3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
נתניהו, ביידן ואבו מאזן
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
פסגה שלישית בהשתתפות ישראל, מצרים, ירדן, ארה"ב והרשות הפלסטינית צפויה להתקיים בקרוב בשארם א-שייח, על פי דיווחים פלסטיניים. בפסגה צפויים הצדדים לדון בענייני ביטחון, מעקב אחר צעדים משותפים ומידת יישום התפוקות של שתי הפסגות הקודמות של "פורום עקבה" שנערכו בחודשים האחרונים - במיוחד לאחר ההסלמה שאירעה ברמדאן.
הרשות הפלסטינית הביעה את הסכמתה להשתתף בפסגה, שלקראתה מתקיימות כעת הכנות אמריקניות, באמצעות מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח. ישראל נמצאת בקשר עם כל המדינות הרלוונטיות ועם הרשות הפלסטינית, ומתכננת לקבוע מועד למפגש נוסף, שיתואם בקרוב.
העימותים בהר הבית בחודש הרמדאן
(צילום: דוברות המשטרה, ארנון סגל)

הפסגה תיערך על רקע המצב הביטחוני המתוח. רק ביממה האחרונה נורו 104 רקטות מרצועת עזה לאחר ההודעה על מותו בכלא של חאדר עדנאן, איש הג'יהאד האיסלאמי, ששבת רעב במשך 86 ימים. במהלך הלילה תקף צה"ל ברצועת עזה, ובמקביל רקטות נורו לעבר אשקלון, שדרות ויישובים נוספים בעוטף עזה - ואחת מהן התפוצצה בחצר בית ביישוב במועצה האזורית חוף אשקלון, שם לא היו נפגעים אך נגרם נזק לבית ולרכב.
כאמור, ההחלטה לקיים את הפסגה הביטחונית מגיעה לאחר הסלמה רוויית אלימות בחודש הרמדאן, שכללה ירי רקטות מעזה, מלבנון ומסוריה, ושני פיגועים שבהם נרצחו ארבעה בני אדם בבקעת הירדן ובתל אביב. ההסלמה פרצה אחרי מהומות בהר הבית, שבמהלכן שוטרים נכנסו למסגד אל-אקצא, עצרו מאות מתפרעים ותועדו מכים מתפללים.
3 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
נרצחו ביריות במקביל לפסגה הראשונה. האחים יגל והלל יניב
3 צפייה בגלריה
דיוויד שטרן
דיוויד שטרן
נפצע בפיגוע בחווארה בזמן הפסגה השנייה. דיוויד שטרן
במציאות הזו תתקיים הפסגה הביטחונית, כאשר מה שזכור מהפסגה הראשונה בירדן, שנערכה בסוף חודש פברואר האחרון, הוא בעיקר הפיגוע שאירע במקביל אליה בחווארה, שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, הזלזול של שרים בממשלה בהבנות שהושגו בה - והפרעות שפרצו באותו ערב בכפר.
בתום הפסגה הוציאה ירדן "הודעה משותפת ומוסכמת" שלפיה "ישראל מתחייבת לא לדון בבנייה חדשה למשך ארבעה חודשים". משרד החוץ האמריקני פרסם הודעה בנוסח זהה, עם פירוט ההסכמות שהפיצה ירדן.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר אז, לאחר פרסום ההודעה: "אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן". גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יצא נגד הסכמות הפסגה: "מה שהיה בירדן, אם היה, יישאר בירדן. שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם. אבל דבר אחד אני כן יודע - לא תהיה הקפאה של הבנייה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי). צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יהודה ושומרון ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט). פשוט מאוד".
גם במהלך הפסגה השנייה, שנערכה במצרים עם אנשי הרשות הפלסטינית ובהשתתפות ראש השב"כ רונן בר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, כחלק מהמאמצים להפיג את המתיחות לפני הרמדאן - התרחש פיגוע - אז נפצע דיוויד שטרן (41), שהצליח להשיב אש למחבל לית נסאר (28), סמוך למקום שבו נרצחו האחים יניב.