מפקד מג"ב: "מצדיע ללוחמים שלי, הם פעלו באומץ ובנחישות"
(צילום: דוברות המשטרה)

מפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן התייחס הערב (רביעי) למותה של הנערה הפלסטינית ג'אנה זכארנה בת ה-16 במהלך חילופי אש בג'נין בתחילת השבוע, ולאחר שהתחקיר הראשוני של צה"ל קבע כי ייתכן שהיא נהרגה בשוגג על ידי לוחמי מג"ב - הוא גיבה את חייליו ואמר שהם פעלו באומץ ובנחישות.
"אחרי התחקיר שהוצג לי הבעתי בנחרצות וללא סייג את הגיבוי והתמיכה ללוחמים", אמר כהן בטקס סיום קורס ימ"ס שהתקיים הערב בבית הספר החילי. "אני קובע, על סמך התחקיר שהוצג לי שעות קצרות לאחר האירוע, שהלוחמים שלנו פעלו במוסריות, בערכיות, באומץ ובנחישות והצילו חיי אדם. על כך אני מצדיע להם!".
5 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס ימ"ס
טקס סיום קורס ימ"ס
ג'אנה זכארנה ומפקד מג"ב אמיר כהן
(צילום: דוברות המשטרה)
דודה של ג'אנה זכארנה: "היהודים הרגו אותה"

לדברי כהן, "לחימה בשטח עוין כפי שראינו לאחרונה בגזרת ג'נין מלווה לעיתים בערפל הקרב. בתוך כך, אנחנו מחויבים לקבל החלטות תחת אש ובפרק זמן קצר. משמר הגבול הוא חיל מקצועי שמתחקר לעומק כל אירוע מבצעי, וכך גם בוצע בשיתוף עם צה"ל באירוע האחרון בגזרת ג'נין, שבו פעלו הלוחמים תוך סיכון חיים ממשי. ברוח המונדיאל, אני אומר שלנו אין VAR, אין לנו את היכולת להסתכל דרך המסכים ולהחליט מה נכון או לא נכון".
חילופי האש שבהם נהרגה הנערה הפלסטינית אירעו ביום ראשון בלילה בג'נין, בשעה שכוחות הביטחון ערכו שם מבצע מעצרים של מבוקשים. בכלי תקשורת פלסטיניים דווח כי היא נפגעה כאשר צילמה את הכוחות מאחד הגגות.
צה"ל מסר שלשום כי בתום תחקיר ראשוני של התקרית "קיימת סבירות גבוהה" שאחד מלוחמי מג"ב הרג בשוגג את ג'אנה זכארנה בת ה-16. בצבא מסרו כי ישנו חשד שהנערה סייעה לחמושים שירו לעבר הלוחמים שהגיעו לג'נין כדי לעצור מבוקשים, ותצפתה בקרבת החמושים מאחד הגגות בעיר הפלסטינית - ובשל כך זוהתה בטעות כאחד מהם.
5 צפייה בגלריה
הגג בו נהרגה ג'אנה זכארנה
הגג בו נהרגה ג'אנה זכארנה
גג המבנה שבו נורתה הנערה בג'נין. ההערכה: נפגעה מירי בשוגג של צה"ל
( צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
הגג בו נהרגה ג'אנה זכארנה
הגג בו נהרגה ג'אנה זכארנה
( צילום: AFP)
במג"ב לא אהבו את האופן שבו הזדרז צה"ל לפרסם את ממצאי התחקיר הראשוני, וקצינים בכירים אמרו אתמול כי "זה נמהר וחסר ראיות. איך אפשר לקבוע 'בסבירות גבוהה' שהיא נהרגה מאש כוחותינו?". גם הצלף שלפי צה"ל פגע בנערה אמר למפקדיו בתחקיר שירה רק לעבר דמות אחת שפתחה לעברו באש.
דובר מחלקת המדינה נד פרייס התייחס אתמול בבוקר לתקרית, ואמר כי "זה אירוע טרגי. זה אירוע שובר לב בכל פעם שאתה שומע על אזרח שנהרג במבצעים מסוג זה. אנחנו מבינים שצה"ל מבצע חקירה על מה שקרה. אנחנו מקווים לראות לקיחת אחריות במקרה זה. שמתי לב שראש הממשלה היוצא לפיד הביע את תנחומיו למשפחתה של זכארנה. מותה הטרגי מגיע על רקע ההסלמה באלימות בגדה המערבית".
פרייס הוסיף כי יש "עלייה מדאיגה במקרי מוות ופציעות של פלסטינים וישראלים, לרבות פציעות של ילדים רבים וכעת מותה של נערה פלסטינית. אנחנו שבים ומדגישים את הצורך של כל הצדדים לנקוט בצעדים להפחתת ההסלמה. חיוני שהצדדים עצמם ינקטו פעולה דחופה כדי למנוע אובדן חיים גדול עוד יותר".
5 צפייה בגלריה
חמושים בהלוויתה של ג'אנה זכארנה
חמושים בהלוויתה של ג'אנה זכארנה
חמושים בהלווייתה של ג'אנה בג'נין
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
חמושים בהלוויתה של ג'אנה זכארנה
חמושים בהלוויתה של ג'אנה זכארנה
(צילום: AFP )
במבצע בראשון בערב בג'נין, כוח המסתערבים נכנס רכוב כדי לעצור מבוקשים. הפעולה הזו במחנה הפליטים ארכה פחות משלוש דקות והמבוקש הבכיר נעצר בקלות יחסית, אולם כמו בכל המבצעים האחרונים, בשלב הקיפול נפתחה לעבר הלוחמים אש כבדה ממספר רב של מקורות ירי. הלוחמים השיבו אש.
החילוץ, שפעל לפי התוכנית, נמשך כשעה וכלל התמקמות של שתי חוליות קלעים על שני מבנים. הירי כלפי הלוחמים היה משמעותי וקלע של הימ"ס, מעוטר ומנוסה, זיהה שתי דמויות על גג, אחת מהן חמושה שפתחה באש. מהתחקיר הראשוני עולה כי הקלע ירה מטווח של כ-100 מטרים שמונה קליעים לעבר הדמות, וככל הנראה פגע בשוגג בנערה שניצבה ליד.
הצלף הוא לוחם מנוסה, מקצועי ומעוטר שפגע בנערה שלא בכוונה. בצבא אמרו כי היא כלל לא הייתה אמורה להיות בזירת לחימה שכזו ולצלם את הפעילות. לדברי מקור צבאי, כל צבא אחר היה מסיים תקרית כזו עם עשרה הרוגים לפחות. בצבא ציינו כי ג'נין הפכה לאלימה ולרוויית מטענים ומצלמות, שמתעדות את כניסת הלוחמים ומסייעות למחבלים ללמוד את שיטות הפעולה שלהם ולהגיב במהירות באש כבדה.
"הטענה כי כוחות הביטחון ירו לעבר בלתי מעורבים באופן מכוון הינה מופרכת וחסרת בסיס. כוחות הביטחון ימשיכו לתחקר ולפעול לבירור נסיבות האירוע", נמסר מצה"ל. "צה"ל ומפקדיו מצרים על כל פגיעה בבלתי מעורבים, גם כאלו המצויים בסביבת קרב ובחילופי האש בקרבת המחבלים החמושים. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".