למרות שאחרי כשנתיים של מאבקים היום (שני) הגיעו לסיומם העיצומים במערכת החינוך, עשרות אלפי תלמידים מחיפה צפונה, יישארו בבתיהם. "זה מתסכל מאוד, יש לכולנו פלשבקים מהקורונה והזום. זה אבסורד ששכבת הגיל שלי לומדת ככה מכיתה ז'", שיתפה יובל דגני, תלמידת כיתה י"א מחיפה. "יש חוסר שגרה וחוסר ודאות שאנחנו מרגישים כבר שנתיים מהעיצומים, ובשנה האחרונה גם עם המצב הביטחוני".
(צילום: ליאור שרון)

עיריית חיפה עדכנה הבוקר כי ביום הראשון ללימודים מרחוק נרשמו 85% התייצבות לשיעורים בזום. בעקבות הערכת מצב במרכז לניהול משברים של העירייה ובהמשך להנחיות פיקוד העורף גם היום לא מתקיימים לימודים בבתי הספר בעיר, כולל בחינוך המיוחד. הלימודים מתקיימים במקום באופן מקוון.
"המנהלים והמורים יצרו קשר עם התלמידים שנעדרו אתמול כדי לברר את סיבת ההיעדרות ולוודא שכלל התלמידים ייקחו חלק פעיל בלימודים", מסרה העירייה. "לצורך כך, ישובצו גם סייעים וסייעות במערך השיעורים למפגשים הכיתתיים כדי לסייע למורים ולתלמידים".
"אני מצפה ומקווה שמשרד החינוך ידע לעשות את ההתאמות וההקלות ומה שיהיה צריך כדי שלא יהיו פערים", אמרה דגני בשיחה עם ynet. "אני לא חושבת שהגיוני וסביר שבגלל המיקום הגיאוגרפי או המצב הביטחוני ייפגעו הלימודים של מישהו, וזו הציפייה בסופו של דבר ממשרד החינוך - להתאים ולעזור בכל דבר. אני מקווה שהמצב יירגע ונוכל לחזור ללמידה בבית הספר, שזה המצב האידיאלי. אי-אפשר להשוות בכלל למידה בזום ללמידה 'פיזית'. אנחנו לגמרי יוצאים מריכוז וזה הגיוני ביחד עם המצב, אנחנו לא ישנים בלילה ומתעוררים בשמונה לזום, זה קשה".
1 צפייה בגלריה
תיכון הריאלי בחיפה שבוגריו נפלו במלחמה
תיכון הריאלי בחיפה שבוגריו נפלו במלחמה
תיכון הריאלי בחיפה. ארכיון
(צילום: שרון צור)
שירה אביטל, תושבת קריית ים, שיתפה בשיחה עם ynet בתחושות המורכבות, כלשונה. "החברות שלי לספסל הלימודים ראו את הנפילה מחלון הבית שלהן. זו סיטואציה מלחיצה, זה לא קרה הרבה מתחילת המלחמה, בעיקר באזור שלנו ובעיקר בעוצמה כזאת. לא פתחנו את יום הלימודים אתמול, היום עברנו ללמידה מקוונת". היא ציינה כי לצערה שכבת הגיל שלה רגילה לשיטת הלימוד הזו בגלל הסגרים בקורונה. "אלה דברים שהורגלנו אליהם. זו לא למידה מיטבית, לא מבחינת החומר ולא מבחינת הקשרים החברתיים. מערכת החינוך תצטרך לשנות הרבה דברים בהתאמה אם המצב הזה יימשך".
אביטל סיפרה כי הפגיעה אתמול בקריות הייתה לא הרחק מביתה. "נכוונו על בשרינו, זה היה ממש קרוב, היה אפשר לראות את העשן. זה מלחיץ ולא פשוט, אני מקווה שאנחנו לא הולכים לעבור דברים שיזעזעו אותנו".
השנים המורכבות שעברו תלמידי התיכונים, משפיעות גם על מצבם החברתי. "המארג החברתי שלי הוא בעיה, אני לא יצאתי לטיול שנתי ולא הייתי בפעילויות עם השכבה שלי", שיתפה דגני. "שנה שעברה עברתי לתיכון חדש, ואני לא מכירה את כולם כי לא היה את הדברים שמעבר. חלק מזה היה בשליטתנו, היו דברים פנימיים, אם אלה העיצומים והשביתות, וחלק מזה היה בגלל המצב הביטחוני. אם אין את האינטראקציה החברתית מאוד קשה לשמור על שפיות, כי זה חלק מלהיות בני נוער. רק להעביר את החומר בזום לא יספיק".
מחוז צפון במשרד החינוך עדכן כי היום בבוקר נפתח חדר מצב מחוזי. לפי משרד החינוך, 97.2% מהלמידה במחוז מתקיימים באופן מקוון. כמו כן, הנחה המחוז, בין היתר,על פתיחת מכלול תקשוב מחוזי ועבודה מול רכזי התקשוב במוסדות החינוך לתמיכה וסיוע בלמידה המקוונת; בקרה ללמידה פיזית מלאה או חלקית ברשויות המקומיות במדרג 1; הערכות לפתיחת שמרטפייה בקריית הממשלה למתן מענים לילדי עובדי המשרד להמשך הרציפות התפקודית. לקראת השעה 18:00 תיערך הערכת מצב לעדכן הנחיות פיקוד העורף.