6 צפייה בגלריה
פתחי חאזם בבית החולים
פתחי חאזם בבית החולים
פתחי חאזם בבית החולים, בחודש שעבר
הערוץ הפלסטיני "פלסטין אל-יום" פרסם היום (א') כי משפחתו של פתחי חאזם, אביו של המחבל רעד חאזם שרצח שלושה ישראלים בפיגוע בדיזנגוף בחודש אפריל האחרון, האשימה את ישראל ב"העברת נגיף לא ידוע לגופו". לדבריהם, "מצבו מחמיר ליום ליום, ובדיקות רפואיות מצאו נפיחות בגופו, דלקות והרעלת דם". חאזם, נזכיר, הועבר בחודש שעבר מג'נין לרמאללה בשל בעיה בריאותית, ואושפז בבית החולים לאחר שמצבו תואר כ"קשה".
בציון 58 שנים להקמת תנועת פת"ח ברמאללה, שהתקיים לפני כשבוע וחצי, נאם חאזם כשהוא נראה חולה: "באתי אליכם מבית החולים כדי להשתתף ביציאת המהפכה לאור". עוד אמר חאזם בנאומו כי הוא מקווה "שהפיצול בין חמאס לפת"ח יחלוף. זה פיצול שמקשה על הצרות שלנו. תחזיקו חזק אנשי פלסטין, תאהבו אחד את רעהו".
מצבו של חאזם ממשיך להידרדר בבית החולים, לאחר שבחודש שעבר חלה עלייה פתאומית ברמת הסוכר בדמו והוא גם סבל מדלקת ריאות קשה - מה שהצריך את העברתו לטיפול רפואי ואשפוזו בבית החולים "H Clinic" ברמאללה. על פי מידע שפורסם בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני שמזוהה עם חיזבאללה, בכיר כוחות הביטחון ברשות הפלסטינית נידאל אבו דוכאן העביר את חאזם לרמאללה ברכב שנמצא בבעלות השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח - שסומן כבר כיורשו של אבו מאזן. התפתחותו הרפואית עוררה תהיות האם מצבו באמת קשה, או שמא הרשות הפלסטינית ניצלה זאת לצורך הרחקתו ממחנה הפליטים כאמצעי למיגור קיני הטרור שם - לאחר שלא הצליחה לשכנעו להסגיר את עצמו.
6 צפייה בגלריה
משלחת מהביטחון המסכל בביקור בביה"ח ברמאללה ב04.01.23
משלחת מהביטחון המסכל בביקור בביה"ח ברמאללה ב04.01.23
משלחת מהביטחון המסכל מבקרת את אבי המחבל בבית החולים, בשבוע שעבר
6 צפייה בגלריה
פתחי חאזם
פתחי חאזם
נאומו של חאזם בעצרת של פת"ח, לפני כשבוע וחצי
לחאזם, שיש המגדירים אותו "מבוקש מס' 1", קשה להתנייד אפילו בתוך מחנה הפליטים ובעיר ג'נין עצמה. הוא כמעט ואינו מופיע בציבור, מתנהל כמבוקש ומסתובב יחד עם המבוקשים הצעירים ממנו בהרבה - מה שזיכה אותו בקרב הפלסטינים בכינוי "האבא של הלוחמים". הוא יוצא ממקום מחבואו בעיקר לצורך השתתפות בהלוויות של מחבלים, והחמושים מחכים לשמוע את נאומיו שנתפסים כמשמעותיים. הוא זוכה לאהדה גם מחוץ לגדה המערבית - ובמחנה הפליטים בורג' אלבראג'נה שליד ביירות אף צויר דיוקנו על אחד הקירות יחד עם הכיתוב "אנו נוקמים" בעברית ובערבית.
הציבור הישראלי התוודע לדמותו של פתחי חאזם, זמן קצר לאחר שנחשפה זהותו של המחבל רעד חאזם שרצח ברחוב דיזנגוף את איתם מגיני, תומר מורד וברק לופן - ופצע 14 נוספים בהם שלושה שמצבם הוגדר קשה. שעות אחרי חיסול בנו ביפו למחרת הפיגוע, בנאום שנשא בלהט במרפסת ביתו ושהפך לוויראלי בקרב הפלסטינים, אמר למאות האנשים שהגיעו לנחמו: "אתם תראו את הניצחון ואת השינוי בשנים הבאות ובימים הקרובים. אללה יטהר את מסגד אל-אקצא מטומאת הכובשים".
מאותו הרגע, מיד אחרי הדברים שנשא, הבין האב שהוא עשוי להיעצר לחקירה בידי מערכת הביטחון הישראלית ומאז הוא ובנו השני עבד חאזם ירדו למחתרת והחלו להסתתר, בחסותם של חמושי מחנה הפליטים ג'נין. פתחי חאזם שירת בעבר כמפקד הביטחון הלאומי הפלסטיני בשכם, תפקיד המקביל בצה"ל למח"ט גזרת שכם. במהלך שנותיו במנגנונים הוא נודע כאדם לא יציב שהסתכסך עם גורמים רבים במנגנונים.
6 צפייה בגלריה
בר האילקה
בר האילקה
פתחי חאזם מבוקש מאז שבנו המחבל חוסל. זירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף
(צילום: יאיר שגיא )
6 צפייה בגלריה
  המחבל מדיזנגוף, רעד חאזם
  המחבל מדיזנגוף, רעד חאזם
המחבל מדיזנגוף, רעד חאזם
6 צפייה בגלריה
תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן. שלושת הנרצחים בפיגוע בתל אביב
תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן. שלושת הנרצחים בפיגוע בתל אביב
תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן. שלושת הנרצחים בפיגוע בתל אביב
שמו של פתחי חאזם עלה לאחרונה גם על ידי גורמים ביטחוניים ישראליים שהאשימו כי הוא היה "המוח" מאחורי הרעיון של חטיפת גופת הנער הדרוזי טירן פרו מבית החולים איבן סינא שבג'נין. נזכיר כי החמושים הפלסטינים שהחזיקו בגופת הנער העבירו רשימה שמית של 16 מחבלים שחוסלו על ידי ישראל ושהיא עדיין מחזיקה בגופותיהם - ובין השמות שצוינו היה גם המחבל רעד חאזם.
בספטמבר האחרון חוסל עבד חאזם, בנו השני של פתחי חאזם, בחילופי אש במחנה הפליטים ג'נין. גם אחמד עלאוונה, איש מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שהשתתף בחילופי האש, נורה למוות. חאזם ועלאוונה, כך לפי צה"ל, היו מעורבים במספר פיגועי ירי, בהם הירי לעבר טרקטור של משרד הביטחון סמוך לכפר ג'למה. בהודעת דובר צה"ל נטען כי המבוקשים "עסקו בהוצאת פיגועים משמעותיים נוספים".