תיעוד מכלא אווין בטהרן
(מתוך טוויטר)

ערוץ הטלוויזיה "איראן אינטרנשיונל", שמשדר מלונדון ומזוהה עם האופוזיציה ברפובליקה האיסלאמית, דיווח הבוקר (ראשון) כי במהומות בכלא אווין בטהרן שמהווה סמל לדיכוי המשטר האיראני נהרגו ארבעה אסירים. הרשויות באיראן אישרו את הדיווח וציינו כי במהומות נפצעו עוד 61 אסירים. בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דווח כי בזמן המהומות, ניסו כמה מהאסירים לברוח מהכלא. לא ברור אם ניסיון הבריחה הוביל לפרוץ המהומות, או שהתרחש בחסותן.
עוד דווח כי כוחות הביטחון של משטר האייתוללות פתחו באש חיה לעבר האסירים וכי נורו יותר מ-200 כדורים. תיעוד שפורסם הבוקר ברשתות החברתיות חשף את ממדי הנזק בכלא הידוע לשמצה לאחר הצתתו. ערוץ הטלוויזיה האיראנית בערבית "אל עאלם" פרסם גם הוא תיעוד מהכלא. בדיווח של ערוץ האופוזיציה נאמר עוד כי הירי לעבר האסירים בוצע לאחר שהמהומות יצאו משליטה.
5 צפייה בגלריה
בית הכלא אווין שנשרף בטהרן
בית הכלא אווין שנשרף בטהרן
תיעוד מנזקי ההצתה בכלא אווין בטהרן
(מיתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
איראן שריפה כלא אווין ב טהרן מהומות כשברקע מחאת ה חיג'אב
איראן שריפה כלא אווין ב טהרן מהומות כשברקע מחאת ה חיג'אב
(מתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
בית הכלא אווין שנשרף בטהרן
בית הכלא אווין שנשרף בטהרן
(מיתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
בית הכלא אווין שנשרף בטהרן
בית הכלא אווין שנשרף בטהרן
(מיתוך טוויטר)
ב"איראן אינטרנשיונל" בשפה הערבית ציטטו את סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", שדיווחה כי מקור הפיצוצים במהלך המהומות בכלא אווין בשדה מוקשים שאליו נמלטו כמה אסירים. עוד דווח מפי עדי ראייה כי "האש התפשטה בתוך הכלא ובמקרים אחדים מוטטה חלקים מהתקרה".
בסרטונים שפורסמו כבר אמש ברשתות החברתיות נראית שריפה גדולה בכלא ונשמעים קולות ירי. סוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א דיווחה כי במהלך המהומות פרצו עימותים בין אסירים לסוהרים. עוד דווח כי האסירים הציתו מחסן שבו אוחסנו מדים.
ארגון "המרכז לזכויות אדם באיראן", שמושבו בארה"ב ומקבל דיווחים מתוך איראן, דיווח כי האירוע שהתחולל בכלא הוא "עימות מזוין", אך לא ברורה אמינות הדברים. עד ראייה סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס במהלך המהומה שכבישים המובילים לכלא אווין נסגרו לתנועה: "יש כאן הרבה אמבולנסים, ועדיין שומעים יריות".
עד ראייה אחר סיפר כי משפחותיהם של אסירים המוחזקים במתקן התאספו מול שער הכניסה אליו: "אני רואה אש ועשן, הרבה כוחות מיוחדים". בסרטון שהופץ ברשת נראו גם אנשי כוחות מיוחדים רכובים על אופנועים עושים את דרכם לכלא. עד נוסף אמר כי במהלך המהומה נשמעו תושבים קוראים "מוות לחמינאי" מחלונות הבתים הסמוכים, כשכוונתם למנהיג העליון של איראן.
תיעוד מהשריפה בכלא אווין בטהרן

בכלא אווין מוחזקים הן עצירים "רגילים" והן עצירים המואשמים בעבירות ביטחון, בהם איראנים בעלי אזרחות כפולה. איראן נוהגת לעתים קרובות להאשים איראנים כאלה בריגול, ואז לסחוט ויתורים ושחרורי אסירים מהמערב בתמורה להחזרתם.
רק ביום רביעי האחרון הוחזר לכלא אווין האזרח האמריקני-איראני סיאמק נמאזי, שעצור באיראן כבר שבע שנים בגין ריגול אף שוושינגטון טוענת כי להאשמות הללו אין שחר. הוא הוחזר לשם אחרי שזכה לחופשה קצרה. משרד המשפטים האיראני טען הלילה כי המהומה שהתחוללה בכלא החלה מקטטה במעורבות אסירים שהורשעו בעבירות כלכליות ובגניבה, ולא בעבירות ביטחוניות.
5 צפייה בגלריה
שריפה בכלא אווין שבטהרן, אירן, כשברקע מחאת החיג'אב.
שריפה בכלא אווין שבטהרן, אירן, כשברקע מחאת החיג'אב.
שריפה בכלא על רקע "מחאת החיג'אב"
אף שבדבריו ניסה המשטר האיראני להמעיט בערך העימותים, קשה להתעלם מהעובדה שהם מתחוללים בשעה שאת איראן מטלטלת מחאה עממית – אחת הגדולות ביותר נגד משטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979. במיוחד אמורים הדברים בהתחשב בכך שבכלא מוחזקים מתנגדי משטר רבים, שכבר שנים מדווח כי הם סובלים מעינויים והתעללויות. בשנה שעברה אף הדליפו האקרים סרטונים ממצלמות האבטחה של הכלא, שבהם תועד היחס האלים כלפי האסירים בו.
המחאה באיראן, שזכתה לכינוי "מהומות החיג'אב", פרצה לפני קרוב לחודש, בעקבות מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני. אמיני בת ה-22 נעצרה על-ידי משטרת המוסר כשבאה לביקור עם בני משפחתה בטהרן, ועדי ראייה סיפרו שהשוטרים הכניסו אותה בכוח לניידת בטענה שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה, החיג'אב. במהלך המעצר קרסה אמיני ושקעה בתרדמת, ואחרי שלושה ימים היא מתה בבית החולים. משפחתה טוענת שהוכתה ושעל גופתה נראו חבלות, ואילו המשטר טוען כי סבלה ממחלות רקע וכי לא ספגה אלימות כלשהי.