השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקורו בטובא זנגריה, היום
(צילום: שמיר אלבז)

בפעם השנייה בתוך שבוע הגיע היום (שלישי) השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר לסיור בכפר טובא זנגריה שבצפון, שבו נעצרו בשבוע שעבר 14 בני אדם בפשיטה שקיימה המשטרה, וקיים סדרת פגישות עם ראשי הרשויות והמועצות בגליל העליון ובעלי עסקים שחווים טרור מגובי דמי החסות. הביקור התקיים ברקע העלייה בהיקף אירועי הפרוטקשן והאלימות נגד מתחמי העסקים ברחבי האזור מצד ארגוני פשיעה, הפועלים במרחב במשך שנים כמעט ללא הפרעה. באירוע אחר, שהתקיים אמש, מפקד מחוז הצפון לשעבר התריע: "הדברים קורים כי הסיטואציה נוחה, אני מודאג".
"אנחנו חסרי אונים לחלוטין בגלל שלוש משפחות שמובילות את הפשיעה כאן ומאבדים את התעשייה שנוטשת את האזור בשל הפרוטקשן", התריעו בפני בן גביר ראשי הרשויות. בשבוע שעבר הוא הצטרף ביחד עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי למבצע מעצרים נרחב שבו נתפסו 16 חשודים, שמעצרם הוארך והמשטרה מתכוונת להגיש נגדם כתבי אישום בעבירות סחיטה ואלימות.
4 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקורו בטובא זנגריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקורו בטובא זנגריה
הבטיח לראשי הרשויות "טיפול שורש". בן גביר, היום
(צילום: שמיר אלבז)
בפתח ביקורו ערך השר לביטחון לאומי ישיבת מטה עם הפיקוד הבכיר של המחוז הצפוני במשטרה, בהובלת מפקד המחוז ניצב שוקי חתאוכה, שהציג בפני השר את תוכניות המשטרה למאבק באתגר, שאותו הגדירו כמשמעותי והחשוב ביותר בצפון - משפחות הפשע בטובא זנגריה. בהמשך יצא בן גביר לסיור רכוב בטרקטרונים בכפר הבדואי ושמע מקציני המשטרה הבכירים על מורכבות הפשיעה שיוצאת ממנו, שמסכנת בראש ובראשונה את האזרחים המקומיים הנורמטיביים שחיים בפחד בצל הפשע המשתולל, וכלה באיומים שהם מהווים כלפי כלל יישובי הגליל העליון והגולן.
"יש עלייה גדולה בפעילות המשטרה כנגד הפרוטקשן, כנגד העבריינים, כנגד משפחות הפשע", הצהיר בן גביר, ואמר כי "עדיין חייבים טיפול שורש כדי לחזור ולהיות בעלי הבית, בצפון, בדרום ובכל מדינת ישראל".
מנתונים שמסרו לשר בן גביר ראשי הערים בישיבה הסגורה שקיימו עמו, הם הציגו מציאות שבה למשל רק 15 שוטרים בלבד מוצבים בכל משמרת במשימות שיטור והגנה על שלום הציבור בכל מרחב העיר צפת, מירון ומועצה אזורית מרום הגליל. הם טענו כי בסדר כוח כזה אין סיכוי לתת מענה מול הפשיעה המתגברת.
במועצת מרום הגליל, שם עד לפני שנתיים לא הכירו בדרישת דמי חסות, הציגו את סדרת האירועים האחרונים, שבשיאם הצתת הענק בבית האריזה הסמוך למירון לפני כשבועיים, אירוע שהיה עלול להסתיים כאסון רב נפגעים בשל האיום על מיכלי האמוניה שמאוחסנים במתחם והאש כמעט והגיעה אליהם. ביישובים אחרים התלוננו כי "ארגוני הפשיעה שולטים במכרזים שאנחנו מוציאים על עבודות כי במקרים רבים הם דואגים להיות המציעים היחידים ואף חברה לא מעזה להתמודד מולם".
הפשיטה בטובא זנגריה, בשבוע שעבר
(צילום: דוברות המשטרה)

4 צפייה בגלריה
משטרת מחוז צפון  פשטה על הכפר טובא זנגריה ועצרה 14 חשודים.
משטרת מחוז צפון  פשטה על הכפר טובא זנגריה ועצרה 14 חשודים.
בעל עסק סיפר כי "בנס ניצל מהצתת מבנה". המעצרים בטובא זנגריה בשבוע שעבר
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
משטרת מחוז צפון  פשטה על הכפר טובא זנגריה ועצרה 14 חשודים.
משטרת מחוז צפון  פשטה על הכפר טובא זנגריה ועצרה 14 חשודים.
(צילום: דוברות המשטרה)
בעל עסק מפארק התעשייה צח"ר, הצמוד לכפר טובא זנגריה, שאת משרדיו ניסו להצית עבריינים שעות ספורות לפני ביקורו של בן גביר במקום בשבוע שעבר, סיפר כי השקיע את כל חייו בעסק שהקים במקום לפני כחמישה חודשים והוא חושש לחייו ולחיי משפחתו: "אני כבר מבוגר, והשקעתי פה בעסק שבעה וחצי מיליון שקלים, רק על סחורה". לדבריו, "יומיים לפני הפתיחה קיבלתי הודעת וואטסאפ ממספר לא מוכר, שאיימו כי לא אזכה לפתוח את העסק. בליל הפתיחה הגיעו עבריינים ופרצו את שתי הדלתות הכבדות והציתו את המבנה. בנס הספקתי להגיע אליהם ולהבריח אותם בשתי ידיי. מפקד התחנה וראש המועצה בילו איתי כאן בכל הלילה כדי להגן על העסק שלי".
בפגישה התברר כי כמו במקרים רבים אחרים, גם באירוע זה נעצרו חשודים בסמוך להצתה אך אלו שוחררו בבית המשפט. בעלי עסקים התלוננו כי חברות ביטוח לא מסכימות לבטח את העסקים בשל האזור רב הסיכונים.
"לפני זמן קצר העברנו תקציב תוספת של תשעה מיליארד שקלים למשטרה, לשב"ס ולכל גופי המשרד לביטחון לאומי. אני מאמין שהתקציב הזה יאפשר לנו להילחם מלחמת חורמה בפשע, בטרור, בפרוטקשן ובעבריינים האלימים", התחייב השר בן גביר. לדבריו, סדרת חוקים שקידמה מפלגתו באחרונה ובהם "חוק הנשק" לתפיסת נשקים ללא צו חיפוש, "חוק הפרוטקשן" שנמצא כעת בדיונים בוועדות הכנסת ועוד, יביאו להשלמת המהלך להתמודדות עם מערכת הפשיעה שהשתלטה על הגליל.
במקביל לביקורו של השר, כאמור, מתנגדי המהפכה המשפטית קיימו במקום הפגנה נגד בן גביר. הם צעקו לראשי הרשויות כי הם מתביישים בהם על כך שהסכימו להיפגש עם השר לביטחון לאומי.
שלשום, כאמור, נחסמו כל הכניסות לטובא זנגריה וכל היציאות ממנה נחסמו, והמשטרה החלה בבידוק ובביצוע מעצרים בתוך היישוב הבדואי, תוך התמקדות בתופעת הפרוטקשן. הפשיטות על הבתים בטובא זנגריה וביישובים סמוכים נערכו בתום חקירה שהחלה על רקע הצתת משאית ביישוב טפחות, לצד אירועי הצתה נוספים במרחב כנרת כולו, בהם הצתת סירות עוגנות, בניסיון לאלץ את בעלי העסקים לשלם דמי חסות. באותו היום, לפנות בוקר, עצרו השוטרים 10 בני אדם בטובא זנגריה, בחשד לעבירות הצתה, תקיפת שומר ועוד במטרה לאלץ עסקים לשלם פרוטקשן, תחת מסווה של פעילות שמירה. ארבעה חשודים נוספים נעצרו ברומת הייב, דובב, עלמה וגוש חלב.
4 צפייה בגלריה
אירוע הוקרה למתנדבי השומר החדש
אירוע הוקרה למתנדבי השומר החדש
"המאבק בפשיעה חייב לעלות לראש סדר העדיפויות". לביא (באמצע), אתמול
(צילום: השומר החדש)

מפקד מחוז הצפון לשעבר: "הדברים קורים כי הסיטואציה נוחה, אני מודאג"

מפקד מחוז צפון לשעבר, ניצב (בדימוס) שמעון לביא, אמר אמש באירוע הוקרה למתנדבי השומר החדש, כי "חוסר המשילות בא לידי ביטוי בהיווצרות של כלכלה מקבילה למדינת ישראל, שמשפיעה על מפת הפשיעה והאלימות וגורמת לנזק כלכלי אדיר למדינה". לדבריו, "קיים שוק אפור שמגלגל 150 מיליארד שקלים בשנה - 10 אחוזים מהיקף הפעילות הבנקאית של מדינת ישראל. זה מתבטא בחוסר האמון של המגזר הערבי למערכות הפיננסיות של מדינת ישראל וכסף מזומן המזין את גלגלי הפשיעה. לוואקום הזה שנוצר נכנסו ארגוני הפשיעה".
הוא מתח ביקורת על התנהלות אכיפת החוק, והצביע על הסיבות שבגינן הפשע באזור משתולל. "הדברים קורים כי הסיטואציה נוחה. אף אחד לא מפריע ולכן זה מתאפשר. אנחנו לא חותרים למגע, לא הולכים עד הסוף, יש תחלופה של בעלי תפקידים, אין מדיניות עקבית לאורך זמן ואנחנו תמיד מוותרים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תרים הילוך בנושא המשילות. בלי תכנית הוליסטית עם חקיקה, הרתעה אכיפה שמחייבת את כולם, לא נגיע רחוק. המאבק בפשיעה חייב לעלות לראש סדר העדיפויות. אני אזרח מודאג".
ניצב-משנה תומר אלדר, מפקד מרחב מבצעי מג"ב דרום, סיפר על היקף העבירות הכלכליות בחברה הערבית. "המושג של משילות התחיל להיות שחוק. אם ניקח את הדרום אנחנו מדברים על 35-15 אחוזים של גביית ארנונה באוכלוסייה הערבית לעומת 85 אצל השאר. זה מתחיל בארנונה. איך אתה מושל אם אין חשבונות בנק, כתובת מגורים, טריטוריה ומאות אלפים בבית. אין שפה אפילו, רובם לא מדברים עברית".
תת-ניצב מאיר אליהו, מפקד המשמר הלאומי שהוקם לפני כשנה, התייחס ליכולת שלו להקים גוף מתפקד ויעיל. "רק זורעים את הזרעים להקמתו", אמר.