(צילום: סטס קופולו)

הרב אביגדור חיות, שניצל בעצמו באסון מירון ושכל את בנו ידידיה, התייחס למכתבי האזהרה שנשלחו אמש לעדים בוועדת החקירה ואמר כי הוא "שמח מכך". בריאיון לאולפן ynet הבוקר (רביעי) הסביר הרב חיות כי "כבר מתוך השבעה דרשנו את ועדת החקירה, למרות שזה צרם לרבים. אני שמח לראות שזה חי וקיים, אני רוצה שהאסון הבא יימנע".

מכתבי האזהרה של ועדת החקירה - כתבות נוספות

לדבריו, "אני לא מאחל לאף אחד להיות במקום שבו נמצאות 45 המשפחות. אנחנו באמת לא מחפשים אף אחד, אבל אני לא רואה שהבינו מה היו הליקויים". הוא התייחס לאחד מאותם מוזהרים, ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז הצפון במשטרה שהתפטר בחודש שעבר בעקבות האסון: "הוא אדם יקר ומוערך, קם והניח את המפתחות, אבל לא אמר שהוא כשל".
3 צפייה בגלריה
מפגש בין רס"ל רמי עלואן לאביגדור חיות אשר ניצל מהאסון בהר מירון
מפגש בין רס"ל רמי עלואן לאביגדור חיות אשר ניצל מהאסון בהר מירון
אביגדור חיות בשבעה של בנו. "כבר אז דרשנו את ועדת החקירה, למרות שזה צרם"
(צילום: טל שחר)

הרב חיות ציין כי "יש עניין בתיקון הליקויים, בנורמות חדשות, לדעת שהאירועים האלה יכולים להתקיים בבטחה. לצערי הרבה עוד לא נעשה ואני מקווה שזה יהיה השלב הבא".
סיגלית חברוני, שבנה יהונתן יוסף הוא אחד מ-45 ההרוגים באסון, אמרה כי אחרי מכתבי האזהרה "הרגשות מעורבים". היא ציינה: "כבר בתחילת הדרך החלטנו שאנחנו לא מחפשים לתלות אף אחד על עץ. מה שחשוב לנו שהילולה תמשיך ותתקיים כראוי. מצד שני הייתה ציפייה שמי שיש לו חלק באירוע יגיד שהוא מתנצל ונראה איך מתקדמים, אבל זה פשוט לא קרה וזה מה שמרתיח".
3 צפייה בגלריה
סיגלית חברוני
סיגלית חברוני
"אנחנו לא מחפשים לתלות אף אחד על עץ, אבל ציפינו להתנצלות". סיגלית חברוני
(צילום: חיים הורנשטיין)
היא התייחסה באכזבה לטענת הליכוד שמכתבי האזהרה נשלחו ב"עיתוי פוליטי", בשל הבחירות. "בוודאי שאני מאוכזבת. הם לא פעלו להקים ועדת חקירה, כי באמת אולי הם פחדו", אמרה. היא הדגישה כי הביקורת שלה מגיעה על אף שהיא מגדירה עצמה ימנית: "אני הערצתי הרבה אנשים שם, אבל התגובות שלהם בנוגע לוועדת החקירה? ברור שזה היה חייב לצאת עכשיו".
היא ביקרה את הבכירים שהוזהרו - אך עד כה לא לקחו אחריות: "למעט שמעון לביא שהתפטר מיוזמתו, אף אחד לא עשה זאת. לא רק שאף אחד לא עשה זאת, הם ממשיכים ומתקדמים הלאה, כאילו לא קרה כלום. שומעים על דוכן העדים שהם אומרים שהם ישנים בשקט. 45 משפחות לא ישנות בשקט ועוברות תקופות לא פשוטות. לא ייתכן שאנשים שאמורים לתת דוגמה לא לוקחים אחריות ועולם כמנהגו נוהג".

יועצו לשעבר של נתניהו: "אנחנו רוצים שרה"מ יהפוך לקצין בטיחות?"

גלעד כץ, שהיה יועצו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, הדף את הביקורת שהופנתה כלפיו ואמר כי "בוועדת החקירה לא מכירים את נהלי העבודה של ראש ממשלה. הוא לא כמו עוד מנהל, זה עולם אחר לגמרי". הוא טען כי מדי יום מגיעות לראש הממשלה "100 פניות אישיות", ואי-אפשר להפנות את כולן אליו "כי אז הוא לא יעשה שום דבר".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
"רוצים שראש ממשלה יהיה קצין בטיחות ראשי?". נתניהו, אוחנה ושבתאי באזור האסון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

הוא אמר כי אין צורך לדבר על פוליטיקה בסוגיה זו. "אולי הגיע הזמן, אחרי אסון כל כך כבד, לדבר על מהות העניין ולא על המסביב. נדמה לי שכולם רוצים להפיק לקחים מהאירוע", אמר.
הוא עומת עם העובדה שהפניות שהיו בעניין ההילולה במירון לא היו פניות "שוליות", אלא התרעות חמורות וקונקרטיות. "מכיוון שמדובר בחיי אדם הצוות לקח את זה במלוא הרצינות", טען, "פעלנו על פי הנהלים ולא סטינו ימינה או שמאלה. העברנו לגורם הרלוונטי שהוא אחראי על הטיפול. הפנייה הועברה ישירות לשולחן של מזכיר הממשלה. למה מזכיר הממשלה? כי הוא גורם בכיר מאוד במשרד ראש הממשלה. הוא אחראי לתכלל את הקשר מול הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, בהקשר של מירון - מול המשרד לביטחון הפנים, המשטרה ומול הרשויות".
- אז איפה הכשל בשרשרת? "אני מאוד מקווה שאף אחד לא הכשיל בכוונת מכוון. קודם כל צריך להבין שראש הממשלה וממשלת ישראל, גם ב-2011 וגם ב-2016 קיבלו החלטות ממשלה בנוגע להר מירון. ב-2011 קיבלה הממשלה החלטה על הפקעת ההר מכל המאכערים האלה. ב-2016 הייתה עוד החלטת ממשלה באותו הנושא של להקים חברה ממשלתית שתפקיע את ההר. המאכערים ואחרים הגישו בג"ץ, שנכנס לעניין ואמר לעצור הכל. ברגע שבג"ץ עצר הכל, הייתה הקפאת מצב ועכשיו אם אתם שואלים - מי הכשיל? אני אומר שאף אחד לא עשה את זה. יש התנהלות של מדינה תקינה. מי שחושב שראש ממשלה לא פעל כראוי לתיקון הליקויים, אני שואל באמת כאזרח - מה אתם רוצים בעצם שיקרה? שיהיה ראש ממשלה שיהפוך לקצין בטיחות ראשי?".