התקיפות האוויריות הלילה (בין ראשון לשני) בסוריה, שמיוחסות לחיל האוויר הישראלי, קשורות כנראה בהיערכות של צה"ל לאפשרות של מערכה עצימה בלבנון. התקיפות הללו, שהחלו קצת אחרי השעה 23:00 אמש ונמשכו בארבעה גלים עד אחרי 02:00 בלילה, היו חריגות על-פי כל קנה מידה, גם במשך התקיפה וגם במספר הרב של היעדים בפריסה גיאוגרפית גדולה במרכז סוריה סביב הערים חומס, חמאה ומסייף.
תיעוד מהתקיפות בסוריה הלילה

אבל מה שחריג במיוחד הוא שבתקיפה הזו נהרגו לפי דיווחי סוכנות הידיעות הסורית 18 בני אדם ונפצעו עוד עשרות, בהם כמה באורח קשה. בדרך כלל התקיפות המיוחסות לישראל מתבצעות בלילה, ונטען על-פי פרסומים זרים שהעיתוי נבחר כדי לא לגרום לאבידות בנפש בסוריה כיוון שהמתקנים ריקים. לישראל ככל הנראה יש עניין לא לאתגר את המשטר הסורי בראשותו של הנשיא בשאר אסד, שלעת עתה נמנע מתגובה על התקיפות המיוחסות לישראל, שפוגעות בדרך כלל במתקנים שקשורים לפעילות משמרות המהפכה האיראניים, או המיליציות הפועלות מטעמן, מתוך שטח סוריה, כולל פעילות של חיזבאללה בשטח הסורי.
זהות ההרוגים והפצועים בתקיפות הלילה לא ידוע, וייתכן שרובם הם זרים, אולי אפילו איראנים ואנשי חיזבאללה, אבל לפחות חלקם הם אזרחים וחיילים סורים. אם אכן חיל האוויר הישראלי הוא שתקף, סביר להניח שהדבר נעשה על סמך מידע מודיעיני שגם הביא בחשבון שצריך להימנע מפגיעה באזרחים סורים עד כמה שאפשר. העובדה שהייתה פגיעה כזו מעידה שכנראה התקיפה, שכבר מזמן לא בוצעה כמוה, הייתה צורך דחוף מבחינת מי שתקף.

פגיעה ב"תעשיית ההייטק" הצבאית של סוריה ואיראן

עיקר התקיפה התמקד במתקן המחקר והתעשייה הצבאיים הסוריים המכונה CERS (השם הסורי הרשמי הוא "המרכז למחקרים מדעיים"), אבל מדובר למעשה ב"תעשיית ההייטק" הצבאית של סוריה, לה יש סניפים בכל רחבי המדינה. ליד העיירה מסייף שבמרכז-מערב סוריה נמצא אחד המתקנים העיקריים של CERS, שלאורך שנים, כך מציין מרכז "עלמא" שחוקר את חיזבאללה בלבנון, היה אחראי לפיתוח וייצור צבאי של אמצעי לחימה מתקדמים - דוגמת טילים בליסטיים קצרי טווח אך מדויקים מדגם "פתח 110" שמשמשים את חיזבאללה. "זה לב פרויקט דיוק הטילים של שיתוף הפעולה האיראני-סורי ושל חיזבאללה", מסר מרכז "עלמא".
3 צפייה בגלריה
תיעוד ערבי מהתקיפות בסוריה
תיעוד ערבי מהתקיפות בסוריה
אש אחרי התקיפות בסוריה, הלילה
הסיפור המלא שנוגע למתקן לייצור טילים ואפילו נשק כימי במסייף הוא "תחרות הלמידה" והמלחמה החשאית שמתנהלת בין איראן לישראל מאז 2014. בתמצית, איראן מנסה לצייד את חיזבאללה ואת המיליציות השיעיות הפועלות בשמה מסוריה בטילים מדויקים ובמערכות הגנה אווירית. האחראית על כך היא יחידה של משמרות המהפכה ויחידה 4400 של חיזבאללה, שמנסות להעביר את אמצעי הלחימה האלה מאיראן ללבנון בכל דרך אפשרית.
ישראל מסכלת את ההעברות האלה באמצעות מה שמכונה "מב"ם" (המערכה שבין המלחמות). למב"ם היו הצלחות והיו כישלונות, אבל לדברי תא"ל ע.ל, שהיה עד לפני כחודש ראש מחלקת התקפה בחיל האוויר, ישראל הצליחה לאחרונה ב-2024 לפגוע בהברחות הטילים המדויקים, מערכות ההגנה האווירית ורכיבי ייצור הטילים המדויקים שאיראן ניסתה להעביר באמצעות מטוסי מטען אזרחיים לנמלי תעופה בסוריה. אבל משמרות המהפכה האיראניים נחושים עתה יותר מתמיד לספק טילים מדויקים ומערכות הגנה אווירית לחיזבאללה, ולכן ממקדים את מאמציהם בעיקר בהברחות על הקרקע.
3 צפייה בגלריה
מימין קאסם סולימאני מפקד כוח קודס חסן נסראללה עלי חמינאי איראן חיזבאללה
מימין קאסם סולימאני מפקד כוח קודס חסן נסראללה עלי חמינאי איראן חיזבאללה
נסראללה וחמינאי. איראן מתמקדת בהברחות על הקרקע לסוריה - ומשם לחיזבאללה בלבנון
לפי פרסומים זרים, ישראל וגם ארה"ב פוגעות במטענים שעוברים במסדרון ההברחה היבשתי, שעובר מאיראן דרך עיראק לתוך סוריה ומשם ללבנון, אבל נראה שהיכולת לסכל כליל את כל מה שמוברח בנתיבים היבשתיים מאיראן לסוריה היא מוגבלת. בנוסף לכך, לא כל מה שמגיע מאיראן לסוריה עובר ללבנון. האיראנים פיתחו שיטה שבה למעשה הם מייצרים עבור חיזבאללה את הטילים המדויקים ואמצעי לחימה אחרים במפעלי CERS בסוריה, שהמפעל במסייף הוא אחד העיקריים שבהם. את הטילים האלה הם גם מאחסנים באתרים שונים מסביב למסייף, סביב הערים חומס וחמה, שבהן עובר הנתיב הקצר מאיראן דרך עיראק לתוך סוריה. הם נמצאים ממש קרוב לגבול לבנון, כך שחיזבאללה מאחסן למעשה חלק ניכר מהטילים והרקטות המדויקים שלו לטווחים ארוכים ובינוניים, וגם את הכטב"מים המתוחכמים שלו, בשטח סוריה - כשהם מוכנים להעברה לשטח בקעת הלבנון לשימוש חיזבאללה, או שארגון הטרור השיעי מתכוון בזמן מלחמה לשגר אותם ישירות בעזרת מומחי משמרות המהפכה האיראניים משטח סוריה.

התקיפה בעיר שבה פועל הצי הרוסי

נשיא סוריה אסד, נציין, הביע כמה פעמים את התנגדותו לכך שמשמרות המהפכה יהפכו את ארצו למחסן הנשק העורפי ולמפעל הנשק העורפי של חיזבאללה והמיליציות השיעיות שחונות בסוריה. אסד יודע שמלחמת האזרחים בסוריה עדיין לא דעכה לגמרי, וכי הוא לא שולט בחלקים נרחבים של ארצו, ולכן הוא משתדל להימנע מעימות עם ישראל שעלול להביא לנפילת משטרו. זו כנראה הסיבה שהוא דרש מהאיראנים להפסיק את משלוחי הנשק דרך האוויר לנמלי התעופה שלו, שמותקפים כל אימת שנוחת שם מטען נשק איראני, אבל קצרה ידו להפסיק כליל את ההברחות דרך היבשה. במשטר הסורי, נציין, יש גם בכירים שמתנגדים לקו הזה של הנשיא אסד, והם מסייעים לאיראנים להמשיך לייצר, לפתח ואולי גם לשגר משטח סוריה כסיוע לחיזבאללה בלבנון.
על רקע זה אפשר כבר להעריך שהתקיפה הנרחבת של כמה וכמה אתרים הלילה באזור חומס, חמה, מסייף ואפילו נמל טרטוס, התבצעה על-ידי גורם שהחליט לסכל את משלוחי הנשק והציוד האיראניים בנקודת הקצה אחרי שהגיעו דרך נתיב ההברחה, במקום לפגוע פגיעות נקודתיות, קטנות ורבות שמחייבות מאמץ אווירי גדול ויקר, כשהמטענים האלה עדיין בדרכם בכבישים המוליכים מעיראק למרכז סוריה. אפשר להבין שמישהו חשב שתקיפת מה שמוברח מאיראן יכולה להתבצע בבת-אחת, אם אתה יודע היכן משמרות המהפכה האיראניים וחיזבאללה מאחסנים ומסתירים אותם בשטח סוריה, כהכנה למערכה הגדולה שעלולה לפרוץ בלבנון בקרוב.
3 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
אסד. משתדל להימנע מעימות עם ישראל שעלול להביא לנפילת משטרו
(צילום: Sputnik/Valeriy Sharifulin/Pool via REUTERS)
ייתכן מאוד שהתקיפה הלילה הייתה אכן מהלומה מונעת שנועדה לשלול ממשמרות המהפכה ומהמיליציות השיעיות בסוריה את האפשרות לחוש לעזרת חיזבאללה אם וכאשר תחול הסלמה בזירה הישראלית-לבנונית.
צריך להזכיר שאמצעי התקשורת הערביים אומרים שהדי התפוצצויות נשמעו גם בעיר טרטוס, שהנמל שלה משמש בסיס שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין חכר לעשרות שנים עבור הצי הרוסי במזרח הים התיכון. לפי מקורות זרים, בדרך כלל ישראל נמנעת מלתקוף סמוך לאוניות הצי הרוסי, אבל סביר בהחלט להניח שדווקא חיזבאללה והאיראנים משתדלים למקם את מחסני האמל"ח שלהם סמוך לטרטוס כדי לזכות בהגנה שמספקת נוכחות הצי הרוסי בסמיכות. על הבעיה הזאת אפשר להתגבר באמצעות שימוש בטילי אוויר-קרקע מדויקים, שמשוגרים ממטוסים הטסים מעל ימי המזרח התיכון בדרך כלל, או מעל שטח לבנון, ומשגרים אותם בכיוונים שאפילו אם תחול בהם תקלה - היא לא תפגע באינטרסים רוסיים. התיאום למניעת התנגשויות בין ישראל לרוסיה בשטח סוריה עובד ללא הפרעה.
המבצע הלילה מדגים שוב יכולות אוויריות, שלפי פרסומים זרים יש לישראל, ושבהם היא משתמשת לאחרונה, בעיקר כדי לכרסם ביכולות של האויבים מצפון לקראת אפשרות של מערכה כוללת.