אלה עבירות שרובן נעשות בבית, במקום שאמור להיות הכי בטוח. לרובן אין עדים. זה גם חלק מהסיבה שמדובר בתיקים מורכבים וקשים להוכחה. אבל העובדות ברורות: מרבית התיקים שנפתחים מדי שנה בגין עבירות של אלימות במשפחה - נסגרים. רק חלק קטן מהתיקים - אלפים בודדים מתוך עשרות אלפים - מגיעים לכדי החלטה שיפוטית.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
"תחת תנאי העבודה והשכר מתקשים במשטרה לגייס שוטרים", הסבירה מירה מינס, מנכ"לית ויצו. לדבריה, "המחסור בכוח אדם גרם לכך שהמשטרה קיצרה את הכשרות השוטרים. תיקים נסגרים מחוסר עניין לציבור, וקיימת אי-היענות בזמן לתלונות הנשים. במקביל, אנחנו רואים לא פעם הבעת חוסר אמון בתלונות הנשים. כל זה מביא אותן להימנע מפניות למשטרה".
האחוז הגדול ביותר של סגירת תיקים של אלימות במשפחה נובע בגלל חוסר ראיות. אחת הסיבות לכך היא שבמקרים רבים המשטרה מסתפקת במה שנאמר במעמד הגשת התלונה. "העובדה שמעל 75 אחוז מהתלונות נסגרות ללא הגשת כתב אישום מעידה בצורה ברורה שהטיפול המשטרתי לקוי", אומרת עו"ד קרן הורוביץ, מנכ"לית מרכז רקמן.
לפי הורוביץ, "ייתכן שהבעיה באיסוף הראיות, ואולי בהתייחסות מלכתחילה כמשהו שאינו מעניינה של המשטרה. התוצאה היא שלא רק הפוגע אינו מורתע מלהמשיך בפגיעה, אלא שגם המתלוננת מקבלת מסר שהמערכת לא מאמינה לה ומתעלמת ממצוקתה. כמובן שיש לכך השלכות גם ליכולת שלה להגן על ילדיה, ובכלל זה להגן עליהם מהנזק שיוצרת החשיפה לאלימות ביתית מתמשכת".
בחלק מהמקרים, הנשים המאוימות הן אלה שמוצאות את עצמן במעצר. צעירה בת 22 מהדרום נעצרה בחשד לתקיפה הגורמת חבלה של ממש ואיומים, לאחר שהאקס שלה פרץ בכוח לבית שלה כשהייתה בדייט עם גבר אחר, והחל לתקוף אותה. היא, בתגובה, התגוננה ותקפה אותו בחזרה. במשטרה הביאו אותה להארכת מעצר בבית משפט השלום באשקלון, שם אמר נציג המשטרה כי מדובר ב"תקיפה הדדית".
עו"ד זאב פלסבורג מהסנגוריה הציבורית התקשה להבין מדוע המשטרה עצרה צעירה ללא כל עבר פלילי, לאחר שבן זוגה תקף אותה. "מגיע האקס שלה, פורץ את הדלת, נותן לה מכות, גורם לה לחבלות, היא מתגוננת - ועוצרים אותה", אמר בדיון הארכת מעצרה. השופטת טלמור פרס רמזה למשטרה שכדאי לה "לרדת מהעץ".
לאחר התייעצות עם החוקרים, אמר נציג המשטרה שהם מסכימים לשחררה, בהרחקה ממקום מגוריו של האקס. במקרה אחר, תושבת הדרום התלוננה במשטרה כי בן זוגה תקף אותה, והיא התגוננה מפניו. המשטרה שחררה אותו - ועצרה אותה. ולאחר מכן ביקשה המשטרה להרחיק אותה מביתה, שעה שבן הזוג נשאר לבדו בבית שלה.
אנה (שם בדוי), בת 49 מאילת, דיווחה למוקד 100 כי בן זוגה תקף אותה. היא סיפרה לשוטרים כי אחרי התקיפה זרקה לעברו בקבוק זכוכית שהתנפץ, והוא נזקק לטיפול רפואי. השוטרים עיכבו את שניהם לחקירה, אך בתחנת המשטרה בן הזוג שוחרר. אנה נעצרה בחשד לפציעת בן הזוג והיזק לרכוש, והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרה.
בדיון הארכת מעצרה שאל עו"ד קובי קיסוס מהסנגוריה הציבורית מדוע לא בוצע עימות. "מה שיכולנו עשינו", ענה נציג המשטרה, שהוסיף: "היו עוד אירועים שחיכו. הפתרון הוא לגייס עוד 68 אלף שוטרים". השופטת ליאורה אדלשטיין הורתה להאריך את מעצרה כדי לאפשר למשטרה לבצע עימות. לאחר מכן, קצין משטרה שחרר את אנה, אך הורה להרחיק אותה מביתה, שעליו רק היא משלמת שכירות.
עו"ד קיסוס הגיש ערר על החלטת ההרחקה. "עכשיו היא מסתובבת ברחוב והוא, התוקף, נותר בבית", אמר. "שוחחתי עם המתלוננת, והיא אמרה שבפעם הבאה שדבר כזה יקרה היא תחשוב פעמיים לפני שתתקשר למשטרה". עו"ד אלכסי גלפגט, מנהל מחלקת המעצרים בסנגוריה הציבורית, ציין כי "נשים שסובלות מאלימות מצד בני זוגן אמורות לקבל סיוע מרבי מהמשטרה ומהמדינה, ובוודאי שלא ניתן להעלות על הדעת שימצאו את עצמן במעצר".
המשטרה מסרה: "אשר לתחנת שדרות - מיד עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה, שבמהלכה הועלו טענות הדדיות לתקיפה. כמו כן, במהלך ביצוע אחת מפעולות החקירה תקפה החשודה את הגבר לעיני השוטרים. במכלול הנסיבות הוחלט על מעצרה. אשר למרחב אילת, מיד עם קבלת הדיווח, שוטרים הגיעו למקום והבחינו בבני זוג הנמצאים בגילופין, כאשר בן הזוג חבול בפניו. בתום חקירת שני הצדדים, ובהתאם לממצאי החקירה, הוחלט על שחרורה של החשודה בתנאים מגבילים".