיר לפיד ביקר היום במסגרת התרגיל במוצב השליטה התת קרקעי של חיל האוויר. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר האלוף תומר בר הציגו ללפיד את המתארים השונים, וכן דנו בסוגיות מבצעיות ובראשן כאמור המענה מול האיום האיראני. בנוסף, הוצג לראש הממשלה המתווה לפעילות וטיסות ארוכות טווח מול "מדינות מעגל שלישי" שבחן, כפי שצוין, את יכולות איסוף המודיעין והתקיפה של צה"ל.
לפיד אמר בתום הביקור כי "שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ארה"ב ומדינות נוספות מעצים את יכולות צה"ל מול האתגרים במזרח התיכון, ובראשם איראן. יש לנו שותפים בשמיים ובקרקע, אבל יש לנו גם את הזכות לפעול כפי הבנתנו ולהגן על מדינת ישראל".
התרגילים המשותפים נערכו כשברקע הדיווח של התקשורת הממלכתית באיראן לפני כשבוע כי טהרן החלה להעשיר אורניום לרמה של 60% במתקן התת-קרקעי בפורדו. המהלך נעשה כתגובה להחלטה שהתקבלה לפני כשבועיים נגד איראן במועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כיוון שלא סיפקה תשובות מהימנות בנוגע לשרידי האורניום שהתגלו באתרי גרעין לא-מוכרזים אצלה.
התגובה האיראנית עשויה להיתפס במערב כהסלמה נוספת מצד טהרן, שאמנם מעשירה אורניום לרמה גבוהה של 60% כבר יותר משנה, אבל טרם עשתה זאת באתר שבנוי בתוך צלע הר על מנת להגן עליו מפני אפשרות של הפצצה מהאוויר. לפי הדיווחים באיראן, טהרן החליטה גם להקים מצבורי צנטריפוגות חדשים באתר התת-קרקעי.
4 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
המתקן התת-קרקעי בנתנז והצנטריפוגות שמשמשות להעשרת אורניום
(צילום: EPA)
המהלך מגיע כאמור בתגובה להחלטה שקיבלה נגדה מועצת הנגידים של סבא"א, שבה חברים נציגים מ-35 מדינות, ושלפני כשבועיים הורתה לאיראן לשתף פעולה "בדחיפות" עם החקירות שמנהלת הסוכנות בנוגע לאותם שרידי אורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין לא-מוכרזים. הייתה זו ההחלטה השנייה נגד איראן במועצת הנגידים של סבא"א בשנה האחרונה, וגם אחרי ההחלטה הקודמת בחודש יוני איראן הגיבה בהסלמה חמורה, שכללה ניתוק מצלמות שהתקינו פקחי הסוכנות באתרי הגרעין שלה. איראן טענה כי שתי ההחלטות שהתקבלו נגדה בסבא"א היו "מוטות פוליטית".
שיתוף הפעולה בין צה"ל לחיל האוויר האמריקני מתרחש כשברקע נראה שהסיכויים לפריצת דרך בשיחות הגרעין רק הולכים ומתרחקים: איראן וארה"ב, נזכיר, פתחו במשא ומתן לא-ישיר על החייאת הסכם הגרעין כבר באמצע 2021, ומוקדם יותר השנה נראה היה שהן על סף חתימה לחידושו, אבל בקיץ השיחות נקלעו למבוי סתום בעקבות שלל דרישות שהציבו האיראנים - כגון סגירת אותן חקירות של סבא"א בנוגע למקור שרידי האורניום שהתגלו בשטחה. לצד המבוי הסתום הזה היחסים בין טהרן למערב רק הלכו והידרדרו בשבועות האחרונים, בעקבות הסיוע שהיא מעניקה כעת לרוסיה במלחמתה באוקראינה ובשל הדיכוי האלים של המפגינים ב"מחאת החיג'אב".