מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים מביעה התנגדות להצעת החוק של יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) ל"הוצאת הטרור מהאקדמיה" שצפויה לעלות היום (ראשון) לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. "דווקא בין כותלי האקדמיה יש לאפשר חופש ביטוי רחב במיוחד", מציינת מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים בחוות הדעת שלה על החוק. ח"כ כץ הגיב: "הזוי ומביש".
הפגנת סטודנטים נגד מרצה באוניברסיטה העברית
(צילום: גיל יוחנן)

הצעת החוק קובעת כי מרצה או איש סגל אשר יסית או יתמוך בטרור יפוטר על-ידי מנהל המוסד האקדמי. עוד מוצע כי פיטורים אלו לא יזכו את המפוטר בפיצויי פיטורים וכי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) תהיה רשאית לשלול מתקציבי מוסד נתמך אשר יפר את הוראות החוק, וכן תהיה רשאית לנקוט אמצעי אכיפה אחרים.
יו"ר הקואליציה כץ הגיש את הצעת החוק בתחילת החודש בשיתוף התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. בהודעה משותפת של כץ ונציגי הסטודנטים הוסבר כי הצעת החוק הוגשה בעקבות אמירות מסיתות מצד מרצים באקדמיה, שהתגברו לטענתם מאז טבח 7 באוקטובר ולעיתים מקבלות גיבוי מהמוסדות עצמם.
ועד ראשי אוניברסיטאות המחקר (ור"ה) פנה לפני שבועיים ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בבקשה שתעצור את החוק שאותו כינו "חוק ההשתקה וההסתה". ראשי האוניברסיטאות ציינו: "מדובר בהצעה בעלת אופי מקארתיסטי המהווה חלק ממסע שיסוי והסתה כנגד המוסדות להשכלה והחברים בהם, המעודדת תופעות של הלשנה כנגד חברי סגל, פוגעת קשות בזכויותיהם כעובדים וכבני אדם, וחותרת תחת עקרונות היסוד שעליהם מושתתת המערכת האקדמית בחברה דמוקרטית".
1 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
ח"כ כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
בחוות הדעת של מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים נכתב: ״דווקא בין כותלי האקדמיה יש לאפשר חופש ביטוי רחב במיוחד, שכן בלב העיסוק של האקדמיה הוא ביטוי של רעיונות, הצגת ביקורת ופיתוח מחשבתי. יצירת אפקט מצנן בין כותלי האקדמיה מעצימה את הפגיעה בחופש הביטוי ופוגעת אף בחופש האקדמי, ולכן אין כל הצדקה לקבוע דווקא באקדמיה רף מחמיר לפיטורין בגין התבטאויות. מוצע להתנגד להצעת החוק, היא אינה עומדת באמות מידה חוקתיות".
גורמים משפטיים מדגישים שמהיום הראשון לפריצת המלחמה ניהלה מערכת התביעה מלחמה נגד הסתה. לדבריהם, בהתאם לכך הוגשו כתבי אישום רבים והושגו הרשעות נגד מסיתים. במערכת המשפטית ציינו כי הצעת החוק הזו היא קיצונית בשל שלילת העסקה ושלילת תקציבים מאוניברסיטאות בלי בירור ובלי חקירה.
יו"ר הקואליציה כץ אמר בתגובה: "הזוי ומביש. לא ייאמן שבזמן שחיילינו נלחמים בטרור, הייעוץ המשפטי לממשלה נותן רוח גבית להסתה לטרור באקדמיה וקורא לזה חופש ביטוי. הצעת החוק הזו חתומה על-ידי חברי קואליציה ואופוזיציה והיא תעבור, לא ניתן יד להסתה לטרור".
בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית אמרו: "אנו מצרים על חוות הדעת של הייעוץ המשפטי שמוכיחה שוב כי יש לשים גבולות ברורים בין חופש ביטוי להסתה לטרור, גבולות שהצעת החוק שאנו מקדמים בשיתוף פעולה עם הקואליציה והאופוזיציה באה להגדיר. אנו מאמינים כי חופש הביטוי הוא ערך עליון אולם לחופש הביטוי יש גבולות, הסתה היא דבר פסול, תמיכה בטרור במלחמה היא דבר אסור בתכלית ונמשיך לפעול כדי להוקיע את תומכי הטרור מהאקדמיה".
השתתפו בהכנת הכתבה: