שעות אחרי שחמאס העביר את תשובתו להצעה לעסקת חטופים והפסקת אש, בישראל מבהירים: ארגון הטרור דחה למעשה את המתווה הישראלי, כפי שהציג אותו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאומו בסוף החודש שעבר.
ראש המוסד דדי ברנע עודכן אמש (יום ג') בפרטי התשובה של חמאס, על ידי ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני, וגורמים המעורים בפרטים הסבירו כי חמאס שינה בתגובה שלו "את כל ההצעה". לדבריהם, "המשמעות היא ברורה - דחייה של הצעת ביידן".
2 צפייה בגלריה
שלט מחאה בדרישה ל עסקה למען ה חטופים כשברקע ניתן לראות את פניו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שנועד עם קרובי חטופים מחוץ לשגרירות ארה"ב ב תל אביב
שלט מחאה בדרישה ל עסקה למען ה חטופים כשברקע ניתן לראות את פניו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שנועד עם קרובי חטופים מחוץ לשגרירות ארה"ב ב תל אביב
שלטים בדרישה לעסקה מונפים במהלך שיחה של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן עם קרובי חטופים, מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב
(צילום: AP Photo/Leo Correa)
גורם ישראלי בכיר הוסיף כי בעוד ביידן הדגיש בנאומו כי על חמאס לקבל את ההצעה כלשונה, ופשוט לחתום על מה שהונח על השולחן, בחמאס הכניסו "שינויים מהותיים" בהצעה - ולפיכך נראה שמדובר בתשובה שלילית.
בחמאס, מנגד, מנסים להציג תמונה שונה. עיזאת א-רישק, חבר הלשכה המדינית של ארגון הטרור, אמר הלילה כי התשובה שהועברה פותחת "נתיב רחב" להשגת הסכם. לדבריו, תגובת הארגון היא "אחראית, רצינית וחיובית".
דברי הגורמים הישראליים מגיעים כאמור שעות אחרי שחמאס, בתום ימים ארוכים של המתנה, העביר את תשובתו למתווכות קטאר ומצרים. כבר בהודעה שפרסם ניתן היה ללמוד שארגון הטרור לא התפשר על דרישתו המרכזית - סיום מוחלט של המלחמה.
בלינקן משוחח עם קרובי חטופים, מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

"התגובה נותנת עדיפות לאינטרס של עמנו הפלסטיני, ולצורך להפסיק לחלוטין את המלחמה המתמשכת נגד רצועת עזה", מסרו חמאס והג'יהאד האיסלאמי בהודעה משותפת. "המשלחת הפלסטינית הביעה את נכונותה להתמודד בחיוב כדי להגיע להסכם שיסיים את המלחמה הזו נגד עמנו, בתחושת אחריות לאומית", נמסר עוד.
בדוחא ובקהיר אישרו בהמשך שקיבלו את התגובה מחמאס ומהג'יהאד האיסלאמי. "מאמצי התיווך של מצרים וקטאר עם ארה"ב נמשכים עד הגעה להסכם. המתווכים ילמדו את התגובה ויתאמו עם הגורמים הנוגעים בדבר בנוגע לצעדים הבאים", מסרו יחדיו משרדי החוץ בקטאר ובמצרים. גם בבית הלבן מסרו כי קיבלו את ההצעה, וכעת לומדים אותה. "זה מועיל שיש לנו תשובה מחמאס", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב, ג'ון קירבי.
לא ברור עדיין מה כוללת בדיוק התשובה, אבל גורם המעורה בפרטים אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי תשובת חמאס כוללת "לוח זמנים חדש" להפסקת אש מוחלטת - ולנסיגה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה, "כולל מרפיח". גם בסוכנות AFP פורסם דיווח דומה, וגורם המעורה בפרטים ציין בפניה כי בתשובה הוכנסו "תיקונים" להצעה.
2 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי ב קטאר עם מסמך התשובה ל הצעה ל עסקת עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי ב קטאר עם מסמך התשובה ל הצעה ל עסקת עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש
ראש הלשכה המדינית של חמאס הנייה ומנהיג הג'יהאד נחאלה עם מסמך התשובה, אותו העבירו לר"מ קטאר
תשובתו השלילית של חמאס מגיעה אחרי שארגון הטרור שיגר דווקא איתותים חיוביים לקהילה הבינלאומית, ובירך על הצעת ההחלטה האמריקנית שאושרה שלשום במועצת הביטחון של האו"ם - הצעה שקראה לחמאס להסכים למתווה שביידן הציג. אלא שהמילה האחרונה שמורה בארגון הטרור למנהיגו ברצועת עזה יחיא סינוואר - שלפי הדיווחים ללא ממהר להגיע לעסקה, מתעקש על סיום מוחלט של המלחמה ומביע שביעות רצון מהלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל.
סוגיית סיום המלחמה, נזכיר, היא נקודת המחלוקת המרכזית שמונעת עסקה - במשא ומתן שנמשך כבר חודשים ארוכים. בעוד בחמאס דורשים מתווה שיבטיח סיום מוחלט של הלחימה ונסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה, נתניהו הבהיר, אחרי שהנשיא ביידן חשף את המתווה הישראלי, כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה בתום השלב הראשון של הפסקת אש זמנית בת שישה שבועות.
לפי המתווה שהציג ביידן, במהלך השלב הראשון שבו ישוחררו חטופים מהקטגוריות ההומניטריות - בהם נשים, קשישים ופצועים - יחל משא ומתן על השלב השני שבו תהיה הפסקת אש מוחלטת, נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה ושחרור כל שאר החטופים. ביידן אמר כי המו"מ על השלב השני יימשך גם אם יגלוש אל מעבר לששת השבועות של השלב הראשון, וכי הפסקת האש הזמנית תימשך כל עוד השיחות נמשכות.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
לפי הנוסח המלא של ההצעה שנחשף השבוע ברשת "אל-ג'זירה", המדינות שיהיו ערבות להסכם - ארה"ב, קטאר ומצרים - "יעשו כל מאמץ" להבטיח שהדיונים הללו יימשכו עד ששני הצדדים יצליחו להגיע להסכם על השלב השני. אולם נתניהו הבהיר כאמור, כשברקע האיום בפירוק הממשלה מצד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה אם תבין שהמו"מ "עקר".
נתניהו גם מצהיר כי לא יסכים לסיום המלחמה בלי השגת יעדיה: חיסול יכולותיו הצבאיות והשלטוניות של חמאס, החזרת החטופים והבטחה שעזה לא תהפוך שוב לאיום על ישראל. אף שבשבוע שעבר נתניהו טען שביידן הציג את ההצעה הישראלית באופן חלקי, בארה"ב הכחישו זאת ואתמול כבר אמר "גורם מדיני" בישראל שהמתווה כן מאפשר לעמוד בשלושת התנאים לסיום המלחמה.
נתניהו למשפחות שכולות: מחויבים לחטופים, אבל קודם לעתיד
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)

חרף חשש בארה"ב מהאפשרות שנתניהו לא יסכים בסופו של דבר לעסקה שישראל עצמה גיבשה, על רקע אותו איום בפירוק הממשלה של בן גביר וסמוטריץ' - שכוחם בקואליציה רק גבר אחרי פרישת בני גנץ - מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר אתמול כי נתניהו התחייב בפניו שאם חמאס יעביר תשובה חיובית, העסקה תוכל לצאת לפועל. כעת, כך נראה, אותה התחייבות כבר לא ממש רלוונטית.
פורסם לראשונה: 23:22, 11.06.24