"תתביישו לכם!": קרב הצעקות בין לוין לסער, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

בעוד הדיונים סביב המהפכה המשפטית נמשכים בבית הנשיא ונעשה ניסיון להקים את הוועדה לבחירת שופטים, התכוון שר המשפטים להעלות ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק להוצאת שני נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים - וחזר בו לאחר הפרסום ב-ynet. עם זאת, ייתכן כי היא תעלה בהמשך, והיא לא הורדה מהשולחן, כך שמדובר ב"אקדח" נוסף של הקואליציה במשא ומתן. בינתיים התפתח במליאת הכנסת קרב צעקות בינו לבין שר המשפטים לשעבר גדעון סער, שאמר לו: "אתה מפוצץ את השיחות מהרגע הראשון. לא ניתן לך להרוס את המדינה. לך תתאשפז".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
תקף את חברי האופוזיציה: "רק לכם מותר להביא חוקים? תתביישו!". לוין
(צילום: יונתן זינדל)
3 צפייה בגלריה
גדכון סער
גדכון סער
הטיח בשר המשפטים כי הוא "מפוצץ את השיחות מהיום הראשון". סער
(צילום: יואב דודקביץ)
בזמן הפרסום על ההצעה, התנהל במליאה דיון על הצעת החוק של ח"כ גלעד קריב (העבודה) לעיגון עקרון השוויון בחוקי היסוד של מדינת ישראל - שנפלה כש-53 הצביעו נגד ו-50 בעד. שר המשפטים לוין תקף את חברי האופוזיציה שלדבריו ממשיכים להציע חוקים בעלי אופי שנוגע לנושאי המהפכה המשפטית, שנמצאת כעת בדיונים בבית הנשיא. בנאום שנשא היום במליאה פנה לח"כ סער: "גדעון, אתה כל רגע יוצא בהצהרות 'אם הקואליציה תקדם איזה חוק אנחנו נפרוש מהשיחות'. איזו בריונות זאת. אין אדם במדינה שלא רואה עכשיו את האמת - מי מוכן להתגמש, מי עצר ולא קידם חקיקה ומי מתנהג כאילו המדינה שלו. רק לכם מותר להביא חוקים? תתביישו לכם!". סער השיב: "אתה מפוצץ את השיחות מהיום הראשון".
קריב אמר בתגובה למתקפה של לוין כי "השר לוין הפך למשורר של שיר אחד - המנון השנאה לבג"ץ ולשופטי ישראל. זו היא תשובתו הקבועה על כל הצעת חוק, מהעניין הפעוט ביותר ועד לערכי היסוד של מדינת ישראל. הדיבורים על קידום השוויון, על המאבק באפליה ועל 'ישראל השנייה' הם רק סיסמאות של קמפיין מתמשך וכיסוי לסדר היום האמיתי שלהם - החלשה דרמטית של הדמוקרטיה הישראלית".
על ההצעה שהורדה מסדר היום להוצאת לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים חתומים חברי כנסת מהימין, בהם חנון מילביצקי (הליכוד), שנמנה על צוות מפלגתו במגעים בבית הנשיא. נציין כי אחד מהמרכיבים המרכזיים בהצעת החוק של שר המשפטים יריב לוין ושל יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שמושהית כיום בשל הדיונים - היא לבטל את השתתפות נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. הטיעון - נציגי הלשכה תמיד תומכים בנציגי העליון בוועדת הבחירה. חתומים נוספים על ההצעה הם חברי הכנסת טלי גוטליב, בועז ביסמוט, אברהם בצלאל, אבי מעוז ואלמוג כהן.
בדברי ההסבר להצעת החוק אומרים המציעים כי "ההסדרה המקצועית של עריכת דין בישראל היא חסרת תקדים מבחינת מידת האוטונומיה של לשכת עורכי הדין, ומבחינת היקף המונופול שיש לה על השירותים המשפטיים בארץ - הן בהשוואה למקצועות אחרים בישראל, והן בהשוואה למקצוע עריכת הדין בארצות אחרות".
עוד הם מסבירים: "הצעת החוק מניחה כי מצב זה אינו רצוי - על אסדרת מקצוע עריכת הדין, ככל מקצוע אחר, להתבצע מתוך מטרה לקדם את עניינים שכלל האזרחים, ולא את עניינה של קהילה מקצועית מסוימת. ניהול האסדרה בידי האיגוד המקצועי היה בעבר תופעה רווחת, הן במקצועות אחרים בישראל והן בתחום עריכת הדין בעולם. במקצועות אחרים הופקע הפיקוח מידי האיגוד המקצועי והועבר לממשלה, בעוד שאותם איגודים מקצועיים שהחזיקו בעבר בסמכויות הפיקוח, הוסיפו להתקיים כגופים יציגים וולונטריים של בעלי המקצוע הבוחרים להיות חברים בהם". הם מציעים שמתוך מכלול הסמכויות המוחזקות בידי לשכת עורכי הדין, תיוותר המועצה עם שתי סמכויות בלבד: הסמכת עורכי דין, ובכלל זה הסדרת ההתמחות ובחינת כניסה למקצוע; ותחום המשמעת והאתיקה.
ראש לשכת עורכי הדין הזמני נגד הממשלה, בהפגנה לפני כחודש
(צילום: satview)

3 צפייה בגלריה
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
"הוכחה שהכוונה של הממשלה להרוס את הדמוקרטיה הישראלית עדיין עומדת בעינה". מחאת עורכי הדין, לפני כחודשיים
(צילום: יריב כץ)
לשכת עורכי הדין שולחת נציגים לוועדה לבחירת שופטים ולוועדות למינוי דיינים וקאדים בבתי הדין הדתיים השונים. הצעת החוק מניחה כי מציאות זו אינה משרתת את האינטרס הציבורי, משום שכאמור לשכת עורכי הדין היא איגוד מקצועי, אשר מבנהו משקף שאיפה לקדם את עניינם של עורכי הדין. השפיטה והדיינות בישראל נועדו לשרת את כלל אזרחי ישראל, ואין כל תכלית למעורבותו של איגוד מקצועי בהליך הבחירה של שופטים. משכך כוללת ההצעה תיקונים עקיפים לחוקים הרלוונטיים, שבהם מוצע לבטל את נציגות לשכת עורכי הדין בוועדות השונות.
ממטה "מאבק הגלימות", שמתנגד למהפכה המשפטית, נמסר בתגובה להצעת החוק: "ההצעה שמקדמים חברי הכנסת מהקואליציה, שמטרתה לפרק את לשכת עורכי הדין, לבטל את נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים ולאפשר תיקון חוק יסוד באמצעות חוק רגיל - היא ההוכחה שהכוונה להרוס את הדמוקרטיה הישראלית עדיין עומדת בעינה. נראה שמבחינת הקואליציה, הישיבות בבית הנשיא הן שיחות סרק בלבד וזה הזמן להפסיק את ההדברות ולחזור לרחובות. מאבק הגלימות לא יאפשר להעלים מעין הציבור כל ניסיון לחקיקה זדונית שתשנה את פניה של מדינת ישראל".
שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער, אמר על הצעת החוק: "קידום החוק לפירוק לשכת עורכי הדין, שבועיים לפני הבחירות ללשכה, הוא שערורייתי כשלעצמו. העובדה שנציג בצוות המשא ומתן של הליכוד מוביל את ההצעה, שגם מוציאה מהוועדה לבחירת שופטים את נציגי הלשכה, מצביעה על חוסר תום לב קיצוני. על הליכוד להסיר לאלתר את ההצעה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה".
עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין בישראל, אמר: "מדובר במהלך נוסף של הממשלה להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים, להפוך את בחירת השופטים לפוליטית וכנועה לשלטון ולהשלים בכך מהלך של הפיכה משטרית. הם ניסו בהתחלה להשתלט באמצעות שינוי הרכב הוועדה ונבלמו, ניסו להשתלט על ידי הצבעת ראש לשכה מטעמם בבחירות והם רואים שהם מפסידים, אז הם הולכים לצעד נואש ולא דמוקרטי נוסף". אפי נוה, אחד מהמועמדים לראשות לשכת עורכי הדין, אמר כי הכוונה להפוך את הלשכה לוולונטרית היא "בשורה קשה לקהילת עורכי הדין, שמשמעותה מחיקה מהיסוד של כל הישגי הלשכה לדורותיהם, וביטול טוטלי של מטריית ההגנה שהלשכה מעניקה לחבריה".