חיסוליהם של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן והמפקד הצבאי הבכיר בחיזבאללה פואד שוכר בדאחייה של ביירות הביאו לדאגה עמוקה בארה"ב, ולקריאות להרגיע את המצב במזרח התיכון. ב"וושינגטון פוסט" צוטט היום (חמישי) גורם בפנטגון שאמר כי האמריקנים כבר קיבצו לפחות 12 ספינות מלחמה באזור. הן כוללות את נושאת המטוסים USS תאודור רוזוולט, צוותי לוחמה אמפיבית ויותר מ-4,000 אנשי מארינס ומלחים.
לפי הדיווח בארה"ב, משחתות נמצאות הן במפרץ הפרסי והן במזרח הים התיכון. ארה"ב, כך דווח, העבירה את ספינות המלחמה שלה מאזור הים האדום - שם היא מנהלת מאבק בחות'ים בתימן, שמשגרים לעיתים קרובות טילים וכטב"מים, גם לעבר ישראל, ותוקפים ספינות סחר.
3 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט בדרום קוריאה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט בדרום קוריאה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט
( צילום: SONG Kyung-Seok / POOL / AFP)
הלווייתו של הנייה בטהרן. מחר - בדוחה

בינתיים, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר היום כי "כל הצדדים" צריכים להפסיק לנקוט פעולות של הסלמה - מסר שפורש ככזה שכוון לישראל, אחרי חיסול פואד שוכר בביירות וחיסול הנייה שיוחס לה בטהרן. מזכיר המדינה נשאל אם ארה"ב נתנה לישראל "צ'ק פתוח" לביצוע פעולות במזרח התיכון, והשיב כי "כרגע, הנתיב שבו נמצא האזור הוא יותר סכסוכים, יותר אלימות, יותר סבל, יותר חוסר ביטחון. זה חיוני שנשבור את המעגל הזה, וזה מתחיל בהפסקת אש (ברצועת עזה)".
בלינקן, ששוהה במונגוליה, אמר לכתבים שם כי כדי להגיע לאותה הפסקת אש, "הצדדים צריכים קודם כל להפסיק לנקוט פעולות הסלמה. זה גם מחייב אותם לחפש סיבות להגיע להסכמה - ולא לחפש סיבות לעכב אותה או להגיד 'לא' להסכם". דברי בלינקן מגיעים על רקע החלטתו של ראש הממשלה נתניהו להוסיף שני סעיפים להצעה, והכחשתו. ישראל העבירה לבסוף ניסוח עמום סביב בדיקת החמושים שיחזרו לצפון הרצועה. נתניהו, נזכיר, טען שחמאס עצמו הוסיף 29 סעיפים חדשים.
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
מזכיר המדינה בלינקן. ניסיון לרסן
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
3 צפייה בגלריה
פואד שוכר
פואד שוכר
פואד שוכר. נסראללה ינאם על מותו
ביממה האחרונה ניהל בלינקן שיחות טלפון עם מנהיגים ברחבי המזרח התיכון כדי לנסות להציל את מאמצי הפסקת האש, ולרסן את התגובה הצפויה מאיראן ומחיזבאללה לחיסולים.
הבוקר פרסם נדב איל כי ישראל העבירה מסר דרך גורמים מערביים ואזוריים לחיזבאללה אחרי ההתנקשות האחרונה: צבא מול צבא. אם יפגעו באזרחים בישראל, או יכוונו עליהם מסיבית - לפי המסר הישראלי, זו מלחמה. המסר מירושלים היה שישראל מכוונת לא לתשתיות שתומכות בלחימה אלא ללוחמים, ולכן כדאי שיעשו את אותו הדבר.
שוכר, שחוסל שלשום בתקיפה ישראלית בדאחייה, ייקבר היום בתום הלוויה שתיערך לו במעוז של חיזבאללה. מנהיג הארגון חסן נסראללה ינאם בטקס סביב השעה 17:00, כנראה מהבונקר. להנייה, שחוסל בטהרן בתקיפה המיוחסת לישראל, נערך היום טקס הלוויה בבירה האיראנית - בהשתתפות המנהיג העליון חמינאי ובכירי המשטר. משם אמורה גופתו לעבור לדוחא בקטאר, שם ייקבר מחר.

נקמה סמלית?

בלילה דווח ב"פייננשל טיימס" כי דיפלומטים בארה"ב ובאיחוד האירופי מקיימים שיחות "דחופות" במזרח התיכון בניסיון למנוע מלחמה כוללת באזור, בעקבות החיסולים של הנייה בטהרן ושל פואד שוכר בביירות. אנריקה מורה, מבכירי הדיפלומטים באיחוד, שוחח עם נציגים בטהרן, וברט מקגורק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, דן עם גורמים בסעודיה. לפי הדיווח, השיחות מתמקדות בניסיון לשכנע את איראן לנקוט פעולה "סמלית" בתגובה לחיסול בשטחה.
את ההוראה לתקוף ישירות את ישראל, כך לפי הדיווח ב"טיימס", נתן חמינאי במפגש חירום של המועצה לביטחון לאומי שנערך אתמול בבוקר, אחרי החיסול. בעיתון ציינו כי לא ברור אם כמו אחרי החיסול של הבכיר האיראני מוחמד רזה זאהדי בדמשק באפריל, תבחר איראן לפתוח במתקפה נרחבת על ישראל, אך קצינים איראנים שוקלים בכל זאת מתקפה משולבת, שתכלול שיגור טילים וכטב"מים ליעדים צבאיים בקרבת תל אביב או חיפה. לדברי הגורמים, יהיה ניסיון להימנע מפגיעה במטרות אזרחיות.
בין האפשרויות שנשקלות, כך אמרו הגורמים האיראנים ל"טיימס": מתקפה מתואמת עם שליחיה של איראן בסוריה, בתימן ובעיראק. כך היה גם בפעם הקודמת באפריל - ואז רובם המוחלט של הטילים והכטב"מים יורטו בהצלחה על ידי ישראל, בסיוען של ארה"ב ובעלות ברית אזוריות. עוד אמרו הגורמים כי חמינאי הורה לצבא האיראני ולמשמרות המהפכה להכין תוכניות הן עבור מתקפה והן עבור הגנה - למקרה שבו תפרוץ מלחמה וישראל או ארה"ב יתקפו באיראן.